Ei sellainen ole mahdollista, että yksi kuljettaja valvomosta ajaa useita junia. Useita junia on samanaikaisesti eri asemilla seisomassa, tulossa tai lähdössä, ei niitä voi yksi kuljettaja hoitaa. Vaikka ajettaisiin valvomosta, tarvitaan kuljettajia joko juninen määrän tai laitureiden määrän verran, riippuen siitä, kumpia on vähemmän.
Käytännössä on nähty, että nykyisellä tekniikalla optimaalinen järjestely on kuljettajan ohjaama puoliautomaatti. Siinä kuljettaja valvoo saapumisen asemalle sekä lähdön laiturin ihmistilanteen mukaan. Juna voi kiihdyttää ja jarruttaa automaattisesti, se on toimenpide, jossa ei tarvita ihminen-kone -yhteyttä, joten se sopii koneelle.
Valvomista hallittu puoliautomaatti on ihan hyvä systeemi, siinä valvomosta valvotaan asemalle tulo ja asemalle saapuminen. Valvojia tarvitaan nykytekniikalla merkittävästi kuljettajien määrää vähemmän. Valvojahan tarvitaan vain saapumisen ja lähdön yhteydessä, ei sillloin kun juna on tunnelissa tai edes pysähtyneenä asemalle. Ja asemalle saavuttaessa valvonta-aika ei ole kovin pitkä, jos sitä tarvitaan ollenkaan.
Eli valvojan näyttöön tulee aina seuraava tehtävä, joka ei välttämättä ole sama juna jonka hän päästi lähtemään edelliseltä asemalta. Eli tuollaisessa järjestelmässä on vain asemalle saapumisen ja asemalta lähtemisen valvontatehtäviä, ei junakohtaisia kuljettajatehtäviä. Kun edellinen tehtävä on valmis valvojalle tulee näyttöön seuraava tehtävä.
Ja parilla asemalla voidaan sitten "testata" automaattista asemalle saapumista ja lähtöä.
---------- Viesti lisätty kello 17:18 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 17:13 ----------
. Pariisissa jatkuvalla kulunvalvonnalla, Pietarissa ja Moskovassa neuvostoajan junilla. Kuljettajan ohjauksessa.
Tuohon huomiona, ainakin Pietarissa vuorovälit ovat havaintojeni mukaan kuljettajan ohjauksessa keskimäärin yllättävänkin pitkiä ja vaihtelevia. Lyhimmillään alle 1,5 minuuttia ja huonoimmillaan lähes kolme minuuttia ruuhkassa. Eli tasaiseen tiiviiseen vuoroväliin ei pystytä kuljettaja-ajolla.
Pariisin linjalla 1 on paljon tasaisempi vuoroväli.
Viimeksi muokattu: