Pyörien laadulla on tuskin paljonkaan merkitystä.
Sillä on erittäin paljon merkitystä.
Pariisi ryhtyi käyttämään muutamilla linjoillaan kumipyöriä siksi, että niillä voitiin lyhentää vuoroväliä eli lisätä kapaisteettia noin 15 %. Tämä johtuu kumin terästä suuremmasta kitkasta, jolloin voidaan sallia lyhyempi turvaväli kuin teräspyörillä. Kuten Ville O. Turunen juuri ehti kirjoittaa.
Eikä Pariisin linja 14 ole mikään mopo, ... Kyseessä on siis yksi Pariisin vilkkaimmista linjoista asemaa kohden laskettuna ja toki osin automaatinkin ansiosta kaikkein nopeinkin.
Kuten kirjoitin, pariisilaiset itse asettavat
linjan 14 sijalle 12 Pariisin metrolinjojen kuormituksessa. Ei se ole mikään ihme, että siellä on käyttäjiä paljon enemmän kuin Helsingissä, sillä Pariisi on oikeasti suuri kaupunki, jossa metrolle on oikeasti tarvetta.
Vuoroväli on käsittääkseni nykyään ruuhkassa 2,5 minuuttia. Linja on optimoitu nopeaksi. Hyvin vertailukelpoinen Helsinkiin siis.
Helsingissäkin vuoroväli on 2,5 minuuttia. Sitä ei vain käytetä kuin satunnaisesti. Kuten silloin, kun liikenteessä on ollut häiriö ja katkon synnyttämä aukko otetaan kiinni.
Ranskankielinen Wikipedia kehuu linjaa 14 nopeaksi automaatin vuoksi, kun sen linjanopeus on 40 km/h ja sanoo, että muilla linjoilla linjanopeus on 30 km/h. En ole tarkastanut linjanopeuksia, asemavälejä ja teoreettisia linjanopeuksia itse. Mutta keskiasemaväli Pariisissa on 400 metriä ja linjalla 14 asemaväli on 1150 m. Tämä merkitsee sitä, että linja 14 voi kiihdyttää junien maksiminopeuteen 80 km/h, mutta muilla linjoilla tämä ei ole mahdollista. 400 metrin asemavälillä suurin nopeus voi olla 68 km/h. Jos pysäkkiaika on 15 sekuntia, linjanopeus ei voi olla suurempi kuin 25 km/h. Jos lasketaan linjan 14 asemavälillä, linja 14 pääsee 40 km/h linjanopeuteen, kun huippunopeus on 80 km/h ja pysäkkiaika 27 sekuntia. Totuus siis on, ettei muun verkon hitaus johdu siitä, että niillä ei ole automaattia vaan lyhyestä pysäkkivälistä. Ja linja 14 pystyy 40 km/h linjanopeuteen automaatin pidentämistä pysäkkiajoista huolimatta, koska sillä on pitkät asemavälit.
Linjaa 1 ollaan muuttamassa automaatiksi. Sen asemaväli on 688 metriä. Jos asemaväli olisi kaikkialla sama, linjan 1 linjanopeus voisi olla kuljettaja-ajossa 15 sekunnin pysäkkiajalla 35 km/h mutta automaatilla linjan 14 pitkällä 27 sekunnin pysäkkiajalla 30 km/h. On siis turha kehua automaattia, kun nopeuden määrää – kuten fysiikka sanoo – pysäkkiväli eikä se, ajaako kuljettaja vain kone.
Antero