En ollut Kuntatalolla, olitko sinä tai Petteri? Jos ei, meidän kaikkien tiedot siellä sanotusta perustuvat HS:n toimittajan kirjoitukseen.
Minusta ei ole asiallista väännellä lehtijutuissa sitä, mitä joku sanoo. Niin tehdään silloin, kun halutaan luoda jotain muuta mielikuvaa kuin mitä asianomainen on esittänyt. Jutun otsikko oli ”Vanhasen haja-asutusmallille haukkuja”. HS on lainannut vihreiden Sinnemäkeä, joka osaa ainakin sanoa asiansa oikeilla sanoilla: ”Pääministerin hajakeskitetty malli oli typerä ehdotus.” Lainaus osoittaa toimittajan muotoileman otsikon ja käydyn keskustelun olevan ristiriidassa.
Tarkoitin Sunnuntai Hesarin haastattelua, mutta verrataan nyt vaikka sitten Ilta-Lehteen kun se ei ole Erkko-imperiumia:
Ilta-Lehti sanoi:
Vanhanen jäi yksin puutarhametropoliinsa
10.9.2008 14:11 (Päivitetty 10.9.2008 15:23)
Pääministeri tuohtui arvostelusta
Keskustan puheenjohtaja pääministeri Matti Vanhanen jätettiin keskiviikkona yksin puolustamaan ajatustaan "puutarhakylien metropolista", kun suurimpien puolueiden puheenjohtajat avasivat kuntavaalipaneelien sarjan Kuntamarkkinoilla Helsingissä. Pääministeri tuohtui hänen mallinsa arvostelusta ja kysyi, haluavatko muut kieltää rakentamisen muualle kuin ratojen varsiin.
Vanhanen närkästyi varsinkin vasemmistoliiton puheenjohtajalle Martti Korhoselle ja vihreitä paneelissa edustaneelle vihreän eduskuntaryhmän puheenjohtajalle Anni Sinnemäelle. Vanhaseen ehkä koski eniten Sinnemäen heitto, että "pääministerin hajakeskitetty malli oli ehkä vähän typerä ehdotus".
Vanhanen esitti sunnuntain Helsingin Sanomissa ajatuksensa pääkaupunkiseudun ja sen ympäristön kehittämisestä niin, että ihmiset asuvat pienissä puutarhataajamissa, joissa työpaikat ja palvelut ovat lähellä kotia.
Typerä ehdotus -käsitteen Vanhanen lanseerasi itse heinäkuussa arvioidessaan tv-paneelissa SDP:n uuden puheenjohtajan Jutta Urpilaisen puheita ruuan arvonlisäveron alennuksen perumisesta.
http://www.iltalehti.fi/uutiset/200809108242869_uu.shtml
Sama lehti pääkirjoitti otsikolla "Vanhasen ehdotus on naivi".
Tämä on yksi tekijä yhdyskuntarakenteessa. Mutta auto- ja metrokaupunkipolitiikan aikana elinkeinorakennekin on hajaantunut. Eli yritykset ovat hajasijoittuneet kaupunkirakenteen laidoille. Siellä on maa halpaa ja autoilun ansiosta ei ole tarpeen sijoittua enää taajamiin, joihin on joukkoliikenneyhteydet.
Se että työpaikkoja on hajaantunut Espooseen ja sielläkin useimmiten osiin jotka ovat suurin piirtein Käpylän etäisyydellä keskustasta, on jokseenkin täysin eri asia kuin työpaikat Etelä-Hämeessä.
Antero kysyy että mitä sitten pitäisi tehdä, vastaan että nimenomaan tähän työpaikkojen hajautumiseen pitää puuttua, lisäksi se on huomattavasti helpompaa ja kivuttomampaa kuin asumiseen puuttuminen. Nimenomaan Tapiola - Leppävaara - Pitäjänmäki - Pasila - Kalatasatama kehä pitää saada tiivimmäksi, ja kaavoittaa toimitilaa sinne. Pisaran, metron, Tiederatikan, tms. avulla tulee parantaa tämän alueen sisäistä liikennettä ja kokonaissaavutettavuutta joka puolelta seutua. Suhtaudun kriittisesti aviapoliksiin nimenomaan siksi että ne ovat syrjässä, juna tai ei. Klaukkalasta puhumattakaan.
Minusta olennainen ongelma on siinä, että ihmisille ei tarjota sellaista asumismuotoa ja -ympäristöä kuin he haluavat. Jos kaavoitetaan vain kerrostaloja metroasemien ympärille, pientaloihin haluavat joutuvat rakentamaan kaavoitetun alueen ulkopuolelle. Kuten ja edellä kirjoitin.
