Eli HKL:n johtokunnalle on eilen paljastettu, että automatisointi tulee viivästymään kaksi vuotta. Sanoisinko, että ainakin kaksi vuotta.
Nyt onkin sopiva hetki viheltää peli poikki, kuten on tapana sanoa. Siten ei viivästy mikään, eikä makseta enää turhasta.
Siemens on toimittanut 54,2 % alkuperäisestä hankintasopimuksesta ja HKL on maksanut 15 %. HKL:llä on siis vielä neuvotteluvoimaa, koska Siemensillä on saatavaa ja siten intressi hoitaa asiat.
Siemens on nyt asentanut uuden kulunvalvonnan ja matkustajainfon. Eli metrojunat voivat ajaa nykyistä lyhyempää 2,5 minuutin vuoroväliä kuten entiselläkin systeemillä ja laiturinäytöt on vaihdettu uudenaikaisiin, jotka tosin toimivat huonommin kuin entiset.
Nyt on saatu siis se, mitä tästä hankkeesta on saatavissa. Metro toimii mahdollisimman nopeasti, kun kuljettajat ajavat junia eivätkä hengaile asemilla. Tästä eteenpäin mentäisiin vain huonompaan suuntaan, mutta maksettaisiin siitä lisää.
Hankintasopimuksen purkuehdot ovat edelleen voimassa. Siemens on myöhässä aikataulusta yli 2 vuotta. Tiedetään, että kaikkia sopimuksen suorituskykyvaatimuksia ei tulla täyttämään. Lisäksi viime toukokuussa tehty etenemissopimuskaan ei ole toteutunut. 10 kuukauden aikana Siemens on myöhästynyt jo 6 kuukautta!
Tilannekatsaus osoittaa, ettei tästä touhusta tule muuta kuin vahinkoa kaupunkilaisten maksettavaksi. Nürnbergin kokemukset osoittavat automaatin hyödyttömäksi. Lopettamalla nyt vältetään turvallisuuteen ja toimilupaan liittyvät ongelmat sekä riitely Siemensin kanssa joskus 2016 jälkeen tilanteessa, joka on Helsingin kannalta toivoton.
Arvelen, että päätös keskeyttää Siemensin toimitukset sopimuksen purkuun ja sen sopiminen, mitä Siemensille korvataan siitä, mitä se on toimittanut ja mikä on kaupungille hyödyksi, on hankintalain mukaista. Koska siinähän vain ratkaistaan ennalta suunnittelematon tilanne, jossa myyjä ei kyennyt täyttämään laillisesti kilpailutettua sopimusta, vaikka yritti ja osa sopimuskohteesta tuli toimitetuksi. Eli purkamalla kauppa nyt vältyttäisiin sekä kilpailijoiden vaatimuksilta että uudelta kilpailutukselta ja Siemensin järjestelmän purkamisuhalta.
Antero