Automaattinen metro

Osuipa tällainen Hesan metron automatisointia kommentoiva kirjoitus silmiin netin syövereistä.

En ainakaan haku-toiminnolla löytänyt tätä aiemmin foorumilta.
 
Lisäksi meidän metrojunissamme tuntuu olevan varsin joustava ilmajousitus, joka tosiaan voi muuttaa kuormituksen mukaan junan sijaintia sivusuunnassa. Näistä yhdessä voi syntyä selvästi suurempi vaihteluväli kuin pieniprofiilista (pieniulottumaista) vakiokalustoa käyttävässä järjestelmässä.

Ilmajousissa on jousikohtainen säätö, joka pitää jouset vakiokorkeudella hetkellisiä poikkeamia lukuunottamatta.
 
Ilmajousissa on jousikohtainen säätö, joka pitää jouset vakiokorkeudella hetkellisiä poikkeamia lukuunottamatta.
Ilmajousituksen käyttö on yleistä juuri tähän tarkoitukseen. Eli pitämään lattiakorkeus vakiona vaunun kuorman muuttuessa.

Antero
 
vakiokorkeudella hetkellisiä poikkeamia lukuunottamatta.

Uskoisin, että nimimerkki late- tarkoitti juuri tuon hetkellisen poikkeaman aiheuttamaa korin siirtymää sivusuunnassa. Eli vaunun kori osuu näihin ovivirityksiin lastauksen tai lastin purun aikana. Sitä en tiedä, onko siihen suunniteltu oikeasti jäävän niin pieni rako, että tästä aiheutuu haittaa ( siis kosketus laiturioviin) . Luulisi junan peilienkin vievän reilummin tilaa sivusuunnassa. No, jälleen kerran spekulaatiota meikäläisen osalta vailla varmaa tietoa.
 
Vuosaaren asemalle on kohta 11 kuukautta värkätty laituriovia pohjoiselle raiteelle. Rakentaminen alkoi 10.8.2010. Eikä valmiilta näytä vieläkään. Marraskuussa 2010 kerrottiin, että ovet otetaan käyttöön "hieman myöhästyneinä" tammikuun lopulla 2011. No talvitestit jäivät tuolloin tekemättä.
Mitähän tuostakin tulee...
Mikle sanoi:
Luulisi junan peilienkin vievän reilummin tilaa sivusuunnassa.
Mihin automaattijuna peilejä rarvitsee. ;)
 
Mihin automaattijuna peilejä rarvitsee. ;)

Tosiaan joo, peilithän on eilispäivää:lol: Tosin onhan joissain uudemmissa ihmiskuljettajankin ajamissa junayksiköissä peilit korvattu kameroilla, kuten Sm6.

Mutta eikös laituriovia ole tarkoitus kuitenkin käyttää pitkän aikaa Metrossakin kuljettajan ajamien junien kanssa?
Kylläkin alunperin tuossa arvailin peilien ja M200-sarjan aukinaisten ovien viemää tilaan junan sivulla. Enkä tiedä, onko tällä käytännössä mitään merkitystä. Kunhan arvailin.
 
Tosiaan joo, peilithän on eilispäivää:lol:

Täytyy niiden peilien silti mahtua sinne, koska laituriovet rakennetaan ensin ja vasta sitten poistetaan kuljettajat. Jos automaattilinja olisi täysin uusi, voitaisiin toki suunnitella peilittömille junille. Tuskin M100:siin kuitenkaan rakennetaan kameroita peilejä korvaamaan.
 
Täytyy niiden peilien silti mahtua sinne, koska laituriovet rakennetaan ensin ja vasta sitten poistetaan kuljettajat. Jos automaattilinja olisi täysin uusi, voitaisiin toki suunnitella peilittömille junille. Tuskin M100:siin kuitenkaan rakennetaan kameroita peilejä korvaamaan.

Näinhän se on. Ja toisaalta kyllä se kamera-aparaattikin ainakin toistaiseksi vie tilaa kyljessä. Eri asia sitten kun riittävän tehokas kamera saadaan nuppineulan pään kokoiseksi. Tai ainakin melkein ;)
 
Ja toisaalta kyllä se kamera-aparaattikin ainakin toistaiseksi vie tilaa kyljessä. Eri asia sitten kun riittävän tehokas kamera saadaan nuppineulan pään kokoiseksi. Tai ainakin melkein ;)

Kyllähän nykytekniikka mahdollistaa hyvinkin pienet kamerat, mutta kameraa ei voi kuitenkaan sijoittaa aivan junan kylkeen kiinni, koska sitten siitä ei nää mitään. Jo nyt M200 peilistä on vaikea nähdä, kun ohjaamoa lähin ovi työntyy kyljestä ulos näkökenttään.
 
Ja jotenkin pitäisi ratkaista miten kameran linssi pidetään puhtaana silloin kun kamera osoittaa ajosuuntaan. Ehkä peruutuskameroista tuttu liikkuva suojakansi? Mitä jos kansi ei aukeakkaan? --> pidetään peilit.
 
Ja jotenkin pitäisi ratkaista miten kameran linssi pidetään puhtaana silloin kun kamera osoittaa ajosuuntaan. Ehkä peruutuskameroista tuttu liikkuva suojakansi? Mitä jos kansi ei aukeakkaan? --> pidetään peilit.

Onhan noita ratkaisuja olemassa. Yksi tyypillinen on liikkuva suojakalvo linssin edessä, jota rullataan pyyhkijöiden läpi.
 
Yle Helsinki sanoi:
Ensimmäinen vanha metrojuna on jo saatu varustettua automaattiajoon. Junaa testataan Vartiokylän metrovarikon testiraiteella automaatin ajamana.
Mikähän vaunupari on kyseessä?
 
Takaisin
Ylös