Antero Alku
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 28 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 7,552
Täytyyhän toimittajan tietonsa jostain kaivella.Hassua, Talouselämä kirjoittaa nyt täsmälleen samoin kirjoitusvirhein (Thales -> Thalys, Bombardier -> Bombandier):
Antero
Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Täytyyhän toimittajan tietonsa jostain kaivella.Hassua, Talouselämä kirjoittaa nyt täsmälleen samoin kirjoitusvirhein (Thales -> Thalys, Bombardier -> Bombandier):
Täytyyhän toimittajan tietonsa jostain kaivella.Miten tämä sitten pitäisi ottaa. Vahingoksi toimittajalle vai eduksi JLF:lle?
Foorumin softa tai asetukset estää (tai on pantu estämään) muiden kuin aivan hiljattain ketjuun litettyjen viestien korjaaminen. Olen pyytänyt ylläpitoa korjaamaan omia virheitäni -- ei siksi että oma tietämättömyyteni ei näkyisi, vaan juurikin siksi, että joku viestiketjua vain alusta lukeva ei pitäisi myöhemmin virheelliseksi todistettua tietoa oikeana (esimerkkinä viestini Valmetin nivelvaunun suunnittelijasta ja koko 1-30-sarjan nimittäminen Keppi-Kariaksi. Ensinmainittu virhe onkin näemmä korjattu -- kiitos ylläpidolle!)Tämä on yksi niistä syistä, joiden vuoksi sitä jaksaa aina uudelleen ja uudelleen korjata joidenkin kirjoittajien virheellisiä väittämiä. Ettei kävisi niin, että joku taitamaton toimittaja poimii ne mediaansa faktoina.--
Samaa mieltä! Tulee mieleen elokuvan Titfield Thunderbolt kääntäjän kysymys silloisella Rautatiemuseon keskustelufoorumilla, jossa hän kysyi apua rautatieteknisten termien käännökselle. Nostan hattua kääntäjälle!-- Itse lasken sen ansioksi toimittajalle, että hän on viitsii perehtyä johonkin asiaan myös googlaamalla virallisten tiedotteiden lisäksi, vaikka sitten lipsuisi jotain virheitä mukaan.--
Vaikka tämä viestiketju onkin pääasiassa Helsingin metron automatisoinnista, niin kysyn siitä huolimatta, millainen automaation aste Tokion metrolinjoilla on?
Muistelen, en välttämättä oikein, että olisimme 2013 matkustaneet Tokiossa metrolinjalla, jossa vuoroväli oli ruuhka-aikana 2 minuuttia, tunnin aikana oli yksi 3 minuutin vuoroväli, muuten kaikki ruuhkatunnin aikaiset vuorot ajettiin 2 minuutin välein. Mun mielestäni juuri tuolla linjalla, oli laitureilla reilun metrin korkuiset aidat, joissa oli aukeavat liukuovet junan ovien kohdalla, jotka avattiin ja suljettiin yhtaikaa junan ovien kanssa. Hämmästyttävintä oli, että mielestäni junan kuljettaja pysäytti junan käyttäen samanlaista ilmajarrua, kun meillä oli kaksiakselisissa raitiovaunuissa ja Ratti-Karioissa. Oliko tuo vaunu juuri sillä linjalla, jossa oli 2 minuutin vuoroväli vai ei, sitä en muista.
Millainen järjestelmä on Tokion ympäri ajavassa kehäradassa, jossa kuljettaja ajaa junaa ilmeisesti käsin aivan loppupysäytystä lukuunottamatta? Kuinka siellä junan saatetaan pysäyttää ilman että radalla näkyi hirveää määrää erillisiä baliiseja?
Wikipedian mukaan linjalle ollaan suunnittelemassa laituriovia, joiden yhteydessä otetaan käyttöön pysähdysautomatiikka. Valmista pitäisi olla vuonna 2017, joten ilmeisesti systeemi ei ole vielä käytössä, mikä selittää baliisien puutteen.
"Helsingin metron automatisointisopassa yllättävä käänne: HKL ja Siemens palasivat neuvottelupöytään"
http://yle.fi/uutiset/helsingin_met...a_siemens_palasivat_neuvottelupoytaan/7724314
Eiköhän Helsinkiin tehdä automaattimetro vaikka väkisin, viime kerrallakin sopimusta purettaessa kun tapahtui samanlainen käännös. HS:n uutinen kertoo aiheesta laajemmin, mm. tämän: "Sovun edellytyksenä on, että länsimetro pääsee aloittamaan aikataulussa syksyllä 2016, automatisointi toteutuu suunnitellusti ja että sopu on Helsingille taloudellisesti kannattava."