Voisiko joku selittää perusteellisesti, että mitä tällä ajosarjojen suunnittelulla kaavioiden vastaisesti tarkoitetaan. Olen ymmärtänyt, että tietyissä yhtiöissä käytetään sellaisenaan HKL:n ja YTV:n ajosarjoja. Samaten joissain firmoissa päivän aikana ajetaan 1-2 eri linjaa ja hyödynnetään kuljettajanvaihtoja. Joissain taas päivän aikana saattaa olla vaikka miten monta eri linjaa, joita ajetaan samalla autolla.
No ettei nyt pahasti lipsuta topicista niin yritän selittää Concordian ajosarjasuunnittelua Jokerilla. Kuten TEP70 jo aikaisemmin totesi, niin ei tosiaan ole kiellettyä hoitaa liikenne eri tavalla kuin YTV:n kaaviossa on suunniteltu. Tietysti kilpailuvaatimuksista (kaluston koko ja laatu) ei saa lipsua.
Voisinpa veikata, että YTV:llä esim. nämä ruuhka-ajan extralähtöjen ajokaaviot ovat vain yhden sivun mittaisia, mikä tarkoittaa kuljettajalle ainoastaan siirtoajoa Viikkiin, josta linjaa Westendinasemalle ja takaisin varikolle. YTV maksanee liikennöintikorvausta omien kaavioiden mukaisesti, jolloin extralähdöistä maksetaan vain yhden sivun korvaus.
Concordialla on yleensä tapana hoitaa ruuhka-ajan yksittäissivut niin, että auto jatkaa liikenteessä vielä tämän lähdön jälkeenkin. Tällä tavalla saadaan jonkin verran säästöä kuljettajien palkassa, kun kuljettaja ajaakin sen tunnin sijasta vaikkapa neljä tuntia putkeen. Samalla pystytään sijoittamaan johonkin toiseen sarjaan tauko.
Luultavsti Concordialla on suunniteltu Jokerin ajosarjoja niin, että extralähdöjen autot jatkavat vielä sen jälkeenkin linjalla. Tämä voisi selittää sen, miksi vääränväristä kalustoa on näkynyt ruuhkan ulkopuolella. Tietysti tämäkin riippuu paljolti siitä, onko ajomestarilla jo edellisenä päivänä tiedossa seuraavan päivän kalustotilanne. Tällöin hän voi pyrkiä sijoittamaan vääränväristä kalustoa lyhyimpiin sarjoihin, mutta jos jokin auto hajoaa ollessaan liikenteessä, niin tämän tilalle on varmasti helpointa sijoittaa jokin vapaana oleva auto riippumatta siitä, onko se oikean värinen tai ajosarjan pituudesta.
Jos oikein muistan niin, Jokerin tarjouskilpailussa ei taidettu edes vaatia koko kalustoa uusina. Sinänsä noita teli-Ikaruksia saanee pitää linjalla varmaan mihin aikaan päivästä tahansa.