juhanahi
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 29 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 348
Henkilökulujen osalta täytyy kuitenkin ottaa huomioon, että jos ja kun vuoroväliä halutaan lyhentää ja metrolinjaston kokoa kasvattaa, kasvaa kuljettajatarve huomattavissa määrin nykyisestä.
Vaikka automaatin kanssa valvontaan ja järjestyksenpitoon tarvitaankin nykytilanteeseen verrattuna enemmän henkilöstöä, ei tämä lisäys ole varmastikaan samassa suhteessa kuljettajamäärään, joka tarvittaisiin vastaavan liikenteen hoitamiseen kuljettajin.
Jos vuoroväliä lyhennettäisiin kuljettajien kanssa, tarvittaisiin myös jatkuvatoiminen kulunvalvonta. Tällöin kuljettajan työn mielekkyys vähenisi huomattavasti nykyisestä, sillä kuljettaja joutuisi lähinnä seuraamaan kulunvalvonnan sallimaa nopeutta, joka elää jatkuvasti muiden junien sijainnin mukaan. Ja kun kulunvalvonta vielä tarvittaessa puuttuu heti tilanteeseen, jos kuljettaja ei jarruta tarpeeksi, ollaankin jo hyvin lähellä sitä tilannetta, että juna hoitaa itse ajamisenkin. Voisi siis jopa olla, että tarvittavaa määrää kuljettajia ei tuollaisella työnkuvalla edes löytyisi.
Vaikka automaatin kanssa valvontaan ja järjestyksenpitoon tarvitaankin nykytilanteeseen verrattuna enemmän henkilöstöä, ei tämä lisäys ole varmastikaan samassa suhteessa kuljettajamäärään, joka tarvittaisiin vastaavan liikenteen hoitamiseen kuljettajin.
Jos vuoroväliä lyhennettäisiin kuljettajien kanssa, tarvittaisiin myös jatkuvatoiminen kulunvalvonta. Tällöin kuljettajan työn mielekkyys vähenisi huomattavasti nykyisestä, sillä kuljettaja joutuisi lähinnä seuraamaan kulunvalvonnan sallimaa nopeutta, joka elää jatkuvasti muiden junien sijainnin mukaan. Ja kun kulunvalvonta vielä tarvittaessa puuttuu heti tilanteeseen, jos kuljettaja ei jarruta tarpeeksi, ollaankin jo hyvin lähellä sitä tilannetta, että juna hoitaa itse ajamisenkin. Voisi siis jopa olla, että tarvittavaa määrää kuljettajia ei tuollaisella työnkuvalla edes löytyisi.
Viimeksi muokattu: