Väitteesi ei pidä paikkaansa.
Mikä onkaan selityksesi sille, että Köpiksessä ei toimi 1,5 minuutin vuoroväli automaatilla, mutta Pariisissa, Pietarissa ja Moskovassa 1,5 minuuttia toimii kuljettajilla?
Sinänsä on aivan totta, että automaatilla voidaan ajaa lyhyttä vuoroväliä. Lyhin automaattinen vuoroväli saavutetaan ihmisiä kuljettavilla liukuhihnoilla. Niitä voitaneen nimittää metroiksi, kun niitä tehdään tunneleihin ja muusta liikenteestä eristykseen. Peräkkäisten ihmisten vuoroväli on noin sekunti. Mutta linjanopeus on 3,6 km/h.
Tiedän kyllä, että Aasiassa ajellaan automaateilla 1,5 minuuttia. Tiedän senkin, että Pariisissa aikovat ajaa linjaa 1 automaatilla 1,5 minuutin vuorovälillä. Mutta eivät aja vielä.
Aasialaisia metrovideoita voi katsella YouTubesta. Matkustajat käyttäytyvät siellä suomalaisiin verrattuna kuin koneet. He jäävät heti seisomaan paikalleen, kun summeri alkaa huutaa ja punainen valo vilkkua merkiksi siitä, että nyt ei enää mennä ovien väliin. Kyllä tällaisten asiakkaiden kanssa pysäkkiajat voidaan pitää kurissa, mutta se tapahtuu junan kapasiteetin kustannuksella. Sillä kun ovien aukioloaika on vakio, tämä aika asettaa suurimman mahdollisen matkustajien sisääntulon määrän. Loput jäävät asemalle jonottamaan seuraavaan junaan.
Eli kun suurin osa Euroopan automaattimetroista on bussin kokoisia VAL-kumipyörämetroja, niissä automaatin lyhyt vuoroväli toimii sekä kapasiteetin että linjanopeuden kustannuksella, kun pysäkkiajat ovat pitkiä. Aasiassa junat ovat isoja, mutta lyhyt automaatin vuoroväli perustuu kapasiteetin rajoittamiseen lyhentämälla pysäkkiaikaa. Joka puolestaan on mahdollista kuuliaisten matkustajien ansiosta.
No ainakin HKL:n kokeissa se automaatti oli kuulemma hitaampi.
Siitä tulee hitaampi esimerkiksi sen vuoksi, että sen täytyy pysähtyä täsmällisesti. Toinen syy hitaudelle on, että pysäkkiajat ovat pidempiä automaatilla kuin kuljettajan kanssa. Kuljettaja-ajo tulee nopeammaksi senkin vuoksi, että kuljettaja pystyy optimoimaan pysäkkiajan lisäksi ajoa pysäkkien välillä. Kuten HKL:n metrokuljettajat ovat täällä kertoneet myös tekevänsä. Automaatti ei sellaista osaa, kun se ei tiedä mitään minkään pysäkin ihmismäärästä.
Ja Pariisin automaatin nopeudesta tai hitaudesta et voi vielä sanoa mitään, kun ykkönen ei aja automaatilla niin, että voisi verrata, onko se nopeampi vai hitaampi kuin kuljettaja-ajo. Linjan 14 nopeudella ei ole mitään arvoa, kun sitä ei voi verrata kuljettaja-ajoon, kun siellä ei ole sellaista koskaan ollut. Linjaa 14 ei muutenkaan voi verrata muihin Pariisin linjojen nopeuksiin, koska 14:llä on paljon pidempi keskiasemaväli kuin muilla.
Antero