Antero Alku
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 28 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 7,552
Siilitiellä on purettu katto 5. ja 6. vaunun kohdalta. Rakenteiden muutostyöt ulottuvat vain 4 vaunun mitalle. Hätätielle on tietenkin pakko jättää yhteys, kun se on harmillisesti jouduttu sijottamaan 6 vaunun mitalle, koska uloskäyntiä ei voinut viedä omakotitalon kylkeen. Aivan varmasti muuten olisi tehty kuten Kulosaaressa, keskelle laituria vaan, jotta tulee hyvä syy siirtyä lyhyisiin juniin.Kyllä niihin molempiin mahtuu 6-vaunuisella junalla pysähtymään ja mahtuu jatkossakin. Mitenhän tuo lyhentäminen ilmenee?
Ja sanoisin lisäksi, että on niin kovin helsinkiläistä, että ihmisten ei anneta käyttää hätätieksi tehtyjä portaita ja kävelysiltaa normaaliina yhteytenä metroasemalle. Sen sijaan pakotetaan noin puolen kilometrin kierrokseen Siilitien ja aseman itäpään kautta. Eihän palvelutasolla ole väliksi, koska joka tapauksessa on pakko mennä metroasemalle. Ellei sitten kumminkin lähde autolla...
Kuulen kyllä jo selityksiä siitä, miten on aivan tolkuttoman kallista pystyttää sinne päähän yksi matkakorttilaite. Ja kun se pää ei ole esteetön. Ja se on mitoitettu vain hätätieksi jne. Höpöhöpöä kaikki. Totta kai hyvin tehtynä uloskäynti olisi voitu suunnitella jatkuvaan käyttöön. Eikä esteettömyys ole ongelma. Täsmälleen samalla tavalla esteelliset asemalle tulevat kulkemaan nytkin kuin jos esteettömät saisivat oikaista se puoli kilometriä.
Tämä(kin) on osoitus helsinkiläisen liikennesuunnitelun asenteista. Liikenne = henkilöautot, joukkoliikenne on niille, joiden on pakko sitä käyttää. Joten ei ole mitään tarvetta kiinnittää huomiota palvelun laatuun.
Antero