Automaattinen metro

Täytyyhän toimittajan tietonsa jostain kaivella. :) Miten tämä sitten pitäisi ottaa. Vahingoksi toimittajalle vai eduksi JLF:lle?

Tämä on yksi niistä syistä, joiden vuoksi sitä jaksaa aina uudelleen ja uudelleen korjata joidenkin kirjoittajien virheellisiä väittämiä. Ettei kävisi niin, että joku taitamaton toimittaja poimii ne mediaansa faktoina. Mutta toki niin sitten kuitenkin käy, kun toimittajilla ei ole aikaa lukea kuin pari hassua viestiä ja tehdä niiden pohjalta sitten "uutisensa". Jlf on ollut monesti toimittajien lähteenä sekä uutisaiheen inspiraationa, samoin Raitio-lehti. Mutta eiväthän toimittajat sitä juttuihinsa kirjaa.

Aika suuri osa nykytoimittajan työstä taitaakin olla vaan netissä surffailua ja nettisilpun kokoamista "uutisiksi". Muuten se vielä toimisikin, mutta kun toimittajien ymmärrys ja oma tietopohja on niin kovin suppea, niin lopputuloksesta tulee usein aika hassunkurinen.

Jos sen verran annettaisiin Ismolle kuitenkin pisteitä, että pääasian, automatisoinnin mielettömyyden ja siihen liittyvän suoranaisen valehtelun, hän on kuitenkin ymmärtänyt oikein ja ilmeisesti ensimmäisenä suomenkielisenä mediana tuo sitä nyt kansan tietoisuuteen.
 
Internet on haastanut tiedonvälitystä siinä mielessä, että nykyään liki kaikki informaatio on kaikkien ulottuvilla ja vanhan median rooliksi on jäänyt pureskella ja pakata informaatio kuluttajaystävälliseen muotoon.

Itse lasken sen ansioksi toimittajalle, että hän on viitsii perehtyä johonkin asiaan myös googlaamalla virallisten tiedotteiden lisäksi, vaikka sitten lipsuisi jotain virheitä mukaan. Vertailukohtanahan on esim. HS, jonka jutut metrosta perustuvat yksinomaan tiedotteisiin ja tiedotteessa mainitun yhteyshenkilön haastatteluun. Mitään muuta näkökulmaa tarjotaan äärimmäisen harvoin, jonka vuoksi jutut vaikuttavat valitettavan usein neuvostouutisoinnilta. En usko, että se on tarkoitus, vaan yksinkertaisesti seurausta siitä, että toimittaja yrittää kirjoittaa vaaditussa ajassa vaaditun merkkimäärän asiasta, josta hän ei sen kummemmin tiedä tai ole henkilökohtaisesti kiinnostunut.
 
HS onkin ehkä kaikkein kamalin esimerkki tästä someuutisoinnista. Lehteä lukiessa tuntuu, että siellä on päivittäin sensisältöisiä uutisia, että nyt Facebookissa tapahtuu sitä ja Twitterissä kävi noin. Uutisia? Loput on sitten näitä netistä kopioituja juttuja. No, minä en lehteä enää lue, joten pärjään ilman verenpainelääkkeitä. Silloin tällöin esim. lentokoneessa selaan sen muistuttaakseni itseäni siitä, miksi sitä ei kannata lukea. Nettisivutkin saivat maksukaton myötä jäädä. YLE:llä on hyvät ja itse asiassa myös teknisesti todella hyvin toimivat mobiilinettisivut, joita käytän mobiililaitteiden lisäksi pöytäkoneellakin. Ei mainoksia, helposti selattavat ja luettavat uutiset aihepiireittäin. Ennen kaikkea ne uutiset vaikuttavat hyvin neutraaleilta. Harmi on, että sieltäkin reportaasinomaiset ja tutkivan journalismin jutut puuttuvat.

Automaattimetron ja metroasioiden osalta noin yleisesti HS näyttäytyy jotenkin erityisen naurettavana, sillä sen uutisointi on niin räikeästi ristiriidassa Hbl:n kanssa. Kuten sanoit, siinä tosiaankin tulee neuvostomedia mieleen. Entisaikaan HS olisi vielä voinut muokata mielipiteitä tuolla uutisointityylillään, mutta sen aika taitaa olla jo ohi. Lukijamäärät laskevat tasaiseen tahtiin. Toinen vaihtoehto olisi tietysti, että HS on oikeassa ja Hbl täysin väärässä – mutta ei nämä viimeaikaiset metrotapahtumat ihan anna aihetta olettaa niin. ;)
 
Itsellekään ei tulisi mieleen maksaa senttiäkään Hesarista. Metro on kaiken lisäksi vain yksi lukuisista agendoista, joita HS:llä on. Miksi tilaisin kotiini journalismia, joka ei ole journalismia, vaan pyrkimystä ohjailla asioita. HBL teki kaikki nämä automaattifarssin vuodet lukuisia kovia uutisia, mutta HS ei noteeraannut niitä mitenkään.

