Aika naurettavalta kuulostaa koulutukseen lähettäminen varikon lisälaskun takia. Ei kai kukaan luule, että se oli osaamattomuudesta johtuva vahinko?
Mirva Haltia-Holmbergin blogin kommenteissa on
yksi vastaus tähän (kommentti nro. 10):
Anonyymi Mirvan blogissa sanoi:
Metrovarikon laajennuksen kustannusten karkaaminen käsistä ei ole ollut mikään vahinko. Automatisoinnin kustannukset jätettiin alussa tahalteen pois, koska metrovarikon laajennustyöt piti saada alulle. ... Toisaalta arvoisa toimitusjohtaja Lahdenranta tietää, että kun hanke myydään halvalla ja kustannuksia sitten aikanaan aina kasvatetaan tipoittain ja esitetään hyväksyttäviksi, asiat etenevät toivotulla tavalla.
Kokonaisuutena minusta on hämmästyttävää, miten helpolla tämäkin meni valtuustossa läpi. Puheenvuoroja asiassa oli juuri nimeksi. Ja parin puheenvuoron jälkeen valtuustossa puhetta johtanut Vapaavuori huomautti, ettei saa puhua siitä, miten huonosti metrohankkeita on hoidettu, vaan ainoastaan tästä varikkoautomatisoinnista. Kukaan ei valtuustossa tuntunut ymmärtävän – siis edes ne jotka puheenvuoron pitivät – että olennaisin asia oli, että valtuusto siunasi tällä päätöksellään ns. etenemissopimuksen. Parhaiten asioista tuntuivat olevan perillä Yrjö Hakanen ja Kati Peltola. Myös Kauko Koskinen piti hyvän puheenvuoron talousasioista.
Vähäisestä kritiikistä huolimatta kukaan ei ehdottanut, että lisärahaa ei olisi myönnetty. Epäilemättä siksi, että valtuutetut uskovat, ettei muka ole vaihtoehtoja.
Antero
---------- Viestit yhdistetty klo 19:40 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 19:14 ----------
Kahden täyden täyspitkän junan tulo asemalle yhtäaikaa Länsimetron laitureille pitäisi viranomaisten esitysten mukaan olla jokseenkin mahdoton tilanne, siis oletuksella, että käytettäisiin nykyistä Helsingin metron junien enimmäispituutta.
Tässä on kysymys samasta asiasta kuin vaikkapa Hjalliksen jäähallin sallitussa henkilömäärässä. Kun rakennetaan julkinen tila, jonne mahtuu jokin ihmismäärä, turvallisuusjärjestelyt on mitoitettava mahtuvan ihmismäärän mukaan tai sitten ei rakenneta niin suurelle ihmismäärälle. Sillä jos se ihmismäärä tilaan mahtuu, se määrä ihmisiä siellä voi olla.
Teoriassa voidaan tehdä niin, että tehdään asema, jossa voi olla 12 vaunullista ihmisiä, mutta hyväksytään asema vaikkapa vain kuuden vaunun käyttöön. Käytännössä silloin tällä asemalla ei saisi ajaa koskaan junia samanaikaisesti molemmille raiteille. Mutta koska tällaista ei voi estää, turvallisuusjärjestelyjä ei aseteta estämisen perusteella, vaan sen perusteella mitä voi tapahtua.
Kyse siis ei ole suoraan todennäköisyyksistä vaan sen vakavuudesta, mitä voi tapahtua. Jos kyse olisi todennäköisyysksistä, lentoliikenteen turvamääräykset olisivat lähes olemattomat ja tieliikenteessä huomattavasti tiukemmat kuin nyt on lentoliikenteessä. Koska vakavan onnettomuuden todennäköisyys tieliikenteessä on moninkertainen lentoliikenteeseen verrattuna.
Todennäköisyys on kelvoton mittari siksi, että onnettomuus, joka voi tapahtua 10 miljoonan vuoden tai 20 vuoden välein voi kuitenkin tapahtua jo huomenna. Siksi ei ole kyse todennäköisyydestä vaan on/ei-kysymys siitä, voiko jokin onnettomuus tapahtua. Jos voi, sen seurauksiin on varauduttava. Tämä on turvallisuusajattelun periaate.
Kun rakennetaan tunneliliikennettä, rakennetaan mahdollisuuksia vakaville onnettomuuksille. Jos niihin ei haluta varautua, on rakennettava pintaliikennettä.
Toisaalta eihän nykyisessäkään Helsingin metrossa ole kaikkia asemia tehty samalla mitoituksella. Rautatientorin ja Kaisaniemen välillä on iso ero ja silti tulvanvahingonkin aikana koko porukka mahtui käyttämään Kaisaniemen asemaa.
Kaikille Helsingin metroasemille mahtuu kaksi 6-vaunuista junaa kerrallaan, eli asemilla voi olla kahden 6-vaunuisen täyden junan ihmismäärä. Eivät Rautatientori ja Kaisaniemi mitenkään tässä toisistaan poikkea. Laituripinta-alan määrällä ei ole turvallisen poistumisen kannalta merkitystä, ainoastaan poistumisteiden kapasiteetilla. Matkustaja ei ole tulipalossa suojassa laiturilla, oli laituri iso tai pieni. Turva on siellä, missä matkustaja ei ole enää samassa tilassa kuin tulipalo. Ja se tila on niin Rautatientorilla kuin Kaisaniemessäkin tosi laaja. Sillä en ainakaan muista, että kummassakaan olisi palo-ovia liukuportaiden päässä.
Antero