Järjestän sen opastetun kiertokävelyn Malmilla Anterolle vielä joku päivä. Asukastiheys on hyvä, ja parin sadan metrin päässä asemasta alkaa pientaloalue jolla lapsiperheetkin tuntuu viihtyvän erinomaisesti. Eli ei tarvitse kaavoittaa pelkkiä kerrostaloja, tosin kyllä sellaiset kunnollisella terasilla tai parvekkeella varustetut kerrostalot tuntuu myös käyvän hyvin kaupaksi.
Minusta on typerää kieltää se, että ihmisillä on haluja ja toiveita ja kuvitella, että heidät voidaan pakottaa tietynlaiseen asumiseen tai joukkoliikenteeseen. Sosialismi perustui tällaiseen luuloon esivallan kaikkitietävyydestä, mutta Pohjois-Koreaa ja Kuubaa lukuun ottamatta sosialismi taitaa olla jo kuollut.
Sosialismi elää jo voi hyvin, eikä sillä ole mitään tekemistä kommunistidiktatuurien kanssa sen enempää kuin oikeistolla on fasistidiktatuurien kanssa, mutta tämä menee jo pitkälle ohi aiheesta... Ei ihmisiä tarvitse pakottaa mihinkään. Väitän että omakotitalohaaveet on ymmärretty väärin, olennaisempaa kuin hehtaarin tontti on että saa tehdä itse oman näköistä. Tämä on mahdollista myös kaupunkirakentamisessa kaupunkipientaloissa (esim. Leppävaara) tai kerrostalossa (esim. SATOn tee se itse -kerrostalo Arabiassa, jonka asunnot myytiin hetkessä tässä markkinatilanteessa.)
Voidaan tehdä hinta-ohjausta. En tarkoita edes raippaveroja, vaan ihan sitä että liikenteen ulkoiskuluista, koulutaksien kautta yhtenäiseen postimaksuun puretaan ne kaikki rakenteet joilla veronmaksajat ja kuluttujat de facto subventoivat haja-asumista. Jos siitä on valmis maksamaan täyden hinnan, niin asukoon metsässä, huomattavasti harvempi asuisi. Tämä ei käy keskustalle, koska nämä ovat saavutettuja etuja heille siinä kuin ansiosidonnainen sosiaaliturva demareille, pienet pääomaverot kokoomuksella tai vesiensuojelu vihreille. Sitäpaitsi se kirpaisisi ihan oikeasti maalla asuvia.
Tai sitten voidaan tehdä normiohjausta esimerkiksi kaavoituksen kautta. Ja tämä ei käy keskustalle koska tämä on puuttumista pyhään kunnalliseen itsehallintoon. Kun mikään ei käy, niin sitten keksitään sähköauto ja kylän kokoinen työssäkäyntialue. Ihan oikeasti, koko tämän kalabaliikin aikana kukaan Helsingin Keskustasta ei ole sanonut yhtään mitään julkisuudessa, haukkuuhan ne pohjainmaalaisetkin puoluejohtoa.
Siis kuvitteletko sinä, ettei Sipooseen ole tarkoitus rakentaa kuljettajatonta automaattimetroa ja kylliksi kerrosalaa tekemään se metro tarpeelliseksi? Jätän Penttilän arvioimisen pois, koska hän on tullut tehtäväänsä sen jälkeen kun Sipoon episodi käynnistettiin. Mutta Vapaavuoresta ja Soininvaarasta rohkenen todeta, että he tuskin tiesivät alussa, miten hyvin Sipoo ja metro toisiinsa sopivat. Sillä tätä on ryhdytty vakavasti selvittämään vasta tänä vuonna. Eikä se kovin helppoa ole, sillä alue on leveämpi kuin 1,5 kilometriä, mikä voisi olla jotenkin vielä kävelyyn hyväksyttävä halkaisija metroaseman ympärillä.
Soininvaaran alustavan näkemyksen, eli että tehdään kapeampaa nauhaa alueteholla luokkaa 0,25 voi lukea hänen blogistaan,
http://www.soininvaara.fi/wordpress/2007/07/01/metro-soderkullaan-yhdessa-sipoon-kanssa/ Omat epäilykseni metron soveltuvuudesta Sipooseen samasta paikasta. Vapaavuori ei ole näkemyksiään tarkemmin eritellyt.