Bussi-Jokeri

Miksei kuvassa näkyviä bussiperävaunuja ole ääneen harkittu Jokerin kapasiteettia lisäämään?
En nähnyt tuossa videossa bussiperävaunua. Mutta Suomessa laki kieltää matkustajien kuljettamisen perävaunussa. Enkä kannata lain muuttamista tältä osin.

Antero
 
En nähnyt tuossa videossa bussiperävaunua. Mutta Suomessa laki kieltää matkustajien kuljettamisen perävaunussa. Enkä kannata lain muuttamista tältä osin.

Anteeksi, liika luottamus omaan muistiin kostautuu: tässä oikea lainaus

http://www.youtube.com/watch?v=aouKweCzxj8
Trolleybuses in the snowy Switzerland YouTube.
Oikein elävää kuvaa. Hyvin menee ja vielä peräkärryn kanssa. Harmi ettei filmissä ole quadrupla-niveliä.

Ovatko perävaunut liian kiikkeriä suomalaiseen katuverkkoon?
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Ovatko perävaunut liian kiikkeriä suomalaiseen katuverkkoon?
Enpa usko. Ajetaanhan meillä rahtia täysperävaunuilla, ja nekin pysyvät pystyssä, vaikka painopiste on korkeammalla.

Eiköhän kiellon lähtökohta ole mahdollisuus perävaunun irtoamisesta. Ja koska silloin perävaunu on hallitsemattomassa tilassa, ei haluta, että ihmiset joutuvat sellaiseen riskiin. Kun nivelbussit tulivat Suomeen, lakia muutettiin sallimaan nivelbussin puoliperävaunu. Onhan se rakenteellisesti varmempi kuin rekan puoliperävaunu.

Turisteja kuljettavat ”katujunat” kuten Linnanmäellä ainakin aikaisemmin käytetty parkkipaikan ja portin välinen kuljetuspalvelu toimivat myös jollain poikkeusluvalla, johon liittyy mm. nopeuden rajoitus.

Antero
 
helmit eivät aina toimi
Käsittääkseni HELMI-laitteita ja softpäivityksiä korjaa tilaaja eli HKL/YTV.
Yleensä arkipyhinä HELMI on ainakin CBF-linjoilla ihan sekaisin, välillä näkyy valikossa jopa
HelBin vuoroja, eikä CBF-vuoroja ollenkaan. Uskoisin, että näitä ongelmia on Pohjolan Liikenteelläkin.
 
[...]Uskoisin, että näitä ongelmia on Pohjolan Liikenteelläkin.

Kyllä kyllä, kerran jutustelin PL:n miehen kanssa, joka sadatteli Itiksen taukotilassa, kun 58:lla kulkevasta autosta löytyy vaan raitiovaunujen vuoroja. Oli kuulemma sitten yrittänyt päästä Munkkiniemen aukiolta nelosen nollaviive-etuuksilla läpi. Huopalahdentien liikenne kuulemma pysähtyi jo kaukaa, kun "nelonen" lähestyi risteystä, mutta se tälläkin foorumilla parjattu liikennevalokojehan ei sitten millään halunnut yhtäaikaisesti vaihtaa vihreää Paciuksenkadulta kohti Munkkiniemen puistotietä. :D
 
Voisiko ajatella, että poikittaista bussiliikennettä kehitettäisiin niin, että linja 550 eli nykyinen bussi-Jokeri katkaistaisiin Leppävaaran ja linjasta h57 kehitettäisiin samanlainen laadukas ja vahvoilla etuuksilla varustettu poikittainen bussilinja ja sitä jatkettaisiin Munkkivuoresta Kuusisaaren ja Lehtisaaren kautta Otaniemeen ja edelleen Tapiolaan saakka? Linjatunnus sille voisi olla vaikkapa 557. Itäpäässä sen päätepysäkki olisi Itäkeskus ja se olisi tahdistettu linjan 550 kanssa. Westendinasema-Tapiola-Otaniemi-Leppävaara-välin hoitaisi bussilinja 510. Kokemusteni mukaan bussi-Jokerin matkustajien vaihtuvuus on aika suurta juuri Leppävaarassa; kuntaraja ja maksun muuttuminen seutulipuksi näyttää olevan aika yllättavä rajoittava tekijä monelle.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vlinjasta h57 kehitettäisiin samanlainen laadukas ja vahvoilla etuuksilla varustettu poikittainen bussilinja ja sitä jatkettaisiin Munkkivuoresta Kuusisaaren ja Lehtisaaren kautta Otaniemeen ja edelleen Tapiolaan saakka?

