Automaattinen metro

Petterin automaattiusko on todella kova. Ja kun automaatti ei toimikaan, vika ei ole automaatissa vaan sitä suunnittelevissa ihmisissä. :)
 
Petterin automaattiusko on todella kova. Ja kun automaatti ei toimikaan, vika ei ole automaatissa vaan sitä suunnittelevissa ihmisissä. :)

Kun jossain päin maailmaa toimivissa järjestelmissä on jossain päin maailmaa ongelmia, ne ovat usein suunnittelu- tai operointivirheitä. Helsingissä on kyllä lisäongelmana vielä vanhat junat ja talvi. Vanhat junat, joissa on eri paikoissa ovet, taitavat olla se pahempi ongelma.

Otetaan esimerkiksi VR:n nykyinen lipunmyynti. Kun se ei nyt oikein toimi, se on siis elektronisen lipunmyynnin vika eikä suunnittelu-, toteutus- tai operointiongelma, eikö vain? Eikös siirrytä käsinkirjoitettuihin paperilippuihin, ne toimivat kyllä? Siitä, että jossain päin maailmaa on tiettävästi toimiviakin lipunmyyntijärjestelmiä viis?

Ja Helsingin asetuslaitekin tökkii. Se on selvästi tekniikan vika, joka vaihteelle vaan mies passiin?
 
Kun jossain päin maailmaa toimivissa järjestelmissä on jossain päin maailmaa ongelmia, ne ovat usein suunnittelu- tai operointivirheitä.
Soita Siemensille. Ne palkkaavat sut varmasti kiljuen, koska voit selvittää niille jo sen puhelun aikana, mitä ne tekee väärin ja miten kaikki automaattimetron ongelmat katoavat. Me muut torvelot voimme sitten lukea Mirvan blogista, kuinka kaikki selvisi ja pääsemme riemuiten maksamaan 200 milliä siitä, että kuljettajat saadan pois ohjaamoista.

Antero
 
Otetaan esimerkiksi VR:n nykyinen lipunmyynti. Kun se ei nyt oikein toimi, se on siis elektronisen lipunmyynnin vika eikä suunnittelu-, toteutus- tai operointiongelma, eikö vain? Eikös siirrytä käsinkirjoitettuihin paperilippuihin, ne toimivat kyllä? Siitä, että jossain päin maailmaa on tiettävästi toimiviakin lipunmyyntijärjestelmiä viis?

Toi on vähän huono esimerkki. VR on tehnyt lipunmyyntijärjestelmänsä kanssa kaikki mahdolliset ja mahdottomat virheet siitä lähtien, että heittelevät näköjään päivittäin matkustajia junista ulos, kun niiden systeemit ei toimi. Viimeisin tapaus tänään, kun 73-vuotiaan mummelin kännykkä ei enää pystynyt ottamaan vastaan uusimuotoista kännykkälippua (missä on kerrottu, että nekin on vaihdettu entistä epäyhteensopivampiin?), ks. http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/k...kkia-ei-voi-miellyttaa/art-1288421678015.html Mutta johan sieltä on pistetty johtajia pihalle parhaaseen Finavia-tahtiin, eli siellä sentään yritetään korjata, jos nyt vielä jotain korjattavissa on. Maine on mennyt jo.

Helsingin metron maine ei ole vielä mennyt eikä johtajiakaan tarvitse pistää pihalle. Laitetoimittaja sen sijaan on myynyt mahdottomuuksia ja nyt johtajien, sekä virkamiesten että poliittisten, on aika ottaa homma käsiinsä ja estää lisävahingot. Parhaassa tapauksessa ainoa kärsijä on Siemens, eivät virkamiehet, poliitikot, veronmaksajat eivätkä metromatkustajat. Katsotaan miten käy.
 
Soita Siemensille. Ne palkkaavat sut varmasti kiljuen, koska voit selvittää niille jo sen puhelun aikana, mitä ne tekee väärin ja miten kaikki automaattimetron ongelmat katoavat. Me muut torvelot voimme sitten lukea Mirvan blogista, kuinka kaikki selvisi ja pääsemme riemuiten maksamaan 200 milliä siitä, että kuljettajat saadan pois ohjaamoista.

Eiköhän Siemensillä tiedetä jo ongelmien pääsyyt. Ilmeisesti Helsingin automaattimetroprojektin ongelmat liittyvät osin nykyiseen metrokalustoon, joka pitäisi uusia ehkä kokonaankin, jotta homma toimisi laituriovien kanssa. Toisena syynä on, että Helsinki halusi ovia ulkoasemillekin.

