Bussi-Jokeri

Tärkein syy lienee Huopalahden aseman väliaika pysäkki. Jos sinne joku kaahari menee seisomaan väliaikaa 5 minuutiksi niin eipä enää taakse jäänyt pääsekään ohi...

Siis jos edellinen vuoro on myöhässä esim. 5min ja seuraava vuoro ajaa perässä ajallaan niin eihän tämän aikataulussa ajavan ja myöhässä kulkevan bussin ohittaneen tarvitse jäädä Huopalahteen väliaikaa odottamaan. Vaikka perässä ajava bussi ohittaisikin edellisen vuoron niin tuskin se kykenee "kaahaamaan" aikataulua edelle koska ruuhka-aikaan joutuu lähes varmasti pysähtymään joka pysäkillä. Sitäpaitsi ehdotin että ruuhka-aikoina luovuttaisiin minuutintarkoista lähtö -ja välipisteajoista kun ne eivät kuitenkaan yleensä toteudu, ruuhka-aikoina voitaisiin aikataulussa ilmoittaa vain "5min välein" Esimerkiksi jos haluaa vaihtaa Huopalahdessa jokerista A tai M junaan niin on aivan turha kuvitella että jokerin aikataulun mukaiseen välipisteaikaan luottamalla voi suunnitella sujuvan vaihdon, se on aivan tuurista kiinni joutuuko junaa odottamaan 2 vai 10 minuuttia, ja nyt siis tarkoitan koko ajan ruuhka-ajan aikatauluja.
 
Siis jos edellinen vuoro on myöhässä esim. 5min ja seuraava vuoro ajaa perässä ajallaan niin eihän tämän aikataulussa ajavan ja myöhässä kulkevan bussin ohittaneen tarvitse jäädä Huopalahteen väliaikaa odottamaan. Vaikka perässä ajava bussi ohittaisikin edellisen vuoron niin tuskin se kykenee "kaahaamaan" aikataulua edelle koska ruuhka-aikaan joutuu lähes varmasti pysähtymään joka pysäkillä. Sitäpaitsi ehdotin että ruuhka-aikoina luovuttaisiin minuutintarkoista lähtö -ja välipisteajoista kun ne eivät kuitenkaan yleensä toteudu, ruuhka-aikoina voitaisiin aikataulussa ilmoittaa vain "5min välein" Esimerkiksi jos haluaa vaihtaa Huopalahdessa jokerista A tai M junaan niin on aivan turha kuvitella että jokerin aikataulun mukaiseen välipisteaikaan luottamalla voi suunnitella sujuvan vaihdon, se on aivan tuurista kiinni joutuuko junaa odottamaan 2 vai 10 minuuttia, ja nyt siis tarkoitan koko ajan ruuhka-ajan aikatauluja.
Mitenkäs jokainen kuljettaja tietää milloin edellinen vuoro on lähtenyt päätepysäkiltä ja väliaika pysäkeiltä jos ilmoitetaan vain että lähtevät 5 min. välein ja ohittavat väliaikapysäkin myös 5 min. välein? Ja niitä kaahareita kyllä löytyy jotka seisovat väliaikaa jopa kaikilla kolmella väliaikapysäkillä. Ja jokerilla ruuhka-aikana 3 min. vuorovälit, jos noilla ajoilla myöhästyy jostain vaihdosta niin on oman aikataulunsa suunnittelussa parantamisen varaa :biggrin: Kyllä jokainen jatkuvasti Jokeria käyttävä matkustaja on varmaan näissä reilussa 4 vuodessa oppinut että välillä niitä menee 4 peräkkäin jne. ja ruuhka-aikoina aikataulut saa unohtaa..
 
Jokerin Helmi tietää pääosin missä bussit kulkevat. Tietää myöskin kellonajan. On aikamoista aivovauriota koodattu, jos ei ole mahdollista tehdä välipistepysäkille aikataulunäytön viereen LED-sekuntilaskuria, jossa on aika edellisestä paikalta lähteneestä Jokerista. 2 digittiä riittää, sillä sekunnit ja minuutit erottaa helposti (1 2 3... 59 2 3 4 ...). Hifiratkaisu olisi tyypillinen tienvarren nopeustutkan näyttö.
 