Seudulla on vielä jonkin verran heitä, jotka sanovat, "ettei aamu käynnisty ilman Hesaria". Ehkä he sitten uskovat kaiken, mitä rakas aamukahvikaveritabloid heille kertoo. Ja siitä päätellen, millainen poliittisen kulttuurin rappio HS:n vahtikoiran valvomalla alueella vallitsee, agenda menee suurimpaan osaan lukijoista sellaisenaan.
 
Tämä on yksi niistä syistä, joiden vuoksi sitä jaksaa aina uudelleen ja uudelleen korjata joidenkin kirjoittajien virheellisiä väittämiä. Ettei kävisi niin, että joku taitamaton toimittaja poimii ne mediaansa faktoina.--
Foorumin softa tai asetukset estää (tai on pantu estämään) muiden kuin aivan hiljattain ketjuun litettyjen viestien korjaaminen. Olen pyytänyt ylläpitoa korjaamaan omia virheitäni -- ei siksi että oma tietämättömyyteni ei näkyisi, vaan juurikin siksi, että joku viestiketjua vain alusta lukeva ei pitäisi myöhemmin virheelliseksi todistettua tietoa oikeana (esimerkkinä viestini Valmetin nivelvaunun suunnittelijasta ja koko 1-30-sarjan nimittäminen Keppi-Kariaksi. Ensinmainittu virhe onkin näemmä korjattu -- kiitos ylläpidolle!)
-- Itse lasken sen ansioksi toimittajalle, että hän on viitsii perehtyä johonkin asiaan myös googlaamalla virallisten tiedotteiden lisäksi, vaikka sitten lipsuisi jotain virheitä mukaan.--
Samaa mieltä! Tulee mieleen elokuvan Titfield Thunderbolt kääntäjän kysymys silloisella Rautatiemuseon keskustelufoorumilla, jossa hän kysyi apua rautatieteknisten termien käännökselle. Nostan hattua kääntäjälle!

pekka

---------- Viestit yhdistetty klo 22:30 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 20:58 ----------

Vaikka tämä viestiketju onkin pääasiassa Helsingin metron automatisoinnista, niin kysyn siitä huolimatta, millainen automaation aste Tokion metrolinjoilla on?

Muistelen, en välttämättä oikein, että olisimme 2013 matkustaneet Tokiossa metrolinjalla, jossa vuoroväli oli ruuhka-aikana 2 minuuttia, tunnin aikana oli yksi 3 minuutin vuoroväli, muuten kaikki ruuhkatunnin aikaiset vuorot ajettiin 2 minuutin välein. Mun mielestäni juuri tuolla linjalla, oli laitureilla reilun metrin korkuiset aidat, joissa oli aukeavat liukuovet junan ovien kohdalla, jotka avattiin ja suljettiin yhtaikaa junan ovien kanssa. Hämmästyttävintä oli, että mielestäni junan kuljettaja pysäytti junan käyttäen samanlaista ilmajarrua, kun meillä oli kaksiakselisissa raitiovaunuissa ja Ratti-Karioissa. Oliko tuo vaunu juuri sillä linjalla, jossa oli 2 minuutin vuoroväli vai ei, sitä en muista.

Millainen järjestelmä on Tokion ympäri ajavassa kehäradassa, jossa kuljettaja ajaa junaa ilmeisesti käsin aivan loppupysäytystä lukuunottamatta? Kuinka siellä junan saatetaan pysäyttää ilman että radalla näkyi hirveää määrää erillisiä baliiseja?

pekka
 
Vaikka tämä viestiketju onkin pääasiassa Helsingin metron automatisoinnista, niin kysyn siitä huolimatta, millainen automaation aste Tokion metrolinjoilla on?

Muistelen, en välttämättä oikein, että olisimme 2013 matkustaneet Tokiossa metrolinjalla, jossa vuoroväli oli ruuhka-aikana 2 minuuttia, tunnin aikana oli yksi 3 minuutin vuoroväli, muuten kaikki ruuhkatunnin aikaiset vuorot ajettiin 2 minuutin välein. Mun mielestäni juuri tuolla linjalla, oli laitureilla reilun metrin korkuiset aidat, joissa oli aukeavat liukuovet junan ovien kohdalla, jotka avattiin ja suljettiin yhtaikaa junan ovien kanssa. Hämmästyttävintä oli, että mielestäni junan kuljettaja pysäytti junan käyttäen samanlaista ilmajarrua, kun meillä oli kaksiakselisissa raitiovaunuissa ja Ratti-Karioissa. Oliko tuo vaunu juuri sillä linjalla, jossa oli 2 minuutin vuoroväli vai ei, sitä en muista.

