Automaattinen metro

Kyllä niihin molempiin mahtuu 6-vaunuisella junalla pysähtymään ja mahtuu jatkossakin. Mitenhän tuo lyhentäminen ilmenee?
Siilitiellä on purettu katto 5. ja 6. vaunun kohdalta. Rakenteiden muutostyöt ulottuvat vain 4 vaunun mitalle. Hätätielle on tietenkin pakko jättää yhteys, kun se on harmillisesti jouduttu sijottamaan 6 vaunun mitalle, koska uloskäyntiä ei voinut viedä omakotitalon kylkeen. Aivan varmasti muuten olisi tehty kuten Kulosaaressa, keskelle laituria vaan, jotta tulee hyvä syy siirtyä lyhyisiin juniin.

Ja sanoisin lisäksi, että on niin kovin helsinkiläistä, että ihmisten ei anneta käyttää hätätieksi tehtyjä portaita ja kävelysiltaa normaaliina yhteytenä metroasemalle. Sen sijaan pakotetaan noin puolen kilometrin kierrokseen Siilitien ja aseman itäpään kautta. Eihän palvelutasolla ole väliksi, koska joka tapauksessa on pakko mennä metroasemalle. Ellei sitten kumminkin lähde autolla...

Kuulen kyllä jo selityksiä siitä, miten on aivan tolkuttoman kallista pystyttää sinne päähän yksi matkakorttilaite. Ja kun se pää ei ole esteetön. Ja se on mitoitettu vain hätätieksi jne. Höpöhöpöä kaikki. Totta kai hyvin tehtynä uloskäynti olisi voitu suunnitella jatkuvaan käyttöön. Eikä esteettömyys ole ongelma. Täsmälleen samalla tavalla esteelliset asemalle tulevat kulkemaan nytkin kuin jos esteettömät saisivat oikaista se puoli kilometriä.

Tämä(kin) on osoitus helsinkiläisen liikennesuunnitelun asenteista. Liikenne = henkilöautot, joukkoliikenne on niille, joiden on pakko sitä käyttää. Joten ei ole mitään tarvetta kiinnittää huomiota palvelun laatuun.

Antero
 
Eikä esteettömyys ole ongelma. Täsmälleen samalla tavalla esteelliset asemalle tulevat kulkemaan nytkin kuin jos esteettömät saisivat oikaista se puoli kilometriä.

On se könkkölöitsijöille ongelma, ja iso ongelma onkin. Johan ne kuvaannollisesti hyppivät pitkin seiniä Arabianrannassakin, kun siellä tohdittiin tehdä vain toinen asuintalon rappuun johtavista kahdesta sisäänkäynnistä esteettömäksi. Kun vaatimukset ovat tuota luokkaa, niin minäkin tekisin sitten vain yhden sisäänkäynnin. Enemmistöä on turvallista kiusata.
 
Enemmistöä on turvallista kiusata.
Pidän esteettömyyttä välttämättömyytenä, mutta typeryytenä pidän periaatetta jakaa kurjuutta kaikille. Samasta asiastahan on kysymys myös joukkolikenteen etuuksien vastustamisessa. Vaikka joukkoliikenteen etuudet eivät olisi keneltäkään pois, niitä ei saa järjestää, koska joukkoliikenne ei saa olla sujuvampaa kuin autoilu. Sehän tuottaa pahaa mieltä ruuhkissa istuville autoilijoille.

Jos tätä samaa logiikkaa sovellettaisiin toisin päin, eli että lähtökohtana on joukkoliikenne eikä autoilu, voitaisiin vaatia, että autoilu kielletään kokonaan siellä, missä on joukkoliikennettä. Tässä on logiikkana se, että ”tasa-arvo” voidaan saavuttaa myös siten, että vaikka 30 % liikkujista voisi käyttää autoa, niin koska kaikki eivät voi, on tasa-arvoista, että sitten ei käytä kukaan.

Antero
 
No nyt se esitys sitten meni takas tuohon automaattifantasiaan, hiton Sauri!
http://hbl.fi/nyheter/2012-05-27/automatmetron-rullar-vidare

Tätä se on Suomessa ja Helsingissä. Tyyppi on päättänyt saada automaattimetron ansioluetteloonsa, rahasta tai muista viis. Valitettavasti tätä tullaan junnamaan kunnes hän saa automaattinsa, tai kunnes jättää virkansa. Joku voisi ostaa hälle jonkun pienoisjuna radan, niin voi sillä leikkiä automaattijunaa. Helsingin metro kun on ihan oikea kallis kulkuväline eikä jonkun apulaiskaupunginjohtajan oma pienoisjunarata.
 
Eikös vihreitä apulaiskaupunginjohtajia pitänyt viimeksi saada lisää, vai miten se meni...

Tyyppi on päättänyt saada automaattimetron ansioluetteloonsa, rahasta tai muista viis.