Toisin sanoen samanlainen kuin 506, paitsi että ohitetaan kaikki tärkeät palvelualueet: Meilahti, Pasila, Kumpula, Viikki? Onko sellaisessa järkeä?
 
Kokemusteni mukaan bussi-Jokerin matkustajien vaihtuvuus on aika suurta juuri Leppävaarassa; kuntaraja ja maksun muuttuminen seutulipuksi näyttää olevan aika yllättavä rajoittava tekijä monelle.

Saattaa olla, että Leppävaarassa matkustajien vaihtuvuus on kaikkein suurinta. Mutta onko silti järkevää lähteä romuttamaan hyväksi osoittautunutta konseptia? Epäilen, että Jokerin imagolle tärkeää on juuri se, että samalla linjalla voi kulkea päivittäin sitä melko lyhyttäkin matkaa, mutta satunnaisesti käyttää pidempiinkin matkoihin. Minäkin käytän Jokeria lähinnä Otaniemen ja Leppävaaran välillä, mutta joskus myös jopa Otaniemen ja Maunulan välillä. Vaikka jälkimmäisiä onkin vähän vähemmän, se luo linjasta paremman kuvan ja saattaa olla juuri se tärkeä lisä, joka siitä tekee niin paljon paremman bussilinjan.

Bussilinjan 510 korvaamiselle on kuitenkin parempikin vaihtoehto Jokeri 2:n muodossa, kunhan se ensin saadaan Myyrmäestä itään.

Ja jos vyöhykeraja on se käyttöä vähentävä tekijä, pitäisi puuttua siihen vyöhykerajaan eikä bussilinjoihin. Ihmisten matkustustarpeet tuskin ovat kovinkaan erilaiset rajan kummallakaan puolen. Valitettavaa on, että YTV päätti ruveta leikkimään kilometritaksoilla, eikä puuttua siihen oikeaan ongelmaan.
 
Käsittääkseni HELMI-laitteita ja softpäivityksiä korjaa tilaaja eli HKL/YTV.
Yleensä arkipyhinä HELMI on ainakin CBF-linjoilla ihan sekaisin, välillä näkyy valikossa jopa
HelBin vuoroja, eikä CBF-vuoroja ollenkaan. Uskoisin, että näitä ongelmia on Pohjolan Liikenteelläkin.

Eilen ainakin HELMIstä löytyi vielä pelkästään alkukesän aikataulujen vuorot.
 
Käsittääkseni HELMI-laitteita ja softpäivityksiä korjaa tilaaja eli HKL/YTV.
Yleensä arkipyhinä HELMI on ainakin CBF-linjoilla ihan sekaisin, välillä näkyy valikossa jopa
HelBin vuoroja, eikä CBF-vuoroja ollenkaan. Uskoisin, että näitä ongelmia on Pohjolan Liikenteelläkin.

Joskus on näkynyt bussin HELMI-näytössä "10 Kirurgi":kin. :lol:
 
Löysin tämän vanhan jokeria käsittelevän viestiketjun ja ajattelin kertoa tämänpäiväisestä jokeri-matkastani Itäkeskuksesta Huopalahden asemalle. Kuten tavallista ruuhka-aikaan, Itäkeskuksesta lähdettäessä bussi oli myöhässä ja sitten lopulta niitä tuli peräkkäin lähtölaituriin kaksi ja kummatkin lähtivät samaan aikaan, etummainen tietenkin lähes täynnä ja takana tuleva lähes tyhjä. Yhdessäkään vaiheessa matkaa tämä takana kulkeva bussi ei ohittanut etummaista vaan ajeli kiltisti perässä, kahdessa paikkaa ensimmäisenä kulkeva täydempi bussi tasoitti hieman tilannetta ajamalla sen verran pysäkin ohi että etuovet jäivät lumivallin kohdalle jolloin matkustajat joutuivat menemään takana tulevaan bussiin, nämä pysäkit olivat Veräjämäki ja Pirjontie.

