Singaporen "automaattimetro" on todella raskas, lienee maailman suurikapasiteettisin systeemi. Junien kapasiteetti on 1900 matkustajaa ja vuoroväli 2 minuuttia, siis 72.000 matkustajaa tunnissa suuntaansa.
Lainausmerkit siksi, että singaporen Nort-East line ei ole puhdas automaatti, vaan laitureilla on junanlähettäjät. Käytännössä se on sama asia kuin kuljettajat, sillä 2 min vuorovälillä tuolla tarvitaan arvioni mukaan 30 junaa. Asemia on 17, jokaisella on oltava 2 junanlähettäjää, eli tässä automaattimetrossa on 34 kuljettajaa (junanlähettäjää). Siis enemmän kuin jos kuljettajat olisivat junissa! Ilman näitä kuljettajia 2 min vuoroväliä ja sunniteltua linjanopeutta ei pystyttäisi noudattamaan.
Tässä muuten lista maailman automaattimetroista linkistä
http://mic-ro.com/metro/driverless.html
Ankara (inaugurated 1997)
Copenhagen (2002)
Detroit (1987, downtown people mover, LIM technology)
Jacksonville (1989, downtown people mover, monorail)
Kobe (1981, Port Liner and Rokko Liner, rubber-tyred)
Kuala Lumpur (1996, LRT)
Las Vegas (1995, monorail)
Lille (1983, VAL)
London (1987, Docklands Light Rail)
Lyon (1991, line D/Maggaly, rubber-tyred, no PSDs)
Miami (1986, downtown people mover, rubber-tyred)
Osaka (1981, Nanko Port Town Line, rubber-tyred)
Paris (1998, line 14, rubber-tyred)
Rennes (2002, VAL)
Singapore (2003, North-East line and 3 rubber-tyred LRT lines)
Taipei (1996, Muzha line, VAL)
Tokyo (1995, Yurikamome Waterfront line, rubber-tyred)
Toulouse (1993, VAL)
Turin (2006, VAL)
Vancouver (1986, Skytrain, LIM technology, currently the world's longest automated system)
Yokohama (1989, Kanazawa Seaside LRT line, rubber-tyred)
Additional driverless lines currently under construction:
Lausanne (2007, M2 extension, rubber-tyred)
London (Jubilee line)
Nuremberg (from 2006, line U3, no PSDs)
Seoul (Yong-In line, LIM technology).
LIM = lineaarimoottoriratkaisu, eli rata ja vaunu yhdessä muodostavat sähkömoottorin, pyörivää moottoria ei ole.
VAL = kumipyöräinen ranskalainen kevytmetro
PSD = Platform Side Doors, eli parilla linjalla ei ole laitureiden sivuovia. Tämä maininta pitäisi olla myös Köpiksen kohdalla, sillä avoradalla ei ole laitureiden sivuovia. Köpiksestä löytyy oma sivuni
www.kaupunkiliikenne.net/kopenhagen.htm
Listasta nähdään se mitä Compact kirjoitti. Automaattimetrot ovat enimmäkseen kevytmetroja. Itse tunnistan tuosta listasta Pariisin, Singaporen ja Tokion "oikeikeiksi" metroiksi. VALit ovat kevytmetroja, samoin Docklands ja Kööpenhamina, joissa junat eivät ole ratikoita suurempia.
Lontoon Jubilee ja Nürnbergin U3 ovat myös täysikokoisia metroja, mutta eivät totta. Jubilee ei myöskään tule tietoni mukaan olemaan kuljettajaton, vaan kyse on vanhan linjan kulunvalvonnasta, joka on muutettu jatkuvaksi. Junissa on kuitenkin kuljettajat, kuten on ollut tähänkin asti.
Antero