Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Petterin automaattiusko on todella kova. Ja kun automaatti ei toimikaan, vika ei ole automaatissa vaan sitä suunnittelevissa ihmisissä.
Soita Siemensille. Ne palkkaavat sut varmasti kiljuen, koska voit selvittää niille jo sen puhelun aikana, mitä ne tekee väärin ja miten kaikki automaattimetron ongelmat katoavat. Me muut torvelot voimme sitten lukea Mirvan blogista, kuinka kaikki selvisi ja pääsemme riemuiten maksamaan 200 milliä siitä, että kuljettajat saadan pois ohjaamoista.Kun jossain päin maailmaa toimivissa järjestelmissä on jossain päin maailmaa ongelmia, ne ovat usein suunnittelu- tai operointivirheitä.
Otetaan esimerkiksi VR:n nykyinen lipunmyynti. Kun se ei nyt oikein toimi, se on siis elektronisen lipunmyynnin vika eikä suunnittelu-, toteutus- tai operointiongelma, eikö vain? Eikös siirrytä käsinkirjoitettuihin paperilippuihin, ne toimivat kyllä? Siitä, että jossain päin maailmaa on tiettävästi toimiviakin lipunmyyntijärjestelmiä viis?
Soita Siemensille. Ne palkkaavat sut varmasti kiljuen, koska voit selvittää niille jo sen puhelun aikana, mitä ne tekee väärin ja miten kaikki automaattimetron ongelmat katoavat. Me muut torvelot voimme sitten lukea Mirvan blogista, kuinka kaikki selvisi ja pääsemme riemuiten maksamaan 200 milliä siitä, että kuljettajat saadan pois ohjaamoista.
Eiköhän Siemensillä tiedetä jo ongelmien pääsyyt. Ilmeisesti Helsingin automaattimetroprojektin ongelmat liittyvät osin nykyiseen metrokalustoon, joka pitäisi uusia ehkä kokonaankin, jotta homma toimisi laituriovien kanssa. Toisena syynä on, että Helsinki halusi ovia ulkoasemillekin.
Eli Helsingin metro pitää muuttaa kumipyöräiseksi VAL-metroksi. Eiköhän siis kannattavampaa ole rakentaa uudet metrolinjat VAL-metroiksi tai sen tapaisiksi ja jättää kallis kalusto rauhassa jatkamaan liikennöintiään vanhalle linjalle.
Toisin sanoen on turhaa käydä keskustelua nykymetron automatisoinnista, tai edes ajatella asiaa. Kalustoa tai liikennöintiin liittyvää tekniikkaa kun ei noin vain vaihdeta.
Automaattimetro perusteltiin hankintapäätöksen siunanneelle valtuustolle sillä, että se maksaa 70 M€, säästää joukkoliikenteen vuosittaisissa kustannuksissa ja tarjoaa parempaa palvelua kuin kuljettajametro. Siemens on tarjonnut automaatin näillä edellytyksillä, mutta ei pysty täyttämään hankintasopimusta: laituriovet eivät toimi, junat eivät toimi, nopeus ei nouse vaan laskee, energian kulutus ei laske vaan nousee. Onko Siemensin automaattimetrossa vikaa, jos se ei toimi kuten Siemens lupaa? Minun mielestäni on.Vähän kallis ylläri. Kyse ei ole siitä, että Siemensin automaattimetrossa olisi varsinaisesti vikaa, laituriovia ja pysäytyksiä ei vaan saatu toimimaan vanhan kaluston kanssa ja ulkona laituriovissa on haasteita.
Eiköhän ne ovet olisi aivan samat Espoossa kuin Helsingissäkään. Ei niiden toiminta riipu siitä, missä kaupungissa ne ovat. Helpointa on ratkaista toimimattomien ovien ja automaattien ongelma luopumalla molemmista. Länsimetro tulee sillä tavoin 100 M€ halvemmaksi ja Helsinki säästää muuten vain 150 M€, vaikka saakin kulunvalvonnan uusituksi. Lisäksi pitkin asemin pidetään metron kapasiteetilla kasvuvaraa 100 % nykyiseen nähden. Lyhyillä asemilla kasvuvaraksi jää 33 %.Johtaakohan tämä muuten siihen, että Länsimetron puolellakin pitää luopua laituriovista? Jos laituriovet eivät toimi idässä, toimivatko ne vielä nykyistä sekavammalla kalustolla lännessäkään?
Voin kertoa että tämä Vuosaaren tilanne ei ole herkkua kuljettajille, valvomolle ja vartijoillekkaan. Mutta kuvaamallasi tavalla asiaa joudutaan nyt ruuhka-aikoina hoitamaan, kun 2-laituri on pois käytöstä. Ja oviprojektihan ratkeaa ............ pikapuoliin?...Kyseessä oli ruuhka-aika klo 15.30... Onko tämä kääntöraiderumba todellakin tarpeellista?
Eikö olisi huomattavasti helpompaa ja matkustajien kannaltakin selkeämpää että saapuva juna päästäisi matkustajat ulos ja ottaisi samantien uudet sisään, eli sama systeemi kuin ruuhkan ulkopuolella. Kuljettajalta vie korkeintaan 2min kävellä junan päästä päähän, sama aika, ellei enemmänkin, menee nyt tähän vartijoiden tarkastukseen, ovien sulkemiseen ja kääntöraiteella käymiseen.
Laituriin saapuvan junan aikataulun mukainen lähtöaika on noin 10min päästä laituriin saapumisesta, riippuen piehköstä myöhässäolosta.
Ei ole mitään herkkua matkustajille raitioliikenteessäkään kun lyhyiden kääntöaikojen seurauksena lähtetään päättäreiltä monta minuuttia myöhässä.
Enpä olisi itse ainakaan innoissani tuollaisesta kiristämisestä. Jos jossain pitää kääntää kolmessa minuutissa, niin vastaavasti sitten pitäisi olla vähintään vartti seisontaa toisessa päässä. Ihan jo luotettavuuden takia, ja myös kuljettajan jaksamisen.