Automaattinen metro

Älä huoli Ultrix hyvä. Tuollaista on sattunut varmaan aika monelle, minullekin. Nykyään olen vähän maltillisempi kuin ennen, mutta oikeassa tunnetilassa voisin edelleen toimia hätiköidysti. Ei se ole rikos, on se harmillista etenkin muiden matkustajien takia.

Minä yritin kerran suht täyteen metroon Sörnäisissä aamuseitsemän aikoihin. kävelin nopeaa vauhtia tyhjemmän vaunun ovelle, kunnes kuului oven merkkiääni. Ihmettelin, koska metrosta oli vielä matkustajia poistumassa eikä kyytiinmenijät olleet sisällä. Otin tavallista pitemmän harppauksen ja ehdin nipin napin ilman, että olisi tarvinnut häiritä muita. Kaikki sisääntulijat eivät kuitenkaan ehtineet vaan jäivät oven väliin.

Kuskilla oli varmaan kiire saada aikataulu kiinni, kun meinasi jättää ihmisiä laiturille. Vaan onko kuskeille annettu ohje, että kuski ovet kiinni, jos metrosta poistujilla menee normaalia kauemmin?
 
Metro on HKL:lle sellainen kruununjalokivi, että en usko että sen annettaisiin mennä "pilalle" yksinkertaisten oviongelmien vuoksi. Jos on tarpeen, niin sitten vaikka laitetaan henkilökuntaa ovia vahtimaan. Ehkä henkilökuntaa laitettaisiin vain vilkkaimmille asemille eikä niillekään hiljaiseen aikaan. Ovien valvontaa voitaisiin hoitaa myös keskitetysti kameroilla. Kameroita käytetään jo nyt esim. Tokion paikallisjunaliikenteessä, jossa junissa voi olla yli 10 yksikköä ja osa asemista on kaarteissa.
 
En muista olenko kertonut aikaisemmin, mutta tässä keskustelussa arvellut ongelmat ovat täyttä totta joka päivä Kööpenhaminan automaattisessa kevytmetrossa.

Normaali junan seisonta-aika asemalla on 25 s. Jos oikein muistan, ovien aukeamiseen ja sulkeutumiseen kuluu yhteensä 8 sek. Kun tämä systeemi on tarkoitettu toimivaksi ilman ihmisen valvontaa, ovissa on hyvin herkät turvareunat. Siis jos haluat mukaan myöhässä, työnnät vaikka sen salkun väliin ja ovet aukeavat - turvallisuuden vuoksi. Jos seuraava tulija ei laukaise ovia auki uudelleen, juna lähtee 15 s. kuluttua siitä, kun turvareunat avasivat ovet. Pysäkkiaika siis 40 s.

Tästähän seuraa välttämättömyydellä, ettei systeemi pysty noudattamaan 1,5 min vuoroväliään. Niinpä alkaa kierre. Yksi juna alkaa olla myöhässä. Matkustajia kertyy laiturille enemmän kuin on tarkoitus. Seisonta-aika ei riitä enää edes odottavien sisään pääsyyn. Joka asemalla myöhästytään lisää.

Junat sumppuuntuvat ja homma on sekaisin. Muistan nähneeni laiturin näytössä, että seuraavan junan tuloon oli 10 minuuttia - systeemissä, jossa vuoroväli on 1,5 min! Kuvaa siitä ei saa, sillä digitaalinäyttö ja digikamera eivät tykkää toisistaan.

Pahimmillaan ihmiset hermostuvat ja laiturivahdit ovat saaneet useamman kerran turpiinsa. Metron oma lehti kertoi tästä aseman vitriinissä.

Sama on ongelma Lyonin automaattisella D-linjalla. Siellä on tosin annettu periksi ja junat seisovat sovinnolla 40 sekuntia. Kokemuksen kautta on opittu, että se riittää - nopealle automaattimetrolle! Matkustajia on pyritty kouluttamaan siihen, että seuraava juna tulee niin pian, ettei kannata kiirehtiä.