Epäilen, että tässä ahdistaa pahemman kerran asemien pidentäminen. Jos kulunvalvonnan hankinta menee takaisin lähtöruutuun, niin lienee isompi riski, että joku onnistuu oikeasti saamaan pidemmät asemat läpi.
 
Epäilen, että tässä ahdistaa pahemman kerran asemien pidentäminen. Jos kulunvalvonnan hankinta menee takaisin lähtöruutuun, niin lienee isompi riski, että joku onnistuu oikeasti saamaan pidemmät asemat läpi.

Voihan se niinkin olla.
 
Voisko joku selittää että mikä tässä on oikeastaan muuttunut?

Ei kai lopullisesti vielä mikään, kun päätöksiä ei ole nuijittu, mutta Saurin esitys kaupunginhallitukselle on täysin päinvastainen kuin HKL:n johtokunnan 16. päivä tekemä yksimielinen päätös, joka oli tj Lahdenrannan esityksen mukainen.
 
Ei kai lopullisesti vielä mikään, kun päätöksiä ei ole nuijittu, mutta Saurin esitys kaupunginhallitukselle on täysin päinvastainen kuin HKL:n johtokunnan 16. päivä tekemä yksimielinen päätös, joka oli tj Lahdenrannan esityksen mukainen.
Viittaan nyt siihen, että Siemens on Saurin jotenkin muuttanut vaatimuksiaan. Ja minä en nyt oikein pysy kärryillä että miten?
 
Osapuolet ovat käsittääkseni päässeet alustavaan sopimukseen, että automaattimetro toteutetaan ja todennäköisten "ylimääräisten" kustannusten jaosta päättää välimiesoikeus vuonna 2015. Toki tuo pitää vielä hyväksyä kaupungin päätöksenteossa.
 
Osapuolet ovat käsittääkseni päässeet alustavaan sopimukseen, että automaattimetro toteutetaan ja todennäköisten "ylimääräisten" kustannusten jaosta päättää välimiesoikeus vuonna 2015.

Sopimus se kai on tuokin, kun sovitaan, että raastuvassa tavataan. Sinne tosin olisi päässyt sopimattakin. Täytyy sanoa, että käsitykseni Pekka Saurista on tässä muuttunut hieman.
 
Viittaan nyt siihen, että Siemens on Saurin jotenkin muuttanut vaatimuksiaan. Ja minä en nyt oikein pysy kärryillä että miten?

Jos oikein olen lukemani tulkinnut, niin Siemens on siis "suostunut" siihen, että vastuut ja mahdolliset lisäkorvaukset ratkaisee välimies ja siis vain tässä mielessä luopunut vaatimuksistaan. Juuri tätähän Lahdesranta joku aika sitten ehdotti, mutta johtokunta oli sitä mieltä, että tällainen etenemistie ei ole mahdollinen aivan liian riskialttiina. Mutta näköjään "tilanne on muuttunut" sillä tavalla, että Lahdesranta on kuitenkin omin päin neuvotellut sopimuksen juuri siltä pohjalta kuin itse aikanaan ehdotti. Luultavasti operaatiolle on Saurin hiljainen hyväksyntä. Vaikea uskoa, että Lahdesranta olisi enää uskaltanut yksin tällaista temppua tehdä.

Ulkopuolisena on mahdotonta sanoa, miten fiksua tai typerää tämä on, kaikkihan riippuu siitä, miten vahvoilla HKL välimiesoikeudessa olisi. Normaalikäytäntö tällaisessa tilanteessa olisi palkata asiaan erikoistunut liikejuristi konsultoimaan ja arvioimaan edellytyksiä viemään tapaus välimiehelle. Yleensä tällainen arvio vie useamman kuukauden. Mutta aivan yleisenä huomiona: tuskinpa Siemensillä olisi mitään erityistä syytä hyväksyä tällaista menettelyä ellei se katsoisi olevansa vahvoilla välimieskäsittelyssä. Periaatteessa Siemenskin voi olla hankalassa välissä ja se erityinen syy olisikin olemassa, mutta sellaisesta mulla ei ole tietoa.

Sanotaan nyt hyvin varovasti: jos Siemens on välimieskäsittelyssä vahvoilla, niin Siemensin kannalta nyt saatu "sopu" olisi sille oikein edullinen ja Siemensin olisi kannattanut vaikka maksaa selvää rahaa sopiville tahoille päästäkseen tähän tulokseen. Vaan tietenkin tämä on vain yksi mahdollinen selitys. Selvää on kuitenkin, että jotain outoa meiltä tietymätöntä tähän juttuun sisältyy. Tai sitten minä olen ymmärtänyt jotain koko lailla väärin. Seuraan kyllä mielenkiinnolla tätä tarinaa.
 
Takaisin
Ylös