Ei sellainen ole mahdollista, että yksi kuljettaja valvomosta ajaa useita junia. Useita junia on samanaikaisesti eri asemilla seisomassa, tulossa tai lähdössä, ei niitä voi yksi kuljettaja hoitaa. Vaikka ajettaisiin valvomosta, tarvitaan kuljettajia joko juninen määrän tai laitureiden määrän verran, riippuen siitä, kumpia on vähemmän.
Käytännössä on nähty, että nykyisellä tekniikalla optimaalinen järjestely on kuljettajan ohjaama puoliautomaatti. Siinä kuljettaja valvoo saapumisen asemalle sekä lähdön laiturin ihmistilanteen mukaan. Juna voi kiihdyttää ja jarruttaa automaattisesti, se on toimenpide, jossa ei tarvita ihminen-kone -yhteyttä, joten se sopii koneelle.
Tällä systeemillä on toiminut maailmassa tunneliliikenne jo vuosikymmeniä. Ei tarvita laituriovia tai lasertutkia, ei ole ongelmia pysähtymistarkkuuden kanssa. Ei tarvita turvajärjestelyjä matkustajien omatoimiseen pärjäämiseen. Ei tarvita ylipitkä seisonta- ja varoaikoja liikennettä hidastamassa. Eikä ylimääräisiä kustannuksia kaikesta turhasta, joka liittyy kuljettajattomuuteen. Nopeiten ja tiheimmin vuorovälein ajetaan näin, tekniikan tasosta riippumatta. Pariisissa jatkuvalla kulunvalvonnalla, Pietarissa ja Moskovassa neuvostoajan junilla. Kuljettajan ohjauksessa.
Kuljettajattomuus näyttää olevan päähänpinttymä, josta on hyvin harvoin todellista hyötyä. Mutta usein suurtakin haittaa.
Antero