Olen keskustellut tästä aiheesta asiantuntijan kanssa joka naurahti sille, että täällä kuvitellaan metron nopeutuvan automaattisena. Joka tuntee automaatit, tietää, että ne eivät ole nopeita. Eikä siihen tietoon paljon tarvita. Kunhan käy kokeilemassa kello kädessä.

Antero
 
Otetaanpas tällainen ihan konkreettinen esimerkki parin päivän takaa. HS kirjoitti, että Helsingin metroliikenne keskeytyi, koska metroradalle oli viskattu polkupyörä Itäkeskuksessa. Uutinen ei kerro, oliko kyseessä asema vai avorata ennen asemaa. Olettaisin kuitenkin, että kyse on jälkimmäisestä.

Mitenkäs automaatti käyttäytyy tällaisessa tilanteessa, ja nimenomaan nyt se meille suunniteltu automaatti?

Luotetaanko siihen, että joku monitoreita tuijottava metrovartija havaitsee pyörän ja tekee asialle jotain? Vai tuleeko radalle sensoreita? Jos on sensoreita, niin kuinka tiheään niitä oikein on, jotta tuo pyörä voidaan havaita, ja miksi sensori ei pysytä metroliikennettä turhanpäiten vaikka jonkun jo pois hyppelevän jäniksen takia?

Vai ajaako metro 70 km/h vauhdilla pyörän yli?
 
Olen puskaradiosta kuullut, että pyörä viskattiin heti, kun metro oli saapunut laiturialueelle. Eli vauhtia oli vielä aika paljon. Puskaradion luotettavuudesta en tiedä, mutta se kertoo myös, että polkupyörä jäi kuin jäikin metron alle ja aiheutti jonkun toimintahäiriön.

Eli automatisaatio ei tässä tapauksessa olisi hyödyttänyt vaan pikemminkin haitannut. Olisihan se aika kiva, jos joku kertoisi näistä päättäjillekin, jotta sitä automatisaatiota mietittäisiin vähän tarkemmin. Monasti nämä asiat painuvat kuitenkin unholaan.

Myös tiedotus huolettaa... Kuka näistä asioista kertoo? Alkuperältään suomalaiset kuskit eivät usein kuuluta matkustajille mitään, ulkomaalaistaustaiset vähän enemmän. HKL:n pitäisi järjestää infosta kuulutettavat tiedoitukset, jotka asemien lisäksi kuuluisivat myös metrovaunujen sisällä. Silloin myös hyödyt ja haitat muistettaisiin pitempään eikä enää tarvitsisi miettiä mitään automatisointeja tai muita hienouksia vaan aitoja ongelmia.

Edit: ahh... Unohtui kokonaan. Asemapällikkö olisi tietenkin saattanut ehtiä puuttua asiaan. Eli jotain hyötyä siitä automatisoinnista olisi.
 
Vesa Nurminen sanoi:
Olen puskaradiosta kuullut, että pyörä viskattiin heti, kun metro oli saapunut laiturialueelle. Eli vauhtia oli vielä aika paljon. Puskaradion luotettavuudesta en tiedä, mutta se kertoo myös, että polkupyörä jäi kuin jäikin metron alle ja aiheutti jonkun toimintahäiriön.
Oli metro automaattinen tai käsin ohjattava, niin tällaisista tapauksista päästäisiin eroon jos polkupyörien ja muiden sen kokoisten tavaroiden tuominen metroon kiellettäisiin välittömästi, ja kieltoa myös valvottaisiin. Tai sallittaisiin vain jos siitä joutuisi maksamaan tuntuvan lisämaksun, kuten rautatie- , lento- ja bussiliikenteenkin puolella taitaa olla käytäntö. Vasta sitten kun ihmiset oppisivat olemaan ihmisiksi fillareidensa kanssa, niin lievennettäisiin rajoituksia.

t. Rainer
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
R.Silfverberg sanoi:
Oli metro automaattinen tai käsin ohjattava, niin tällaisista tapauksista päästäisiin eroon jos polkupyörien ja muiden sen kokoisten tavaroiden tuominen metroon kiellettäisiin välittömästi, ja kieltoa myös valvottaisiin.
Samalla logiikalla voitaisiin kieltää myös ihmisten tuominen metroon, koska junan alle itsemurhan tekevät pysäyttävät metroliikenteen useita kertoja vuodessa. Ihmisten ja tavaroiden liikkuminen myös metroradan ylittävillä silloilla ja metrorataa korkeammalla kulkevilla penkereillä pitäisi kieltää.
 
