Näin en nyt ihan sanoisi. Toki case Helsinki on osoittanut, että uusi juna olisi varmastikin helpompi automatisointikohde kuin vanha. Kuitenkin se, että juna kulkee automaatin ohjaamana puoliautomaattitilassa, vaatii siis tekniseltä kantilta katsoen käytännössä samat toiminnallisuudet kuin miehittämätön täysautomaattiajokin. Periaatteessa kyse on siis vain liikennöintitavasta. Toki joitain teknisiä ratkaisuita, kuten vaikkapa junan esteentunnistimia yms. voitaisiin varmaankin jättää pois, mikäli junia automatisoitaisiin pelkästään puoliautomaattista ajoa varten, mutta kokonaisuutta katsoen kyse on vain detaljeista.
Pieni tarkennus tähän.
Puoliautomaatilla eli STO:lla tarkoitetaan CBTC kulunvalvontasysteemissä yleensä minimissään IEC 62290-1 standardin GoA (Grade of Automation) 2 tason automatisointia. Tuollaisessa ratkaisussa kuljettaja on yhä ohjaamossa, mutta hänen tehtävinään ovat lähtöluvan antaminen, hätäjarrutus tarvittaessa, järjestelmän tarkkailu ja junan ajaminen jos järjestelmään tulee häiriö. GoA 2:ssa ei pystytä ajamaan junia etänä ja vuoroväliminimi on selvästi GoA 3 ja GoA 4 systeemejä suurempi. (GoA 1 on puhdas kuljettaja-ajo, jolla ei päästä kovin mataliin vuoroväleihin IEC 62290-1 standardin mukaisessa systeemissä ja sitä ei yleensä käytetä kuin poikkeustilanteiden varajärjestelmänä.)
IEC 62290-1 standardissa on myös tasot GoA 3 ja GoA 4. GoA 3 eli DTO:ssa joka junassa on valvoja, jonka ei tarvitse olla ohjaamossa, vaikka voi hän sielläkin olla, GoA 4:ssä taas valvoja voi olla missä vaan tietoliikenneyhteyden päässä ja juna kulkee automaattisesti. GoA 3 ja GoA 4 ovat teknisesti hyvin samanlaisia järjestelmiä ja vaativat kehittyneempää junatekniikkaa ja reaaliaikaista tietoliikenneyhteyttä. Sekä GoA 3:ssa että GoA 4:ssä junia pystytään ajamaan myös etänä.
Vanhojen junien saneeraaminen niin, että ne täyttävät GoA 2 tason onnistunee. GoA 3 tai GoA 4 tason saneeraus vanhoille junille voi olla hyvin vaikeaa, ainakin Helsingin tähänastisen kokemuksen mukaan. Uudet junat ovat taas valmiiksi GoA 4 yhteensopivia, toki niitä voidaan ajaa myös kuljettajallisesti vähemmälläkin automaatiolla jos niin halutaan.
Viimeksi muokattu: