Automaattinen metro

YLE sanoi:
Helsingin vanhoille metroasemille suunnitellut automaattiovet poikkeavat toistaiseksi täysin Länsimetron automaattiovista, joiden on tarkoitus laskeutua ylhäältä alas

:shock:

Onko tämmöisistä kuvaa jossain? Enpä ole ikinä ennen kuullutkaan.
 
HKL:n automaattimetrosivulla todetaan vain:
Helsingin nykyisille metroasemille tulevat ovet ovat 170 cm:n korkuisia ja porttityyppisiä. Länsimetron uudelle osuudelle rakennetaan puolestaan täyskorkeat ovet.
Havainnekuvista on paha päätellä mitään. Mutta olisiko taas toimittajan väärinymmärrys, kun ovet ylttävät ylhäältä alas?
 
Giljotiinimallinen ovi ja väkijoukot kuulostaa aika mahdottomalta yhdistelmältä.

Jos se onkin HKL:n vastaus automaattimetron myöhästymisongelmiin, jotka johtuvat oven väliin juoksemisista? Toista kertaa et juokse oven väliin, tai oikeastaan et enää yhtään mihinkään...
 
Mutta olisiko taas toimittajan väärinymmärrys, kun ovet ylttävät ylhäältä alas?
Arvelen näin. Giljotiiniovien toiminta-aikakin olisi 2–3 kertaa sivuttain aukeavien ovien toiminta-aika, sillä oven liikenopeutta ei voi kasvattaa rajattomasti.

Ihmettelen, mistä kolmas YLE:n jutun kommentoija on keksinyt, että automaatin hinta on 370 M€.

Antero
 
Kiitos taas valaisevista keskusteluista ja kommenteista, niin täällä kuin blogissakin.

Sen tarkemmin vielä niihin ratkaisuvaihtoehtoihin vielä puuttumatta, kommentoin oviasiaa: laituriovista ei missään vaiheessa ole ollut tarkoitus tehdä giljotiineja, vaan porttimallisia. Virhekäsitys varmaan tullut siitä, että ovet on Länsimetron suunnitelmissa nimetty olemaan ylös asti, eli että koko laituri on lattiasta kattoon seinää, johon portti aukeaa. Eli että pportin yli, sivuitse tai muualtakaan ei voi kulkea.

Huomenna toivottavasti jo viisaampana jatkon suhteen.

-Mirva-
 
Sivuhuomautuksena: viime perjantain Tekniikka & Taloudessa Lahdenranta ainakin väitti, että automaation peruminen ei ole vaihtoehto. Harmi.
 
Sivuhuomautuksena: viime perjantain Tekniikka & Taloudessa Lahdenranta ainakin väitti, että automaation peruminen ei ole vaihtoehto. Harmi.
Teknisesti, taloudellisesti ja kaupallisesti tuskin on mitään esteitä perua kuljettajatonta automaattia. Se voi tulla jopa välttämättömäksi, kun sitä ei saada toimimaan. Se voi tulla muutamien esimerkkien tapaan välttämättömäksi jälkeenpäinkin, kun kaikki kulut on maksettu ja uskottu, että ongelmat poistuvat, mutta ne eivät poistu kumminkaan.

Poliittisesti on ymmärrettävää, että peruminen halutaan pitää poissa valikoimasta mahdollisimman pitkään. Mutta politiikassa asiat voivat toisaalta heittää kuperkeikkaa kaikkein helpoiten. Tästä esimerkkinä on keskustatunneli ja metro itse. Sekä Espoon osalta että kuljettajattoman automaatin osalta jo 1982. Johan metromme kerran oli rakennettu automaatiksi ja se myös toimi silloin. Mutta valtuusto päätti, että Helsingin metrossa on kuljettajat.

Antero
 
Teknisesti, taloudellisesti ja kaupallisesti tuskin on mitään esteitä perua kuljettajatonta automaattia.

En minä sitä toki tarkoittanutkaan, vaan harmittelin sitä, että Lahdenranta ei suostu sitä edes harkitsemaan. Tosin en minäkään lehdistössä tässä vaiheessa mitään myöntäisi, vaikka pitäisinkin automaatiosta luopumista vaihtoehtona. Sen kortin voi missä vaiheessa vain ottaa esiin, mutta kun se kerran on otettu esiin, on peli jo käytännössä ohi.
 
http://yle.fi/alueet/helsinki/2011/10/automaattimetro_voi_jaada_haaveeksi_2956604.html

Automaattimetro voi jäädä haaveeksi

Automaattimetrosta voidaan joutua luopumaan kokonaan teknisten ongelmien vuoksi. Yhtenä vaihtoehtona esitetään nyt siirtymistä puoliautomaattiratkaisuun, jolloin junassa olisi edelleen kuljettaja valvomassa kulkua.

Automaattimetro on aikataulustaan myöhässä useita kuukausia vanhojen junien automatisoinnissa ilmenneiden ongelmien vuoksi. HKL:n joukkoliikennejohtokunnan varapuheenjohtaja, SDP:n Ari Lehtinen ei jaksa enää uskoa hankkeen toteutumiseen.

- Kyllä se näyttää aika synkältä. Niiden selvitysten mukaan, joita meille on toimitettu, ei automaattimetroa saada toimitettua tällä tekniikalla Helsinkiin sillä aikataululla kuin Siemens on luvannut.

Lehtisen mukaan yhä todennäköisemmältä näyttää, että automaattimetrosta luovutaan kokonaan.

- Nyt pitää lähteä siitä, että metro saadaan toimivaksi. Luultavasti joudutaan harkitsemaan luopumista automaattimetrohankkeesta kokonaisuudessaan.