Vesa Nurminen sanoi:
Olen puskaradiosta kuullut, että pyörä viskattiin heti, kun metro oli saapunut laiturialueelle. Eli vauhtia oli vielä aika paljon. Puskaradion luotettavuudesta en tiedä, mutta se kertoo myös, että polkupyörä jäi kuin jäikin metron alle ja aiheutti jonkun toimintahäiriön.
Fillari oli heitetty radalle laiturilta -> juna meni fillarin yli -> kaksi virroitinta rikkoutui (à2000€) -> pyörä aiheutti oikosulun virtakiskoon takerruttuuaan.
 
ultrix sanoi:
Selitin vissiin hieman epäselvästi. Kyseessä oli siis kahden vaunuparin juna, ja pyrimme tyttöystäväni kanssa aivan ensimmäiseen vaunuun keskimmäisestä ovesta. Tilanne 5-10 sekunttia ennen ovien sulkeutumista näytti tältä: http://www.ukko.fi/~ultrix/000_0270.jpg
Okei kuoma. Kuljettaja ei ilmeisesti halunnut odottaa ovelle muodostuneen jonon sisäänpääsyä, vaan antoi ymmärtää että nyt on lastattu tarpeeksi kauan. Tiedän tunteen, kun kaikki muut 11 ovea ovat olleet matkustajista vapaat jo 10sek, mutta yhdellä ovella on jono. Tilanne on tosiaan molemmin puolin melko hankala kun kuljettaja ei voi odottaa tulijoita loputtomiin, ja matkustaja ei välttämättä ole aivan kärppänä ja keskittyneenä arkiseen asiaan, metrojunaan nousuun. Kun kuljettaja painaa ovet kiinni, niin nehän lähtevät heti kiinni (pl. M100 peruskorjatut ja M200). Tavallaan ei ole pidemän päälle käyttökelpoista keinoa varoittaa ovijonossa olevia, että "nyt lähdetään, tulitte kyytiin tai ette".

ultrix sanoi:
Kumiovet puristivat melko lujaa, enkä omin voimin olisi saanut niitä millään auki. Käteni sain sentään välistä pois.
M100 junassa ovilehtiä saa levitettyä auki n10cm vaikka ne ovat lukkiutuneet. Eli käden tms. saa vedettyä pois. M200 ovi ei voi mennä lukkoon, jos välissä on sormea paksumpi esine.
 
Viimeksi muokattu:
R.Silfverberg sanoi:
Oli metro automaattinen tai käsin ohjattava, niin tällaisista tapauksista päästäisiin eroon jos polkupyörien ja muiden sen kokoisten tavaroiden tuominen metroon kiellettäisiin välittömästi, ja kieltoa myös valvottaisiin.

Kielletäänkö rollaattorit myös? Kyllä junan polkupyöräkiellon ymmärtääkin: Ahdas "eteinen" ja portaat, jotka hidastavat pyörän liikuttamista ulos ja sisään. Saa nähdä muuttuuko Sm1:n ja Sm2:n jälkeen käytäntö junassakin.

Muuten... Mistähän johtuu, että junaan kohdistuu suhteessa paljon vähemmän ilkivaltaa? Miten suomalaiset ymmärtäisivät, että metro on raskas juna eikä mikään pikaratikka. Ja tästä taas siihen pisteeseen, että millä tätä metroverkostoa tulisi liikennöidä. Kevyemmällä kalustolla vai ihan oikeilla junilla?

Olemme muuten hintsusti ohittaneet aihetta...
 
