Aika nätisti tämä on upotettu tuonne,...
Minä tulkitsen suoraan niin, että 5 junaa tilataan, jotta ensin laituriovien ja sitten kuljettajattomuuden aiheuttama kiertonopeuden hidastuminen ja siitä välttämättömyydellä seuraava kierrossa olevien junien lisätarve on katettavissa. Varsin vähäinen hidastuminen nimittäin riittää 5 junan lisätarpeen tekemiseen, kuten jäljempänä käy selväksi. Pidän myös todennäköisenä sitä, että junien huollon tareve kasvaa, joten myös varakalustoa tarvitaan enemmän kuin tähän asti.
Tätä nyt ei vaan haluta myöntää suoraan, koska ei haluta osoittaa automaattihankkeen menneen näin paljon pieleen tässäkin asiassa. Onhan Sauri sanonut, ettei hän hyväksy enää lisälaskuja automatisoinnissa, ja heti sellainen tuli. Toinen syy sanoa ”nätisti” on Ansaldon vireillä oleva valitus automaattikaupasta. Ansaldon jääminen toiseksi oli perusteltu mm. sillä, että Ansaldon järjestelmä olisi vaatinut enemmän junia kuin Siemensin järjestelmä. Ansaldo on tietenkin kiistänyt tämän, ja nythän syytetty itse todistaa itseään vastaan.
Viisi junaa on paljon verrattuna siihen, että tilataan 15. Mutta lisäjunatarvetta onkin arvioitava koko kaluston kannalta. Uudella kulunvalvonnalla tulee toimimaan 78 M100-vaunua, 24 M200-vaunua sekä ilman lisäjunia 60 M300-vaunua. Siis yhteensä 162 metrovaunua. Tilausta kasvatettiin 20:llä vaunulla, joka on 12 % koko vaunustosta. Tämä tarkoittaa sitä, että jos kiertonopeus hidastuu 12 %, tarvitaan liikenteeseen nyt tilatut 5 lisäjunaa.
Otetaan vielä huomioon se, että samallakin kiertonopeudella 2,5 min vuoroväli 4 vaunun junilla (96 junaa tunnissa) tarvitsee 6,7 % enemmän junia kuin 4 min vuoroväli 6 vaunun junilla (90 junaa tunnissa). Tämä tarkoittaa sitä, että 5 %:n kiertonopeuden hidastus riittää siihen, että tarvitaan 20 vaunua lisää nykytilanteeseen nähden.
Sen perusteella, mitä nyt tiedetään siitä, miten helppoa on ajaa laituriovien kohdalle, olisin pikemminkin huolissani siitä, olisiko pitänyt käyttää toinenkin optio ja tilata 25 uutta junaa. Mutta option tarkoitushan on tehdä lisätilaus nopealla toimitusajalla. Joten eiköhän sekin tehdä, kunhan valtuutetut, johtokunta ja media ovat unohtaneet sen vähänkin, mitä tästä tilauksesta ovat ymmärtäneet.
Antero
PS: Edellä en ole laskenut todellisia kääntöaikoja, vaan laskelma sisältää olettaman, että 15 junaa kattaa Ruoholahden ja Matinkylän välisen liikenteen laajennuksen sellaisena, kuin liikenne on nykyradalla.