Toim. Aaro Kajaste: Ranskalaisen metroasiantuntijan mukaan Helsinki on ainoa kaupunki maailmassa joka suunnittelee vanhojen junien automatisointia.
Toim. Kirsi Alm-Siira: Asiantuntijan mukaan vanhojen automatisointi tulee kalliimmaksi kuin uudet junat. Lisäksi asiantuntija epäilee, ettei Suomen metroliikenteen valvonta ole EU-sääntöjen mukaista.
Helena Petäistö: Tässä mies, joka on ollut kymmeniä vuosia tekemisissä raideliikenteen kehittämisen ja tuvallisuuden kanssa, alan suurimmassa konsulttiyrityksessä täällä Ranskassa, takana kokemusta lukuisista Euroopan metroista, ennen paluuta kotikaupunkiinsa Lyoniin, muutama kuukausi sitten. Suomen kohdalla Brzezinski ihmettelee mm. virallisen valvontaelimen puutetta metron yhteydessä.
Henri Brzezinski: Kaikki turvallisuutta koskevat muutokset täytyy hyväksyttää valtion elimellä.
Helena Petäistö: Tarkoitatteko, että Suomesta puuttuu sellainen?
Henri Brzezinski: Tarkoitan, että lopullinen hyväksyntä täytyy tulla valtion elimeltä. Toimimme koko ajan EU:n lakien mukaan.
Helena Petäistö: Jos teidän mielestänne Suomesta puuttuu valtion valvontaelin, tarkoittaako se sitä, että rikomme EU:n lakia?
Henri Brzezinski: Varmasti.
Helena Petäistö: Lyonin ja Helsingin alueet ympäristöineen ovat suurin piirtein saman kokoiset. Täällä metrolinjoja on neljä, joista kaksi automatisoituja. Muut automatisoidaan vasta sitten, kun junat ovat vaihtokunnossa. Sillä täällä on laskettu, että vanhojen junien automatisointi ei ole kannattavaa eikä luotettavaa.
Henri Brzezinski: Täällä muutostyö olisi maksanut 700.000 euroa junalta, mikä on valtava summa, kun ajattelee junan jäljellä olevaa elämää. Parempi on odottaa junan loppuun käyttöä.
Pierre Geneste, metrojohtaja, Systral: On jonkinlainen illuusio, jos lähtee tekemään suuria remontteja vanhoihin juniin. Kun teimme laskelmat, otimme huomioon junien keston ja jäljellä olevan ajan. Silloin olisi pitänyt investoida enää vain 10 vuodelle eli se on todella kyseenalaista.
Henri Brzezinski: Automatisoitu linja ei kestä huonoa laatua, vaan kaikkien täytyy olla huippulaatua. Sitä alempi laatu merkitsee paitsi turvallisuusriskiä myös katkoksia, eli liikenteeseen tulee paljon pysähdyksiä.
Toim. Kirsi Alm-Siira: Helsingissä ranskalaisasiantuntijan kritiikkiä hämmästellään. HKL:n johtokunta järjestää automaattimetrosta ylimääräisen kokouksen sunnuntaina.
Akj. Pekka Sauri: Näit asiantuntijoita on aika moneen junaan, jos sanonta sallitaan. Joka tapauksessa meillä on sopimus näitten vanhojen junien automatisoinnista. Että ainakin se … sopimuksen toinen osapuoli on sitä mieltä, et he siihen kykenevät.
Toimittaja: Mitä mieltä te olette?
Akj. Pekka Sauri: Se jää nyt nähtäväks. Tässä on ollut vaikeuksia nyt. Me nyt luotetaan siihen että … jos tää automatisointi onnistuis ja turvallisuus riski myöskin minimoidaan.
Toimittaja: Espoon metroon ... on tulossa kenties lyhyemmät pysäkit. Mitäs mieltä te olette tästä?
Akj. Pekka Sauri: Niitä parhaillaan louhitaan .. näitä asemia. Sehän perustuu niemenomaan siihen, että metron vuoroväliä lyhennetään. Kun länsimetro alkaa. Ja .. silloin voidaan ajaa lyhyemmillä junilla .. tiheämmin. Ja .. tästä nyt myöskin käydään keskustelua, että olisiko pitänyt säilyttää pitkiä … tai rakentaa yhtä pitkät asemat kuin Helsingin metrossa. Mutta jos … niinku näyttää, että me saadaan tämä vuoroväli lyhennettyä, niin silloin se kapasiteetti kyllä riittää.
Toimittaja: Eli olisiko pitänyt?
Akj. Pekka Sauri: No minun mielestäni ei.