Vesa Nurminen sanoi:
Kielletäänkö rollaattorit myös?
Heh... Omalle kohdalleni on sattunut tapaus, jossa yhteen (ensimmäinen kuljettajan takana oleva) ovivälikköön oli saatu mahtumaan kahdeksat (8) lastenvaunut erään päiväkodin toimesta. Vaihda siinä sitten kuljettajaa normaalin laituriajan puitteissa...
blah.gif


Vesa Nurminen sanoi:
Olemme muuten hintsusti ohittaneet aihetta...
Ylläpito jakakoon topicin jos tarve.
 
Viimeksi muokattu:
Markku K sanoi:
Tavallaan ei ole pidemän päälle käyttökelpoista keinoa varoittaa ovijonossa olevia, että "nyt lähdetään, tulitte kyytiin tai ette".

Kyllä on. Kuljettaja voi varoittaa matkustajia ovien sulkeutumisesta lyhyellä kuulutuksella. Näin tehdään Tukholmassakin jo legendaksi muodostuneella fraasilla: "Se upp för dörrarna. Dörrarna stängs."

Ruuhkaisilla asemilla kuten T-Centralen kuljettaja saattaa joutua katkaisemaan jonon keskeltä kun lähtöaika koittaa. Ei ole harvinaista, että ruuhka-aikaan T-Centralenin laituri tulvii matkustajia ja jono laitureille jatkuu lippuhalleihin vieviin portaisiin. Kun kuulutus tulee, on jokaisen itse ymmärettävä, ettei enää ole asiaa ovien väliin. Lisäksi uusin C20-junatyyppi varoittaa ovien sulkeutumisesta summerilla M200:n tapaan.
 
Vesa Nurminen sanoi:
Kielletäänkö rollaattorit myös?
Rollaattoreita ei tarvitse kieltää koska niitä käyttävät (ainakin toistaiseksi) paremman kasvatuksen saaneet ja vähemmän hormoonien huumassa toimivat yksilöt, kuin mitä polkupyöriä käyttävät. (Vrt 90-luvun salmiakkikossu-kieltolaki)

t. Rainer
 
Alunperin lähettänyt Markku K
Tavallaan ei ole pidemän päälle käyttökelpoista keinoa varoittaa ovijonossa olevia...
Lauri Räty sanoi:
Kyllä on. Kuljettaja voi varoittaa matkustajia ovien sulkeutumisesta lyhyellä kuulutuksella. Näin tehdään Tukholmassakin... "
Tiedän hyvin Tukholman kuulutuskäytännön. Meillä ohjaamon laitteita, niiden sijoituksia ja kuljettajan työnkuvaa ei ole suuunniteltu jokaisella asemalla tapahtuvaa kuuluttamista silmälläpitäen. Tämä ei sitten tarkoita ettenkö olisi samaa mieltä kuuluttamisen tarpeellisuudesta varsinkin po. jonotilanteissa.
 
Markku K sanoi:
Meillä ohjaamon laitteita, niiden sijoituksia ja kuljettajan työnkuvaa ei ole suuunniteltu jokaisella asemalla tapahtuvaa kuuluttamista silmälläpitäen.

Millä tavalla mielestäsi Helsingin metron kuljettajan työnkuva eroaa tukholmalaisen kolleegansa työnkuvasta?

Ovien väliin joutumiset tuntuvat kuitenkin matkustajista epämiellyttäviltä jopa vaarallisilta tilanteilta. Ne myös todistavat sen, että Helsingin metron matkustajat eivät ole koneita, vaan ihmisiä, joille sattuu arviointivirheitä kun metrojuna ei toimikaan inhimillisiä aisteja tukien.

Todellisuudessa tämä lienee vain pieni ongelma ja mielestäni Helsingin seudun joukkoliikennejärjestelmässä on olennaisempiakin asioita joihin panostaa, mutta ongelma on ilmeisesti tiedostettu kun modernisoinnin yhteydessä M100-junien oviin on asennettu ovien sulkeutumisesta kertova varoitussummeri.
 
Takaisin
Ylös