Ihmisten käyttäytyminen on kyllä mielenkiintoista, vaikka pysäkillä huomattaisiin että takana tulee toinen Jokeribussi niin silti on pakko ängetä ensimmäiseen täyteen bussiin ja sitten hämmästellään kun bussi on näin täynnä! En käsitä miksei jossain sopivassa kohdassa etummainen bussi voisi päästää takana tulevaa ohi kun jokatapauksessa koko matka tullaan ajamaan peräkkäin ja tuskin seuraavallekaan kierrokselle päästään lähtemään aikataulun mukaan, joten sillä lähteekö oikea vai väärä vuoro ensimmäisenä ei ole suurtakaan merkitystä. Mietin myös onko painettuihin aikatauluihin mitään järkeä laittaa tarkkoja lähtö -ja välipisteaikoja kun ruuhka-aikaan näitä ei pystytä noudattamaan, voitaisiin aivan hyvin merkitä esim. näin:

Itäkeskuksesta

5.50
6.00
6.10
6.18
6.25-7.00 5 min välein
7.03-7.42 3 min välein
7.46-9.30 5 min välein
9.40
9.50

Näin merkittiin aikataulukirjoihin yleisesti 90-luvulla sellaisille linjoille joilla oli ruuhka-aikoina hyvin tiheät välit, muistelen että tällaisia linjoja oli ainaki h39V, h42, h63, h67, h70V, h73, h77 ja h84.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Yhdessäkään vaiheessa matkaa tämä takana kulkeva bussi ei ohittanut etummaista vaan ajeli kiltisti perässä
Jokerilinjalla kun ei saa edellä menevää jokeria ohittaa ja edellä ajavan ei tarvitse ottaa pysäkeiltä kyytiin, vaan takimmainen kerää.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Jokerilinjalla kun ei saa edellä menevää jokeria ohittaa ja edellä ajavan ei tarvitse ottaa pysäkeiltä kyytiin, vaan takimmainen kerää.

Senhän minä olen ymmärtänyt että takimmainen ei saa ohittaa, mutta kun etummainen bussi joutuu pysähtymään pysäkille jättääkseen matkustajia niin aina löytyy itsepäisiä kyytiinpyrkijöitä jotka eivät käsitä että perässä tulee tyhjempi bussi. En oikein käsitä mihin tämä ohituskielto perustuu? Olisi varmasti täydemmän bussin kuljettajankin kannalta mukavampaa kun voisi päästää tyhjemmän bussin sopivassa paikassa ohitse ja antaa sen kerätä matkustajat eikä tarvitsisi joka pysäkillä viiittilöidä että menkää seuraavaan bussiin.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Senhän minä olen ymmärtänyt että takimmainen ei saa ohittaa, mutta kun etummainen bussi joutuu pysähtymään pysäkille jättääkseen matkustajia niin aina löytyy itsepäisiä kyytiinpyrkijöitä jotka eivät käsitä että perässä tulee tyhjempi bussi. En oikein käsitä mihin tämä ohituskielto perustuu? Olisi varmasti täydemmän bussin kuljettajankin kannalta mukavampaa kun voisi päästää tyhjemmän bussin sopivassa paikassa ohitse ja antaa sen kerätä matkustajat eikä tarvitsisi joka pysäkillä viiittilöidä että menkää seuraavaan bussiin.
Tärkein syy lienee Huopalahden aseman väliaika pysäkki. Jos sinne joku kaahari menee seisomaan väliaikaa 5 minuutiksi niin eipä enää taakse jäänyt pääsekään ohi...

---------- Viesti lisätty kello 8:47 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 8:34 ----------

Yhdessäkään vaiheessa matkaa tämä takana kulkeva bussi ei ohittanut etummaista vaan ajeli kiltisti perässä

En käsitä miksei jossain sopivassa kohdassa etummainen bussi voisi päästää takana tulevaa ohi kun jokatapauksessa koko matka tullaan ajamaan peräkkäin ja tuskin seuraavallekaan kierrokselle päästään lähtemään aikataulun mukaan, joten sillä lähteekö oikea vai väärä vuoro ensimmäisenä ei ole suurtakaan merkitystä.
Tässä kahteen otteeseen ihmettelit miksi takimmainen ei ohittanut... :biggrin:
 
Takaisin
Ylös