Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Mahtavaa, tämän voisi joku lukea puhujapöntöstä Länsimetron avajaisissa, kun siellä kuitenkin luodaan katsaus Suomessa harjoitetun maailman parhaan metropolitiikan historiaan.Kyse on Suomesta, ja mielestäni tämä saaga tiivistyy kahteen erilliseen ja yhdessä epäonniseen, muttei mitenkään laittomaan suomalaisuuden ilmentymään. Yhtäältä on Pekka Sauri, jonka mielestä nyt ei ole aika etsiä syyllisiä epäonnistumiselle, vaan keskityttävä länsimetron pelastamiseen. Toisaalta on virkamieskunnan metrolahko: vaikka henkinen johtaja on jo eläkkeellä, niin opetuslasten usko on yhtä vahva.
Kummassakaan ei ole kyse mistään erityisestä. Eliitin piirit ovat pienet ja lojaaliutta on niissä piireissä vähintään yhtä paljon kuin savupiippuduunareilla. Ihmisillä, myös insinööreillä, on tarve uskoa johonkin ja usko on valitettavan usein järkeä vahvempi. Entinen pomoni, laitoksen johtaja, totesi taannoin, että maisteriksi saakka selviävistä noin yhdellä kahdestakymmenestä on eväät hyväksi tutkijaksi. Lopuilla on tarve uskoa johonkin, löytää totuus ja heidän tutkimustensa lopputuloksen arvaa ennen kuin se on alkanut.
Lojaalius ja epäpätevyys - suomalaisen hallintokulttuurin kulmakivet.
Tämä HKL:n tänäisen tiedotteen virke särähtää kyllä korvaan aika pahasti: "Nyt haetaan neuvotteluratkaisua, jolla projekti saataisiin etenemään aikataulussaan niin, että olemassa olevat riitakysymykset selvitetään myöhemmin." Yhä vieläkö löytyy näin paljon luottoa?
HKL tiedottaa, mutta johtokunta päättää
En usko, että johtokunta 16.5. kykenee saamaan enemmistöpäätöstä aikaiseksi mistään oleellisesti esittelijän ehdotuksesta eroavasta.
Miksi näin kävi; tarvittaneen asiaan perehtynyttä tutkijaa.SRS sanoi:Metrojunan oli tarkoitus olla täysin automatisoitu (ilman kuljettajaa), mutta laitteistoja kokeiltiin vain lyhyesti ja päädyttiin nykyiseen järjestelmään.
Itse en missään tapauksessa pysty hyväksymään avointa shekkiä, se sotii minun logiikkani mukaan niin hyvän tavan kuin lainkin kanssa. Julkisia hankintoja ei voi kähmiä kasaan sellaisella tavalla. Toivon, että esitys on sellainen ettei tarvitse ruveta taas väsäämään vastaesityksiä. Kävi miten hyvänsä, soutaminen ja huopaaminen päättyy tänään. Yhtään lisäaikaa, lykkäystä, neuvottelutaukoa tai muttaettäjottakoskakunia ei enää tule. Fat lady will sing today.
http://haltia.blogspot.com/2012/05/edessa-automaattimetron-tulevaisuuden.html
Popcornit tulelle. Nyt rillataan!
Johtokunta päätti toimitusjohtaja Lahdenrannan esityksestä kehottaa HKL:ää purkamaan HKL:n ja Siemensin sopimukset Helsingin metron automatisoinnista 11.12.2008 ja Länsimetron automatisoinnista 25.9.2009. Eli nyt se on sitten ohi. Paitsi että nyt siis aletaan valmistelemaan purkukirjettä, sekä uutta hankintaa jonka tarjouspyynnöt pitää saada ulos ennen lomia jotta syksyllä saadaan tarjoukset sisään.
En malta olla kommentoimatta, ettei kovinkaan nopeaa – vaikka Elmo tarkoitti tietenkin kokouksen kestoa ja Mirvan ansiokasta tiedottamista. Ne perusteet, joilla kauppa nyt puretaan, olivat tiedossa jo vuosi sitten. Vuosi on kupattu ja rakennettu esteitä sopimuksen purkamiselle louhimalla lyhennettyjä asemia ja asentamalla Siemensin tolppia radan varteen, ryhtymällä lyhentämään Siilitien asemaa (vastoin johtokunnan päätöstä) ja viemällä loppuun Kulosaaren remontti lyhennetyksi asemaksi.Se olikin nopeaa.
Kyllä niihin molempiin mahtuu 6-vaunuisella junalla pysähtymään ja mahtuu jatkossakin. Mitenhän tuo lyhentäminen ilmenee?ryhtymällä lyhentämään Siilitien asemaa (vastoin johtokunnan päätöstä) ja viemällä loppuun Kulosaaren remontti lyhennetyksi asemaksi.