Vähän kallis ylläri. Kyse ei ole siitä, että Siemensin automaattimetrossa olisi varsinaisesti vikaa, laituriovia ja pysäytyksiä ei vaan saatu toimimaan vanhan kaluston kanssa ja ulkona laituriovissa on haasteita. Kaluston uusinnassa on aika iso hintaloppu, josta tilaaja ei sitten pitänyt ja muutti projektia. Automaattimetro ei toki välttämättä laituriovia tarvitse varsinkaan ulkoasemille, mutta nyt Helsinki sellaiset halusi.

Johtaakohan tämä muuten siihen, että Länsimetron puolellakin pitää luopua laituriovista? Jos laituriovet eivät toimi idässä, toimivatko ne vielä nykyistä sekavammalla kalustolla lännessäkään?
 
Eiköhän Siemensillä tiedetä jo ongelmien pääsyyt. Ilmeisesti Helsingin automaattimetroprojektin ongelmat liittyvät osin nykyiseen metrokalustoon, joka pitäisi uusia ehkä kokonaankin, jotta homma toimisi laituriovien kanssa. Toisena syynä on, että Helsinki halusi ovia ulkoasemillekin.

Eli Helsingin metro pitää muuttaa kumipyöräiseksi VAL-metroksi. Eiköhän siis kannattavampaa ole rakentaa uudet metrolinjat VAL-metroiksi tai sen tapaisiksi ja jättää kallis kalusto rauhassa jatkamaan liikennöintiään vanhalle linjalle.

Toisin sanoen on turhaa käydä keskustelua nykymetron automatisoinnista, tai edes ajatella asiaa. Kalustoa tai liikennöintiin liittyvää tekniikkaa kun ei noin vain vaihdeta.
 
Eli Helsingin metro pitää muuttaa kumipyöräiseksi VAL-metroksi. Eiköhän siis kannattavampaa ole rakentaa uudet metrolinjat VAL-metroiksi tai sen tapaisiksi ja jättää kallis kalusto rauhassa jatkamaan liikennöintiään vanhalle linjalle.

Toisin sanoen on turhaa käydä keskustelua nykymetron automatisoinnista, tai edes ajatella asiaa. Kalustoa tai liikennöintiin liittyvää tekniikkaa kun ei noin vain vaihdeta.

Pyörämateriaali ei ole olennainen seikka, vaan se että nykyinen kalusto on haastavaa sekä laituriovien kannalta että etähallinnan kannalta. Eri tyyppiset junat, joita ei ole suunniteltu toimimaan laituriovien kanssa aiheuttavat ongelmia. Liikennöintiin liittyvä tekniikka ollaan kyllä nyt suurelta osin pistämässä uusiksi, muttei kalustoa.

Laiturioviongelma ei taida olla pelkästään automaattiin liittyvä, vaan laituriovet ilman täysautomaattiakin on ilmeisesti vaikea saada toimimaan nykyisellä kalustolla kun kaluston mitat vaihtelevat liikaa.

Noin kuukausi sitten muuten näin yhden pyörätuolilla liikkuvan kaatuvan laiturille junasta poistuessa Myllypuron asemalla kun vaunun ja laiturin välissä oli iso kuilu eli ongelma on olemassa jo nykyäänkin. Metron esteettömyys ei ole niin hyvä kuin voisi toivoa.
 
Viimeksi muokattu:
Vähän kallis ylläri. Kyse ei ole siitä, että Siemensin automaattimetrossa olisi varsinaisesti vikaa, laituriovia ja pysäytyksiä ei vaan saatu toimimaan vanhan kaluston kanssa ja ulkona laituriovissa on haasteita.
Automaattimetro perusteltiin hankintapäätöksen siunanneelle valtuustolle sillä, että se maksaa 70 M€, säästää joukkoliikenteen vuosittaisissa kustannuksissa ja tarjoaa parempaa palvelua kuin kuljettajametro. Siemens on tarjonnut automaatin näillä edellytyksillä, mutta ei pysty täyttämään hankintasopimusta: laituriovet eivät toimi, junat eivät toimi, nopeus ei nouse vaan laskee, energian kulutus ei laske vaan nousee. Onko Siemensin automaattimetrossa vikaa, jos se ei toimi kuten Siemens lupaa? Minun mielestäni on.

