Antero Alku
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 28 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 7,552
Vs: Autotekniikan kehitysnäkymiä
Tällä hetkellä pelletin tuotantokustannus on öljyn markkinahintaa alempi. Omaa öljyntuotantoa meillä ei ole, joten emme pääse mitenkään hankkimaan öljyä tuotantokustannuksin.
En ole energia-alan asiantuntija, joten en valitettavasti tiedä, pajonko metsäteollisuutemme tuottaa puujätettä ja minkälaisin kustannuksin se on saatavissa polttoaineeksi. Mutta sen tiedän, että sen jälkeen kun puujäte on käytetty, energiapuuta voidaan viljellä.
Sen sijaan lämpöä voi varastoida varsin edullisesti. Se antaa mahdollisuuden optimoida oman kattilan polttoaikoja sähköntuotannon tarpeen mukaan. Tämä pohdintahan alkoi sähköauton lataamisesta, joka olisi illan ja alkuyön aikainen ongelmallinen sähkön kulutuspiikki, jota energiateollisuus itse pitää vaikeana asiana.
Antero
Energian markkinahinta asettuu suhteessa markkinoilla olevien energiatuotteiden kesken. Tuotantokustannukset puolestaan ovat riippumattomat markkinahinnasta. Fortum tekee voittoa juuri tällä erolla, koska sillä on käytettävissään halvempi tuotanto kuin kilpailijoilla.Millaiseksi yhtälö muuttuu jos pelletit kallistuvat kysynnän kasvaessa ohi nykyisen lämmitysöljyn hinnan?
Tällä hetkellä pelletin tuotantokustannus on öljyn markkinahintaa alempi. Omaa öljyntuotantoa meillä ei ole, joten emme pääse mitenkään hankkimaan öljyä tuotantokustannuksin.
En ole energia-alan asiantuntija, joten en valitettavasti tiedä, pajonko metsäteollisuutemme tuottaa puujätettä ja minkälaisin kustannuksin se on saatavissa polttoaineeksi. Mutta sen tiedän, että sen jälkeen kun puujäte on käytetty, energiapuuta voidaan viljellä.
Onko autoilun kannattamista pyrkiä vähentämään autoilun haittoja? Minusta autoilun kannattajat ovat kaikkia päästörajoituksia ja haittojen estämisiä vastaan. Mutta ehkä olen väärässä, ja Hummer-miehet eivät kannata autoilua vaan jotain muuta.Kuulostaa ihan siltä, että Anterosta on tullut autoilun kannattaja.
Teoriassa ehkä, käytännössä ei ihan näin. Sähköä ei voi varastoida. Kotitalous kuluttaa sähköä tiettynä vuorokauden aikana. Syöttötariffin ansiosta talous voi ostaa sähköä silloin kun se tarvitsee enemmän tehoa kuin oma tuotanto ja myydä kun tuotantokapasiteeti ylittää oman kulutuksen.Tässä tapauksessa 4 MW ei jää myytäväksi, sillä omakotitalon asukkaat käyttävät sen taloussähkönään. Ydinvoimaa tarvittaisiin edelleen kerrostaloasukkaiden sähköautojen käyttämiseen.
Sen sijaan lämpöä voi varastoida varsin edullisesti. Se antaa mahdollisuuden optimoida oman kattilan polttoaikoja sähköntuotannon tarpeen mukaan. Tämä pohdintahan alkoi sähköauton lataamisesta, joka olisi illan ja alkuyön aikainen ongelmallinen sähkön kulutuspiikki, jota energiateollisuus itse pitää vaikeana asiana.
Tähän tuskin osaa kukaan vastata ennen kuin asian selvittää – rehellisesti eikä ajatuksella ”miten pystyn tyrmäämään tämän ehdotuksen”. Mutta eivät synny ilmaiseksi uudet ydinvoimalatkaan. Eivätkä myöskään ilman poliittista sotaa.Minkähänlaiset investointikustannukset kotivoimalaitokseen tulevat? Onko kannattavampaa rakentaa kotiin oma voimalaitos kuin ostaa sähkö S-marketista?
Antero