Vaikka tämä viestiketju onkin pääasiassa Helsingin metron automatisoinnista, niin kysyn siitä huolimatta, millainen automaation aste Tokion metrolinjoilla on?
Muistelen, en välttämättä oikein, että olisimme 2013 matkustaneet Tokiossa metrolinjalla, jossa vuoroväli oli ruuhka-aikana 2 minuuttia, tunnin aikana oli yksi 3 minuutin vuoroväli, muuten kaikki ruuhkatunnin aikaiset vuorot ajettiin 2 minuutin välein. Mun mielestäni juuri tuolla linjalla, oli laitureilla reilun metrin korkuiset aidat, joissa oli aukeavat liukuovet junan ovien kohdalla, jotka avattiin ja suljettiin yhtaikaa junan ovien kanssa. Hämmästyttävintä oli, että mielestäni junan kuljettaja pysäytti junan käyttäen samanlaista ilmajarrua, kun meillä oli kaksiakselisissa raitiovaunuissa ja Ratti-Karioissa. Oliko tuo vaunu juuri sillä linjalla, jossa oli 2 minuutin vuoroväli vai ei, sitä en muista.