Se on ihan eri asia, mistä viat johtuvat. Mutta esimerkiksi junien toimimattomuus ei johdu junista vaan Siemensistä. Ei vanhoja junia ole ostettu siten, että niiden tulee toimia vuonna 2011 Siemensin toimittamalla muutoksella automaattijunaksi. Vanhoissa junissa ei ole mitään vikaa, vika on ainoastaan Siemensissä, joka ei pysty tekemään sitä, minkä lupasi.

Johtaakohan tämä muuten siihen, että Länsimetron puolellakin pitää luopua laituriovista? Jos laituriovet eivät toimi idässä, toimivatko ne vielä nykyistä sekavammalla kalustolla lännessäkään?
Eiköhän ne ovet olisi aivan samat Espoossa kuin Helsingissäkään. Ei niiden toiminta riipu siitä, missä kaupungissa ne ovat. Helpointa on ratkaista toimimattomien ovien ja automaattien ongelma luopumalla molemmista. Länsimetro tulee sillä tavoin 100 M€ halvemmaksi ja Helsinki säästää muuten vain 150 M€, vaikka saakin kulunvalvonnan uusituksi. Lisäksi pitkin asemin pidetään metron kapasiteetilla kasvuvaraa 100 % nykyiseen nähden. Lyhyillä asemilla kasvuvaraksi jää 33 %.

Antero
 
Kävin eilen pitkästä aikaa Vuosaaressa ja kyllä täytyy ihmetellä sitä tapaa jolla tämä metrojen saapuminen ja lähteminen on laituriovityömaan aikana järjestetty! Kyseessä oli ruuhka-aika klo 15.30, juna saapui asemalle ja matkustamossa kaikui normaali kuulutus "Vuosaari pääteasema, tämä juna jatkaa kääntöraiteelle, pyydämme matkustajia poistumaan junasta" kun astuin ulos junasta niin samantyylinen kuulutus kuului laiturialueella ja samaan syssyyn vielä kuljettaja kuulutti ettei juna ota matkustajia kyytiin, sitten kaksi vartijaa tarkasti laiturilta junavaunut ja sulkivat samalla ovet, Laiturin tungoksessa muutama matkustaja yritti vaunuihin sisään mutta tämän saivat vartijat estettyä. Lopulta juna pääsi lähtemään kääntöraiteelle jossa toinen juna jo odotti pääsyä lähtöraiteelle, saatuaan laiturilla odottaneet matkustajat sisään pääsi tämä juna lähtemään n. minuutin myöhässä. Onko tämä kääntöraiderumba todellakin tarpeellista? Eikö olisi huomattavasti helpompaa ja matkustajien kannaltakin selkeämpää että saapuva juna päästäisi matkustajat ulos ja ottaisi samantien uudet sisään, eli sama systeemi kuin ruuhkan ulkopuolella. Kuljettajalta vie korkeintaan 2min kävellä junan päästä päähän, sama aika, ellei enemmänkin, menee nyt tähän vartijoiden tarkastukseen, ovien sulkemiseen ja kääntöraiteella käymiseen.
 
...Kyseessä oli ruuhka-aika klo 15.30... Onko tämä kääntöraiderumba todellakin tarpeellista?
Eikö olisi huomattavasti helpompaa ja matkustajien kannaltakin selkeämpää että saapuva juna päästäisi matkustajat ulos ja ottaisi samantien uudet sisään, eli sama systeemi kuin ruuhkan ulkopuolella. Kuljettajalta vie korkeintaan 2min kävellä junan päästä päähän, sama aika, ellei enemmänkin, menee nyt tähän vartijoiden tarkastukseen, ovien sulkemiseen ja kääntöraiteella käymiseen.
Voin kertoa että tämä Vuosaaren tilanne ei ole herkkua kuljettajille, valvomolle ja vartijoillekkaan. Mutta kuvaamallasi tavalla asiaa joudutaan nyt ruuhka-aikoina hoitamaan, kun 2-laituri on pois käytöstä. Ja oviprojektihan ratkeaa ............ pikapuoliin? :cool:
Laituriin saapuvan junan aikataulun mukainen lähtöaika on noin 10min päästä laituriin saapumisesta, riippuen piehköstä myöhässäolosta. Juna ei tästä syystä voi heti kuljettajan siirryttyä toiseen päähän lähteä takaisin keskustan suuntaan. Täytyy ajaa kääntöraiteelle, jossa odottaa lähtövuoroansa edellinen juna.
Saapuvan junan odotuttaminen Rastilassa taas aiheuttaisi myöhästymisen Vuosaaresta lähteviin liityntäbusseihin, ja sitä ei haluta väkisin tehdä.
Liikenteenohjauksessa on miettinyt, että juna lähtisi kuvaamallasi tavalla heti, etuajassa, Vuosaaresta, ja odottaisi Rastilassa aikataulunmukaista lähtöaikaa. Näin Vuosaaren laituri olisi aina vapaa seuraavalle junalle. Tämä vaatisi varmaankin tilaajan (HSL) hyväksynnän asialle, ja edessä on jälleen liityntäbussien synkronointi.
 
