juhanahi
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 29 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 348
Eeppisen käsittämätön saga!
Lehtiä seuratessa tilanteesta voi tietysti saada vähän epätarkan kuvan, mutta kyllähän tämä uusin ”käänne” oli aivan odotettavissa: johtokuntahan antoi vasta oikeutuksensa sopimusten purkuun, ja siihenkin vaihtoehtoon on alettu valmistautua (Länsimetron asetinlaitteen tarjouskilpailun osallistumishakemuksia kysellään). On kuitenkin aika luonnollista, että Siemensiltä tulee tällaisessa tilanteessa vielä viimeinen tarjous, ja kyllähän lie myös HKL:n edun mukaista, että tuohonkin tarjoukseen on vielä reagoitu sikäli mikäli purkuun ja näin ollen mittaviin oikeudenkäynteihin päädytään. HKL:hän on nyt antanut oman vastaesityksensä, johon se odottaa Siemensin vastausta perjantaihin kello 16 mennessä. Tilanne voi edelleen päätyä myös sopimusten purkuun kokonaan tai osittain - tai sitten ei.
Projektin alkuperäisistä tarkoitusperistä ja suuntaviivoista voidaan olla montaa mieltä, ja onhan moni päätös kiistatta osoittautunut enemmän tai vähemmän jälkiviisaasti tarkastellen huonoksi. Samoin projektin vaiheista voisi kirjoittaa vaikka millaisen kirjan. Etenemissopimuksen aikaan olisi ollut vielä Länsimetroa ajatellen pelivaraa tehdä uusia ratkaisuja. Mutta nyt ollaan kyllä tilanteessa, jossa on jäljellä vain huonoja tai vielä huonompia vaihtoehtoja. Asia ei ole ollenkaan niin yksinkertainen, että sopimukset purkuun ja elämä taas hymyilee, vaikka monen mielestä Siemens näpäytyksen ansaitsisikin. Nyt ollaan kuitenkin monella tapaa jo aika naimisissa Siemensin kanssa.
Nykyisin käytössä olevia Siemensin asetinlaitteita joudutaan joka tapauksessa käyttämään vuosia, vaikka länsimetroon ensihätään jonkin muun valmistajan laitteet tulisivatkin. Niitäkin laitteita täytyy ylläpitää. (Mikä on hinta ja homman toimivuus?) Asetinlaitteiden saumakohdan toteutus on myös iso kysymysmerkki. Junien määrän tuplaantuessa ja vuorovälien tihentyessä liikenteenohjauksen työtä tukevan käytönohjausjärjestelmän merkitys kasvaa hurjasti, ja vaikuttaa epärealistiselta, että koko metron kattavaa järjestelmää saataisiin käyttöön mahdollisessa siirtymävaiheessa, jossa osalla rataa on Siemensin asetinlaitteet ja osalla valmistajan X laitteet. Tämä asettaa tuntuvia haasteita liikenteenohjaukseen ja liikennöintiin. Myös matkustajainformaation saaminen asemille vaatisi uusia järjestelmiä. Siemensin laitteiden myöhempi ennenaikainen korvaaminen maksaa sekin rahaa, eikä uusien ratalaitteiden rakentaminen ja vanhojen purkukaan mikään ihan naks ja poks temppu ole. M300-junahankintaan täytyy tilata komponentteja muualta. Ja niin edelleen. Toki on mahdollista, että sopimuksia Siemensin kanssa puretaan vain osittain, mutta tässäkin lie sitten oma vääntönsä luvassa oikeudenkäynteineen kaikkineen - puhumattakaan tietenkin siitä väännöstä mikä kokonaispurusta seuraa.
Elämme kyllä mielenkiintoisia aikoja ja eiköhän tässä todellisiakin päätöksiä saada varsin pian. Länsimetron aloitus syksyllä 2016 lienee aika haastava – vaikkakin virallinen - tavoite, tehtiinpä nyt niin tai näin. Aika monen asian täytyy loksahtaa kohdalleen.