- Liittynyt
- 18 Elokuu 2006
- Viestit
- 2,312
Vs: M 300 -hankinta
En ole asiantuntija, mutta uskoisin vahvasti, että laituriovet/-seinät eivät muodosta kunnollista palo-osastointia. Anteron kuvauksen perusteella ymmärtäisin, että suojatila olisi lähtökohtaisesti esim. teräksisen palo-oven takana oleva tila, josta pääsee poistumaan ulos. Laituriovet eivät ole teräksisiä palo-ovia, joten mietin miten palonkestävää niiden lasi on. (Ilmeisesti lasi-ikkunallakin varustettuja palo-ovia on mutta veikkaan että teräsovi on palonkestävämpi?) Toisekseen epäilen liukuovien tiiviyttä verrattuna tavalliseen palo-oveen. Ja kolmanneksi tulee mieleen, että niissä laituriovissa mitä olen maailmalla nähnyt, on yleensä hätäpoistumista varten varsinaisten liukuovien välillä poistumispuomilla (tämän kaltaisia) varustettuja tavallisia lasiovia. Tämä siksi, että jos juna pysähtyy muualle kuin liukuovien kohdalle ja on pakko poistua pikaisesti, niin junat ovet avataan ja matkustajat painavat puomista laiturioviseinän poistumistiet auki. Otaksuttavasti nuo hätäpoistumisovet jäävät matkustajien jäljiltä apposen auki, koska tuskin niissä sulkijamekanismiakaan on (?), jolloin palo-osastointi tältä osin käytännössä menettää merkityksensä.
Ainakin mielikuvituksella pystyn luomaan helposti tilanteen, jossa juna on ilmiliekeissä laituriovien takana ja kuumus poksauttaa lasit rikki.
Ja vastaavasti yritän kuvitella, millaiset olisivat laituriovet ja -seinä, jotka olisivat tehokkaasti palo-osastoivia. Olisiko umpiterästä vai meneekö liian Iron Sky -tyyliseksi?
On kyllä totta, että ilmastoinnin kannalta täyskorkea laituriseinä erottaa tunnelin ja aseman eri tiloiksi. Mutta ihan purematta en niele, että se tekisi sitä palo-osastoinnin kannalta. Mutta tämä on arvailua. Jos jollakulla on todellista tietoa kumota tai vahvistaa tämä olettamus, niin olisi hauska kuulla.
Hmm, joku ei nyt täsmää tai sitten en vaan ymmärrä. Helsinkiin ei ole asemien kohdalle tulossa yhtään palo-osastoa, koska laituriseinät jäävät ylhäältä avoimiksi. Pelastautuminen perustunee siellä porraskapasiteettiin, ja tuskin kierreporras on hyväksyttävä ratkaisu. Tämäkö ei Espoossa riittäisi, vaikka lisänä olisivat vielä palo-osastotkin asemien kohdalla (laituriseinät kattoon asti)?
En ole asiantuntija, mutta uskoisin vahvasti, että laituriovet/-seinät eivät muodosta kunnollista palo-osastointia. Anteron kuvauksen perusteella ymmärtäisin, että suojatila olisi lähtökohtaisesti esim. teräksisen palo-oven takana oleva tila, josta pääsee poistumaan ulos. Laituriovet eivät ole teräksisiä palo-ovia, joten mietin miten palonkestävää niiden lasi on. (Ilmeisesti lasi-ikkunallakin varustettuja palo-ovia on mutta veikkaan että teräsovi on palonkestävämpi?) Toisekseen epäilen liukuovien tiiviyttä verrattuna tavalliseen palo-oveen. Ja kolmanneksi tulee mieleen, että niissä laituriovissa mitä olen maailmalla nähnyt, on yleensä hätäpoistumista varten varsinaisten liukuovien välillä poistumispuomilla (tämän kaltaisia) varustettuja tavallisia lasiovia. Tämä siksi, että jos juna pysähtyy muualle kuin liukuovien kohdalle ja on pakko poistua pikaisesti, niin junat ovet avataan ja matkustajat painavat puomista laiturioviseinän poistumistiet auki. Otaksuttavasti nuo hätäpoistumisovet jäävät matkustajien jäljiltä apposen auki, koska tuskin niissä sulkijamekanismiakaan on (?), jolloin palo-osastointi tältä osin käytännössä menettää merkityksensä.
Ainakin mielikuvituksella pystyn luomaan helposti tilanteen, jossa juna on ilmiliekeissä laituriovien takana ja kuumus poksauttaa lasit rikki.
Ja vastaavasti yritän kuvitella, millaiset olisivat laituriovet ja -seinä, jotka olisivat tehokkaasti palo-osastoivia. Olisiko umpiterästä vai meneekö liian Iron Sky -tyyliseksi?
On kyllä totta, että ilmastoinnin kannalta täyskorkea laituriseinä erottaa tunnelin ja aseman eri tiloiksi. Mutta ihan purematta en niele, että se tekisi sitä palo-osastoinnin kannalta. Mutta tämä on arvailua. Jos jollakulla on todellista tietoa kumota tai vahvistaa tämä olettamus, niin olisi hauska kuulla.