Namboku-linjalla on ainakin automaattiajo ja laituriovet. Suurimmalla osalla sekä Tokyo Metron että Toei Metron linjoista junat ovat kuitenkin täysmanuaaleja.

Millainen järjestelmä on Tokion ympäri ajavassa kehäradassa, jossa kuljettaja ajaa junaa ilmeisesti käsin aivan loppupysäytystä lukuunottamatta? Kuinka siellä junan saatetaan pysäyttää ilman että radalla näkyi hirveää määrää erillisiä baliiseja?

Tokion kehälinja, eli Yamanote-linja, ei itse asiassa ole metro, vaan kaupunkijuna. Tokiossa ja Japanissa ylipäätään ero metron ja kaupunkijunan välillä on lähinnä omistuksellinen - teknisesti ne ovat hyvinkin identtisiä (ja paikoin jakavat samoja raiteita keskenään).

Wikipedian mukaan linjalle ollaan suunnittelemassa laituriovia, joiden yhteydessä otetaan käyttöön pysähdysautomatiikka. Valmista pitäisi olla vuonna 2017, joten ilmeisesti systeemi ei ole vielä käytössä, mikä selittää baliisien puutteen. Täysmanuaalina siis ajellaan toistaiseksi.

Wikipedian juttua pysähdysautomatiikasta: http://en.wikipedia.org/wiki/Train_Automatic_Stopping_Controller
 
Wikipedian mukaan linjalle ollaan suunnittelemassa laituriovia, joiden yhteydessä otetaan käyttöön pysähdysautomatiikka. Valmista pitäisi olla vuonna 2017, joten ilmeisesti systeemi ei ole vielä käytössä, mikä selittää baliisien puutteen.

Jo viime vuonna osalla Yamanote-linjan asemista oli laituriovet.
 
"Helsingin metron automatisointisopassa yllättävä käänne: HKL ja Siemens palasivat neuvottelupöytään"

http://yle.fi/uutiset/helsingin_met...a_siemens_palasivat_neuvottelupoytaan/7724314

Eiköhän Helsinkiin tehdä automaattimetro vaikka väkisin, viime kerrallakin sopimusta purettaessa kun tapahtui samanlainen käännös. HS:n uutinen kertoo aiheesta laajemmin, mm. tämän: "Sovun edellytyksenä on, että länsimetro pääsee aloittamaan aikataulussa syksyllä 2016, automatisointi toteutuu suunnitellusti ja että sopu on Helsingille taloudellisesti kannattava."
 
Eiköhän Helsinkiin tehdä automaattimetro vaikka väkisin, viime kerrallakin sopimusta purettaessa kun tapahtui samanlainen käännös. HS:n uutinen kertoo aiheesta laajemmin, mm. tämän: "Sovun edellytyksenä on, että länsimetro pääsee aloittamaan aikataulussa syksyllä 2016, automatisointi toteutuu suunnitellusti ja että sopu on Helsingille taloudellisesti kannattava."

Joo, tämä soutaminen ja huopaaminen saisi kyllä loppua. Todennäköisesti kaikki nämä ehdot "toteutuvat", mutta ensi vuoden alussa ilmoitetaan, että Länsimetron avaus siirtyy loppuvuoteen 2017.
 
Ehkä tuo nyt YLE:n toimittajan mielestä vielä onkin yllättävää. Mutta tuskin se Jlf:n lukijoille yllätyksenä tuli.

Ennusteeni: Siemensin kanssa jatketaan taas kerran. Länsimetro ei avaudu matkustajille vuonna 2016. Saavutetun "sovun" jälkeen tosin todennäköisesti väitetään toisin.
 
Terveisiä vaan johtokunnalle. Jään odottamaan Lilja Tammisen kommentteja, jos etenemissopimukset taas etenevät. Edellinen kierros taisi olla syy siihen, miksi Mirva Haltia jäi luottamushommista pois.
 
Kyllä tulee helsinkiläinen siltarumpupolitiikka ja muutama ylivallan ottanut virkamies päähänpinttymineen kalliiksi kansalle. Ja johtokunta katselee sivusta virattomana, kun jätkät pistää nimiä paperiin. Tässä sitä saadaan lisää Helsinkiä Helsinkiin.
 
Eeppisen käsittämätön saga!

Suurimmat elokuvaohjaajatkaan eivät olisi yltäneet tähän. Eivät edes crazykomedialla.
 
Takaisin
Ylös