Niin se nousee taas kuin Feeniks-lintu:
https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000005988099.html Eli uusi yritys automatisoida metro. Uutisessa mainitaan, että Tukholmassa vastaava hanke on vasta keskeytynyt ja nyt oikeudessa. Kuulostaapa tutulta...
Taustalla on siis ennuste siitä, että Länsimetron kapasiteetti loppuu kesken Tapiolan ja Kivenlahden välillä. Todennäköisesti aivan oikea ongelma huomioiden Espoon kasvun ja uuden rakentamisen metroasemien ympäristössä. Mutta asiaa kannattaa tarkastella hieman laajemmalti, kuin vain kysymyksenä siitä, kuinka Länsimetron kapasiteettia saataisiin lisättyä.
Lähtökohtana voi ottaa kaksi tosiasiaa:
1) Mikään ennuste ei tietääkseni väitä, että osuus Helsinkiin asti olisi ruuhkautumassa
2) Liikenteen määrä ydinkeskustaan ylipäätään ei ole muuttunut juuri miksikään sitten 70-luvun ja tuskin tässä tapahtuu tulevaisuudessakaan suurta muutosta. Äkkipäätään tämä tuntuu hieman epäintuitiiviselta, kun itse kaupunkiseutu kuitenkin kasvaa ja vauhdilla. Mutta tämä käy järkeen, kun huomaa, että joka matkalla on paitsi lähtöpaikkansa, niin myös määränpäänsä. Lähtöpaikkojen (asunnot) määrä koko seudulla kasvaa yhä, mutta määränpäiden (työpaikat, koulut, kaupat) määrä itse ydinkeskustassa ei juurikaan. (Tämä on tietenkin aamusta katsottuna: yleensä matkan määränpää muuttuu uuden matka lähtöpaikaksi, ja päivän viimeinen määränpää on taas oma asunto.) Seudun kasvu tarkoittaa pitkälti siis sitä, että suhteessa yhä suurempi osa matkoista kohdistuu muualle kuin perinteiseen ydinkeskustaan. Uusia matkakohteita ovat autokaupungin uudet toiminnoiltaan keskustatyyppiset reunakaupungit, kuten Aviopolis, mutta myös perinteisen keskustan laajennukset, kuten Kalasatama, Pasila ja tärkeimpänä ehkä näiden välinen akseli. Tämä käy hyvin yksiin ensimmäisen kohdan kanssa.
Edellisten kohtien perusteella tarkoituksenmukaisin ratkaisu olisi perustaa metroa täydentämään uusi vahva runkoyhteys, joka suuntautuisi Espoosta lähinnä Pasilaan. Käytännössä kyse olisi Pokeri-raitiotiestä (Tapiola - Otaniemi - Munkkiniemi - Pasila), jota jatkettaisiin Espoossa Haukilahden ja Matinkylän kautta Olariin, tästä ehkä edelleen Espoon keskukseen. Tämä keventäisi Länsimetron kuormaa ja vieläpä alueelta, joka nyt on liityntäliikenteen varassa. Tapiolasta/Otaniemestä eteenpäin taas tarjoutuisi kaksi yhteyttä: metrolla ydinkeskustaan ja Sörnäisten kautta itään, pikaraitiotiellä Meilahden kautta Pasilaan, siitä eteenpäin Viikin suuntaan ja/tai Sörnäisiin. Kustannusta tälle tulisi Jokerin kilometrihinnalla Tapiolasta länteen 175 M€ (n. 10 km), Tapiolasta Pasilaan 160 M€ (n. 9 km), joskin tänne päin kilometrihinta saattaa olla selvästi korkeampi. Länsimetron ongelmien ratkaisemiseksi riittää toteuttaa vain osuus Tapiolasta länteen ja kytkeä rata teknisesti, miksei vaikka linjanakin, Jokeriin, ja tukeutua sen varikoihin. (Joskin yksi vaunusäilytyshalli lisää varmaankin tarvittaisiin.) Itse Pokeriradan voi toteuttaa omana projektinaan ja siitä saataviin hyötyihin tukeutuen. Tätä kustannusta voi verrata automatisaation kustannuksiin, jotka kaiketi ovat selvästi yli 100 M€, joskin tarkka kustannus on tietymättömissä.