Länsimetro vaarassa

Neuvottelut Siemensin kanssa automatisoinnin toteutuksesta ovat edelleen kesken. HKL:n toimitusjohtaja Matti Lahdenranta kuitenkin myöntää, että puoliautomaattinen ratkaisu on ollut esillä käydyissä keskusteluissa.

- Kyllä tällaistakin vaihtoehtoa on väläytelty.

Lehtinen olisi valmis kovinkiin otteisiin, mikäli Siemens ei löydä ratkaisua ongelmiin.

- Nyt kun toimitus on viivästynyt lähes kahdeksan kuukautta, pitää koko pakettia harkita uudelleen. Tietysti räikein vaihtoehto on se, että ruvetaan miettimään kaupan purkua, mutta se on tietenkin viimeinen konsti.

Lehtinen pelkää tilanteen vaikuttavan jo Länsimetron käyttöönottoon.

- Tässä on ollut kireä aikataulu muutenkin ja tällä on suora haijastusvaikutus Länsimetron valmistumiseen. Varmaan puhutaan jo useista kuukausista länsimetron valmistumisen osalta.

HKL informoi liikelaitoksen johtokuntaa automaattimetron edistymisestä tänään.
 
Nyt tehdään niin, että metron automaatio perutaan, mutta Länsimetro toteutetaan nykysuunnitelman mukaisesti (eli 90-metrin laiturit). Metro liikennöidään nykyisellä osuudella, kuten ennenkin (6-vaunuisina), mutta Espooseen ajaakin 4-vaunuinen, kuljettajan ohjaama, metrojuna. Tämä Espoon metrolinja päätetään Helsingin puolella Hakaniemeen, jossa nykyisen aseman vieressä oleva varaus rakennetaan Espoon metron pääteasemaksi. Siitä sitä voidaan sitten joskus jatkaa eteenpäin.

Tällöin HKL:n kasvotkin pelastuvat, kun se voi ylpeillä, että Stadissa on sitten kolme metrolinjaa!

Hyvä idea, mä soitankin heti HKL:lle ;).
 
Tämä Espoon metrolinja päätetään Helsingin puolella Hakaniemeen, jossa nykyisen aseman vieressä oleva varaus rakennetaan Espoon metron pääteasemaksi. Siitä sitä voidaan sitten joskus jatkaa eteenpäin.

Tuo ei vissiin ollut tarkoitettu ihan vakavasti otettavaksi, mutta miksipä moinen olisi tarpeen? Täällähän on moneen kertaan todistettu, että kuljettajien ajamana pystytään samaan vuoroväliin kuin ilman kuljettajia, eli HKL:n vakuuttelut siitä, että vuorovälin ansiosta metron toteutuva kapasiteetti kasvaa eikä pienene, ovat edelleen voimassa. Suunnitelmia Länsimetron liikennöinnistä pitäisi siis voida noudattaa. Vai liekö niissä jotakin muutakin utopistista kuin Siemensin lupaukset?

Linjan päättäminen Hakaniemeen olisi kyllä aikamoinen perä edellä puuhun -harjoite. Uusien kääntöraiteiden ja pääteaseman hinnalla varmaan pidentäisi jo muutaman Länsimetron aseman.
 
Nyt tehdään niin, että metron automaatio perutaan, mutta Länsimetro toteutetaan nykysuunnitelman mukaisesti (eli 90-metrin laiturit). Metro liikennöidään nykyisellä osuudella, kuten ennenkin (6-vaunuisina), mutta Espooseen ajaakin 4-vaunuinen, kuljettajan ohjaama, metrojuna. Tämä Espoon metrolinja päätetään Helsingin puolella Hakaniemeen, jossa nykyisen aseman vieressä oleva varaus rakennetaan Espoon metron pääteasemaksi. Siitä sitä voidaan sitten joskus jatkaa eteenpäin.

Tällöin HKL:n kasvotkin pelastuvat, kun se voi ylpeillä, että Stadissa on sitten kolme metrolinjaa!

Hyvä idea, mä soitankin heti HKL:lle ;).
Eiku niin että kolmen vauparin junat yhdistellään automaattisesti uudellen Ruoholahdessa kahden vaunuparin juniksi Espooseen. :)
 
Sarjassamme tyhmiä kysymyksiä: eikö laitureita vaan voisi pidentää sen verran, että nykymittaisetkin metrojunat voisivat liikennöidä linjan päästä päähän? Laitureiden päät voisi viistottaa niin, että kuski näkisi aikaisemmin ja kattavammin laiturin asema-alueelle saapuessaan, ja tällöin laiturit voisivat olla päistään kapeampia (siis niiltä osin, missä olisi turhan kallista rakentaa nykylevyisiä laitureita). Ja sitten kaartuvien laiturien tapauksessa lähtösuunnan päähän tarkkailumonitorit kuskien avuksi.
 
YLE sanoi:
HKL:n toimitusjohtaja Matti Lahdenranta myöntää, että metrouudistuksessa on huuomioitava myös muut kuin täysmautomaattiratkaisut. Hanke on aikataulustaan myöhässä useita kuukausia.

Helsingin automaattimetroratkaisu on edelleen auki vanhojen junien automatisoinnissa ilmenneiden ongelmien vuoksi.

Yhtenä vaihtoehtona esitetään mm. siirtymistä puoliautomaattiratkaisuun, jolloin junassa olisi edelleen kuljettaja valvomassa kulkua.
Järki alkaa voittaa, koko juttu: http://www.yle.fi/alueet/helsinki/2..._metroa_jatketaan_yhtena_linjana_2957768.html
 
Takaisin
Ylös