Laituriin saapuvan junan aikataulun mukainen lähtöaika on noin 10min päästä laituriin saapumisesta, riippuen piehköstä myöhässäolosta.

Jos tuota odotusaikaa jää Vuosaaressa noin paljon niin eikö tuossa olisi jo varaa poistaa kokonaan yksi junavuoro ruuhka-ajan liikenteestä? Tällöinhän odotusaikaa jäisi juuri sen verran että kuljettaja ehtisi kävelemään junan toiseen päähän eikä kääntöraidehärdelliä tarvittaisi lainkaan. Myöhäistä tällaisia muutoksia on tietenkään nyt enää tehdä kun tästä tilanteesta on jo kärsitty yli vuoden verran.

Laskeskelin tuossa metron aikatauluista että ruuhka-aikana selvittäisiin 14 vuorolla nykyisen 15 sijaan, esim. aamulla 7.01 Ruoholahdesta Vuosaareen, matka-aika 23min, tämä vuoro ehtisi lähtemään takaisin VS:stä 7.26 jolloin kuljettajalle jäisi 2min aikaa kävellä junan toiseen päähän, takaisin RL:ssä oltaisiin 7.49, takaisin VS:ään lähdettäisiin 7.57 jolloin kääntöaikaa jäisi 8min. Samoin homma toimisi Mellunmäen haaralla, eli sielläkin tultaisiin ja lähdettäisiin samasta laiturista ilman käännöllä käymistä. Jos MM:n ja VS:n lähtöajat menisivät liian tiukalle niin ruuhka-ajan lähtöaikoja voisi siirtää minuutilla eteenpäin, näin suunnanvaihtoon jäisi aikaa 3 minuuttia ja RL:ssä 7.
 
Viimeksi muokattu:
Enpä olisi itse ainakaan innoissani tuollaisesta kiristämisestä. Jos jossain pitää kääntää kolmessa minuutissa, niin vastaavasti sitten pitäisi olla vähintään vartti seisontaa toisessa päässä. Ihan jo luotettavuuden takia, ja myös kuljettajan jaksamisen. Ei ole mitään herkkua matkustajille raitioliikenteessäkään kun lyhyiden kääntöaikojen seurauksena lähtetään päättäreiltä monta minuuttia myöhässä.
 
Ei ole mitään herkkua matkustajille raitioliikenteessäkään kun lyhyiden kääntöaikojen seurauksena lähtetään päättäreiltä monta minuuttia myöhässä.

Millä päättäreillä on nykyisin kovin lyhyet kääntöajat? Niillä, joiden ohitse itse tulee kuljettua, alkavat muistuttaa "vanhaa hyvää aikaa" eli Eltsussa seisoo välillä kaksi vaunua, Pikku Huopalahdessa kolmekin jne.
 
Vuosaaren kääntöaikojen seisonnat voi siirtää vaikka Itäkeskukseen, jonka kääntölaiturilla tai 3. laiturilla voi olla juna päivystämässä, vaikka täydessä lähtövalmiudessa. Päivystävän kuljettajan nakki voidaan järjestää kiertävästi helpolla nyrkkisäännöllä normaalien kuljettajavaihtojen mukaan. Tällöin päivystävä kuljettaja voi viettää aikaa taukotilassa, ei junan ohjaamossa. Samalla Itäkeskuksen päivystävä juna voi korvata myös Mellunmäen häiriöitä tarpeen mukaan.
 
Enpä olisi itse ainakaan innoissani tuollaisesta kiristämisestä. Jos jossain pitää kääntää kolmessa minuutissa, niin vastaavasti sitten pitäisi olla vähintään vartti seisontaa toisessa päässä. Ihan jo luotettavuuden takia, ja myös kuljettajan jaksamisen.

Kaikki kuljettajanvaihdot hoidetaan tietääkseni Itäkeskuksessa joten tuolla Vuosaaren nykyistä lyhyemmällä kääntöajalla ei olisi mitään käytännön merkitystä, ei kuljettajalla ole nykyisinkään siellä mahdollisuutta käydä taukotilassa, korkeintaan ehtii polttamaan tupakin kääntöraiteella!
 
Takaisin
Ylös