Antero Alku
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 28 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 7,552
Olisiko niin, että Vuosaaren käytäntö perustuu ajatukseen siitä, että ihan kohta päästään ajamaan molempia laitureita, joten ei tehdä muutoksia aikatauluihin. Se ”ihan kohta” on nyt kestänyt jo vain vuoden, eikä tälle tilapäisyydelle näy loppua.
Tietenkin ainoa järkevä tapa hoitaa tilanne on ottaa kierrosta ylimääräinen juna pois, ja sovittaa junien tulo ja lähtö Vuosaaressa siten, että kääntöraidetta ei tarvita. Kun kerran puolenvaihto tehdään joka tapauksessa ennen asemaa. Näinhän toimitaan Vantaankosken asemalla 10 min vuorovälillä. Vuosaaressa vuoroväli on lyhimmillään 8 min, ja jos lasketaan raiteen vapautumisen ja vaihteenkäännön aikatarpeeksi vaikka 2 minuuttia, niin seisonta-aikaa jää vielä 6 minuuttia.
Itse asiassa en ymmärtänyt, mikä estää tekemästä nytkin kuten Vantaankoskella. Liikenteen hoidon kannalta on aivan sama, lähteekö raiteelta viimeksi tullut juna vai vaihdetaanko se saapumis- ja lähtöaikojen välillä toiseen junaan, joka on seissyt kääntöraiteella. Yhtä hyvin se sama juna voi seistä siinä tulon ja lähdön välisen ajan. Seisköön se yksi juna siellä kääntöraiteella vaikka koko päivän, jos se on pakko ottaa varikolta päiväksi pois. Saman juna lähettäminen takaisin kestää aina vähemmän aikaa kuin junien vaihto.
Silloin kun tällaisella yhden raiteen käännöllä on oikeasti kiire, kierrossa on yksi kuljettaja enemmän kuin junia. Eli edellisen junan kuljettaja odottaa vuorovälin ja astuu paluusuunnan ohjaamoon heti, kun juna on pysähtynyt. Tulleen junan kuljettaja kytkee oman ohjaamonsa pois päältä heti pysähdyttyään, ja lähtöpään kuljettaja aloittaaoman ohjaamonsa käyttöönoton. Suunnanvaihdon lyhin mahdollien kestoaika on silloin se, mikä menee junan tekniikan puolesta suunnan vaihtamiseen.
Antero
Tietenkin ainoa järkevä tapa hoitaa tilanne on ottaa kierrosta ylimääräinen juna pois, ja sovittaa junien tulo ja lähtö Vuosaaressa siten, että kääntöraidetta ei tarvita. Kun kerran puolenvaihto tehdään joka tapauksessa ennen asemaa. Näinhän toimitaan Vantaankosken asemalla 10 min vuorovälillä. Vuosaaressa vuoroväli on lyhimmillään 8 min, ja jos lasketaan raiteen vapautumisen ja vaihteenkäännön aikatarpeeksi vaikka 2 minuuttia, niin seisonta-aikaa jää vielä 6 minuuttia.
Itse asiassa en ymmärtänyt, mikä estää tekemästä nytkin kuten Vantaankoskella. Liikenteen hoidon kannalta on aivan sama, lähteekö raiteelta viimeksi tullut juna vai vaihdetaanko se saapumis- ja lähtöaikojen välillä toiseen junaan, joka on seissyt kääntöraiteella. Yhtä hyvin se sama juna voi seistä siinä tulon ja lähdön välisen ajan. Seisköön se yksi juna siellä kääntöraiteella vaikka koko päivän, jos se on pakko ottaa varikolta päiväksi pois. Saman juna lähettäminen takaisin kestää aina vähemmän aikaa kuin junien vaihto.
Silloin kun tällaisella yhden raiteen käännöllä on oikeasti kiire, kierrossa on yksi kuljettaja enemmän kuin junia. Eli edellisen junan kuljettaja odottaa vuorovälin ja astuu paluusuunnan ohjaamoon heti, kun juna on pysähtynyt. Tulleen junan kuljettaja kytkee oman ohjaamonsa pois päältä heti pysähdyttyään, ja lähtöpään kuljettaja aloittaaoman ohjaamonsa käyttöönoton. Suunnanvaihdon lyhin mahdollien kestoaika on silloin se, mikä menee junan tekniikan puolesta suunnan vaihtamiseen.
Antero