Jokerin Helmi tietää pääosin missä bussit kulkevat. Tietää myöskin kellonajan. On aikamoista aivovauriota koodattu, jos ei ole mahdollista tehdä välipistepysäkille aikataulunäytön viereen LED-sekuntilaskuria, jossa on aika edellisestä paikalta lähteneestä Jokerista. 2 digittiä riittää, sillä sekunnit ja minuutit erottaa helposti (1 2 3... 59 2 3 4 ...). Hifiratkaisu olisi tyypillinen tienvarren nopeustutkan näyttö.
Joo ehkä näin mutta tuo ruuha-aikaan aina 5 min välein lähteminen käytännössä vielä mahdottomampi kuin nykyiset aikataulut; Jos esim. ensimmäinen ruuhkavuoron kuljettaja(eli siis se jonka edellä lähtenyt lähti vielä 10 min. aikaisemmin) ajaakin reippaasti ja saa edellä ajavaa kiinni ja 5 min. myöhemmin lähtenyt jää hänestä kokoajan enemmän jälkeen, koska matkustajat pysäkeillä lisääntyvät,kierroksen ajettuaan ero voi olla jo 20 min-30 min. vaikka pitäisi olla 5 min. Ja kaikki perässä tulevat myös sen saman verran myöhässä normaalista ajoajasta kun joutuvat odottamaan sen 5 min edellisen lähtöä jokapaikassa eivätkä voi auttaa yhtään sitä ensimmäistä myöhästelijää. Sitten kun ruuhka-aika loppuu niin kaikki takana olevat edelleen myöhässä ties kuinka paljon ja lähdöt pitäisi taas saada omille paikoille jokaisessa vuorossa. Takaan että pahemmaksi menisi vielä nykytilanteesta. Nykyään takanatuleva sentään voi avittaa toista kun etummainen voi ajaa tylysti pysäkin ohi jos toinen takana eikä ole pois jääviä matkustajia...
 
Tuossa on oletus, että oleellinen osa kuljettajista jättää välipisteodottelut väliin kokonaan. Jokerin välipistetiheydellä tuon kasaantuminen 20-30min asti on aika epätodennäköistä, jos edes kaksi kolmannesta kuljettajasta seuraa lähtölaskentaa.

Lisäksi oletetaan, että lähtölaskentaa seuraavat kuljettajat eivät paina ns. kirimisnappia ja aja seuraavalle välipisteelle ottamatta matkustajia kyytiin, kun välipiste laskee isoa kaulaa. Välipisteen ei tulisi nollaantua bussin ohittaessa, vaan vähentyä vuorovälin verran joten liikennehäiriöt yms. kertaluontoiset 20-30min kaulat purkautuisivat yhä.

Käytännön erohan olisi nykyiseen se, että välipisteet eivät seuraa aikataulua vaan vuoroväliä.

Teknisesti ohituslaskurin voisi perustaa vaikka yksinkertaiseen videokameraan ja mikropiiriin, joka tunnistaa kuvasta bussin linjakyltit ja vuorovälin sisäisestä aikataulusta. Tällöin laite ei tarvitse antennia eikä muuta infraa, kunhan aikataulut päivitetään esim. Bluetoothilla langattomasti niiden muuttuessa.
 
Ihmisten käyttäytyminen on kyllä mielenkiintoista, vaikka pysäkillä huomattaisiin että takana tulee toinen Jokeribussi niin silti on pakko ängetä ensimmäiseen täyteen bussiin ja sitten hämmästellään kun bussi on näin täynnä!

550:ssä ei taida olla täynnä-kilpeä, kun en muista sellaiseen koskaan kiinnittäneeni huomiota. Sellaisen käyttö saattaisi kuitenkin auttaa kummasti tuohon ongelmaan. Liekö muuten tuo käyttäytyminen merkittävin yksittäinen syy siihen, että bussit jäävät ajastaan jälkeen tuolla linjalla?
 
Tuossa on oletus, että oleellinen osa kuljettajista jättää välipisteodottelut väliin kokonaan. Jokerin välipistetiheydellä tuon kasaantuminen 20-30min asti on aika epätodennäköistä, jos edes kaksi kolmannesta kuljettajasta seuraa lähtölaskentaa. .
Tuo kasaantumis esimerkki oli Akin ehdottamalla tavalla mahdollisesti tapahtuva asia, kuljettajien ajotavat ovat niin erilaisia. ja se kyllä olisi mahdollista helpostikin. Ja minun mielipiteeni on edelleen että se ei toimisi. Ja ohittamisen salliminen toimisi kyllä hyvin jos seassa ei olisi niitä beesaajia jotka eivät ohita koska haluavat ajella tyhjänä perässä.

---------- Viesti lisätty kello 18:59 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 18:58 ----------

550:ssä ei taida olla täynnä-kilpeä, kun en muista sellaiseen koskaan kiinnittäneeni huomiota. Sellaisen käyttö saattaisi kuitenkin auttaa kummasti tuohon ongelmaan. Liekö muuten tuo käyttäytyminen merkittävin yksittäinen syy siihen, että bussit jäävät ajastaan jälkeen tuolla linjalla?
Kyllä niissä täynnäkilpi on mutta käyttävät harvoin, vaimo niitä näkee kun Jokeria ajaa :biggrin:
 
Vs: Havaintoja HSL-alueelta - toukokuu 2013

7.5. ~15.55

Pitäjänmäeltä kolme 550 peräkkäin suuntana Itäkeskus.

