- Liittynyt
- 14 Heinäkuu 2005
- Viestit
- 5,978
Ei se ehkäise kokonaan, mutta se lieventää ongelmia. Jos joku ottaisi ja pistäisi radat rullalle, niin näkisi vähitellen miten se vaikuttaisi yhdyskuntarakenteeseen. Rakennusliikkeet eivät enää suosisi radanvartta uudistuotannossaan ja muutaman vuoden päästä oltaisiin metsässä konkreettisesti.siinä olen Vanhasen kanssa samaa mieltä, ettei raskas raideliikenne ratkaise pääkaupunkiseudun hajaantumisen ongelmaa. Sillä on ollut puoli vuosisataa aikaa estää hajaantuminen, mutta se ei ole sitä tehnyt.
Länsiväylän käytävää ei pidä itse väylän vuoksi ylistää. Se on isolla rahalla synnytetty Suomen Piilaakso. Jos Teknillinen korkeakoulu olisi päätetty 1950-luvulla sijoittaa Otaniemen sijasta vaikka Herttoniemeen tai Oulunkylään tai Leppävaaraan, niin Länsiväylän varsi olisi puoleksi rakentamatonta, olisi vain teollisuusalueta, huonekalulhalleja ja jokune metsälähiö kuten Lahdentien tai kehäkolmosen varrella, ja sen radan varsi johon TKK olisi sijoitettu, arvostettasiin aivan toisella tavalla kuin nyt.Jos verrataan Länsiväylän käytävää muihin päälikennekäytäviin, erityisesti raidekäytäviin, yhdyskuntarakenteessa ei ole mitään merkittävää positiivista eroa, joka tekisi raidekäytävät paremmiksi. Ei tehokkaampaa rakentamista, tiiviimpää maankäyttöä tai monimuotoisempaa yhdyskuntarakennetta. Itse asiassa Länsiväylän käytävä on raidekäytäviä parempi.
t. Rainer