- Liittynyt
- 14 Heinäkuu 2005
- Viestit
- 5,978
Vs: M 300 -hankinta
Holmenkollenin radan menettelytapa on ollut kuitenkin vältttämätön pakko radasta johtuvan geometrian takia. Länsimetrolla on yhtäläisyyksiä Holmenkollenin radan kanssa Otaniemen mutkan takia, jonka suoristaminen siinä viheessa kun tunnelit on jo louhittu että saataisiin kaikki 6 vaunua suoralle on niin monimutkaista ettei oikein kannata ja espoolaisten näkökulmasta suoraan sanoen ei kiinnosta.
Jokin sellainen vaihtoehto voisi tulla kysymykseen,että kun ja jos 4-vaunuisten junien kapasitetti ei enää riitä, tilataan 2 vaunun mittaisia välipaloja joilla pidennetään junat 6-vaunuisiksi, ja koska junat ovat läpikuljettavia, pääsee ensimäisen ja viimeisenkin vaunun matkustajat ulos junasta lyhyellä laiturilla jos ovat väärään vaunuun menneet, siirtymällä sellaiseen vaunuun josta pääsee ulos.
Jos norjalainen osaa niin osaa suomalainenkin.
Suuressa maailmassa joudutaan kyllä ajamaan metron kansa rinnan busseja ruuhkahuippuina. Meillä ehkä ei tarvita, onhan meillä raitiotiekin Sörnäisten ja keskustan välillä jonka suosio kasvannee ihan eri sfääreihin kun se tilanne tulee
Nythän ei edes tiedetä tuleeko Östersundomiin metro, pikaraitiotie, lähijuna vai vain bussi. Itse suosittelisin lähijunaa jota jatkettaisiin Porvoooseen asti.
t. Rainer
Holmenkollenin rata on vanha ja nykyiseen järjestelyyn on päädytty monen historiallisen mutkan kautta, joihin kuului mm. 20 vuotta vanhan (vissiin allekin) junasarjan hylkääminen. Espoossa tehdään uutta rataa miljardilla ja samaan aikaan hankitaan uusia junia nimenomaan tätä rataa varten. Mielestäni on ihan kohtuullista edellyttää, että lopputulema ei ole mikään käyttäjien kannalta hankala tahaton viritelmä.
Holmenkollenin radan menettelytapa on ollut kuitenkin vältttämätön pakko radasta johtuvan geometrian takia. Länsimetrolla on yhtäläisyyksiä Holmenkollenin radan kanssa Otaniemen mutkan takia, jonka suoristaminen siinä viheessa kun tunnelit on jo louhittu että saataisiin kaikki 6 vaunua suoralle on niin monimutkaista ettei oikein kannata ja espoolaisten näkökulmasta suoraan sanoen ei kiinnosta.
Jokin sellainen vaihtoehto voisi tulla kysymykseen,että kun ja jos 4-vaunuisten junien kapasitetti ei enää riitä, tilataan 2 vaunun mittaisia välipaloja joilla pidennetään junat 6-vaunuisiksi, ja koska junat ovat läpikuljettavia, pääsee ensimäisen ja viimeisenkin vaunun matkustajat ulos junasta lyhyellä laiturilla jos ovat väärään vaunuun menneet, siirtymällä sellaiseen vaunuun josta pääsee ulos.
Jos norjalainen osaa niin osaa suomalainenkin.
Niin, edelläselostettu vaihtoehto tunnettiin muutama aika sitten nimellä 86S. Tosin kyseinen linja ei ollut olemassa metron tahallisesti aiheutettavan kapasiteettipulan vuoksi, vaan kattavamman joukkoliikennepalvelun vuoksi. Ja linjaahan liikennöitiin sellaisilla ihmeillä kuin nivellinja-auto, joihin nykypäivinä tässä köyhässä (sekä rahallisesti että älyllisesti) valtiossa ei ole varaa. Ylipäätään idea metron tahallisen kapasiteetin leikkauksen paikkaamisesta busseilla on täysin naurattava. Miksi metron kaltaista raskasta raideliikennettä on edes olemassa tai varsinkaan tehdään lisää, jos sitä täytyy paikata bussiliikenteellä? Eikö metroa lähtökohtaisesti pitäisi tehdä niin, että sitä ei tarvitse paikata muulla kuin liityntäliikenteellä? Ja illan kevennyksenä todettakoon, että sanat hesari, asiantuntija-insinööri ja metro samassa yhteydessä luokittelisin sarjaan kuulento, lohikäärme ja polkuvene.
Suuressa maailmassa joudutaan kyllä ajamaan metron kansa rinnan busseja ruuhkahuippuina. Meillä ehkä ei tarvita, onhan meillä raitiotiekin Sörnäisten ja keskustan välillä jonka suosio kasvannee ihan eri sfääreihin kun se tilanne tulee
Vasta 2030? Mieleeni ei tule mitään vastaavaa hanketta, jossa edes käydään keskustelua siitä, että kun tehdään mitä satuu ja kun kapasiteetti loppuu... Virallisen totuuden mukaan automaattimetro aloittaa 2015 "loppuvuodesta", eli siis käytännössä 2017 paikkeilla. Kapsiteettiongelma tulee siis vastaan jo käytännössä alle 15v liikenteen aloituksesta. Eikös normaalisti raideliikennettä suunnitella vähintään sadan vuoden aikajänteellä? Näin lupaava "lopuunmietitty", "perusteltu" ja "välttämätön" sekä "joukkoliikennettä lisäävä" hanke hakee vertaistaan historiankirjoituksessa.
Nythän ei edes tiedetä tuleeko Östersundomiin metro, pikaraitiotie, lähijuna vai vain bussi. Itse suosittelisin lähijunaa jota jatkettaisiin Porvoooseen asti.
t. Rainer