Ensimmäinen ja toinen ottivat matkustajia, kolmas jäi toisen taakse nähdäkseni ihan tyhjänä aina odottelemaan että edelliset lähtevät pysäkiltä. Näin mentiin Takomotien pysäkiltä Huopalahteen asti. Huopalahdessa kolmas taisi jäädä ehkä puoleksi minuutiksi odottamaan ennen kuin lähti edellisten perään.

Varsinkin ulkomaalaistaustaisten kuljettajien olen huomannut 550:llä pysähtyvän täydelläkin autolla joka pysäkille noukkimaan matkustajia, vaikka takana tulee tyhjä auto (myös silloin kuin ei ole poistuvia). Samoin ohittelemaan lähdetään harvoin, eli että se tyhjä auto menisi edellä keräten matkustajia muutamalta seuraavalta pysäkiltä. Muistelen että täällä oli joskus puhetta siitä, että 550:llä on ohituskielto? Kun liikenne siirtyy Helbille onko toimintatapoihin tulossa muutosta?
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Havaintoja HSL-alueelta - toukokuu 2013

7.5. ~15.55

Muistelen että täällä oli joskus puhetta siitä, että 550:llä on ohituskielto? Kun liikenne siirtyy Helbille onko toimintatapoihin tulossa muutosta?
Ohituskielto on voimassa, perässä tulevien pitäisi kerätä matkustajat... tulevaisuudessa todennäköisesti sama systeemi...
 
Vs: Havaintoja HSL-alueelta - toukokuu 2013

Ohituskielto on voimassa, perässä tulevien pitäisi kerätä matkustajat... tulevaisuudessa todennäköisesti sama systeemi...

Eikös lisäksi ollut tarkoituksena perustaa erillinen liikenteenohjauskeskus josta jaetaan ohjeita vuorovälien tasaamiseksi :D

Reitin varrella on useammassa kohdassa levennetty kaistoja ts. tehty uutta kaistaa juurikin busseille jotta sumppuuntuminen vähenisi :)
 
Vs: Havaintoja HSL-alueelta - toukokuu 2013

Eikös lisäksi ollut tarkoituksena perustaa erillinen liikenteenohjauskeskus josta jaetaan ohjeita vuorovälien tasaamiseksi :D
Juu, niinhän ne suunnittelivat, tuskin tulee toimimaan. En ymmärrä miksi liikennevaloetuuksilla ei tuota tasaamista tehdä kun järjestelmä siihen on kuulemma olemassa, ei vaan ole otettu käyttöön(älä kysy miksi:mad:); etuudet annettaisiin vain aikataulusta myöhässä oleville, etuajassa oleville ei.
 
Vs: Uudet bussit, syksy 2013

Tuolla linjalla on kärsitty monet vuodet liian pienestä kalustosta matkustajamäärään nähden, ja tämä tilanne ei tule muuttumaan miksikään nyt seuraavaan seitsemään vuoteen...
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Uudet bussit, syksy 2013

Tuolla linjalla on kärsitty monet vuodet liian pienestä kalustosta matkustajamäärään nähden, ja tämä tilanne ei tule muuttumaan miksikään nyt seuraavaan seitsemään vuoteen...

Kokomatala teli- tai nivelbussi olisi ollut paras vaihtoehto.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Uudet bussit, syksy 2013

Älkääs nyt ihan katkeroituko. Jokerilla on kuitenkin taivuttu avorahastukseen! Siinä on se taikasana, joka pudottaa pysäkillä kuluvaa aikaa ja siten nopeuttaa ihmisten matkoja ja houkuttelee entistäkin enemmän ihmisiä kyytiin. Rakkaus istumapaikkoja kohtaan karisee pikkuhiljaa kaikkein paatuneimmaltakin konttorirotalta, kun edes seisojat eivät mahdu kyytiin. Kun seisomapaikkoihin on sallittu panostaa, voidaan panostaa myös nivelkalustoon joka ei istumapaikoilla loista.
 
Vs: Uudet bussit, syksy 2013

Kokomatala teli- tai nivelbussi olisi ollut paras vaihtoehto.

Nivel se nyt olisi ehdottomasti pitänyt olla vaatimus, nyt muistaakseni oli vaihtoehtoina teli tai nivel. No ei mitenkään yllättänyt, että hankittiin telejä. Ovat kuitenkin pikkasen halvempia ymmärtääkseni kaikilta osin, kuin nivelet.
 
Takaisin
Ylös