Löysin tämän vanhan jokeria käsittelevän viestiketjun ja ajattelin kertoa tämänpäiväisestä jokeri-matkastani Itäkeskuksesta Huopalahden asemalle. Kuten tavallista ruuhka-aikaan, Itäkeskuksesta lähdettäessä bussi oli myöhässä ja sitten lopulta niitä tuli peräkkäin lähtölaituriin kaksi ja kummatkin lähtivät samaan aikaan, etummainen tietenkin lähes täynnä ja takana tuleva lähes tyhjä. Yhdessäkään vaiheessa matkaa tämä takana kulkeva bussi ei ohittanut etummaista vaan ajeli kiltisti perässä, kahdessa paikkaa ensimmäisenä kulkeva täydempi bussi tasoitti hieman tilannetta ajamalla sen verran pysäkin ohi että etuovet jäivät lumivallin kohdalle jolloin matkustajat joutuivat menemään takana tulevaan bussiin, nämä pysäkit olivat Veräjämäki ja Pirjontie.
Ihmisten käyttäytyminen on kyllä mielenkiintoista, vaikka pysäkillä huomattaisiin että takana tulee toinen Jokeribussi niin silti on pakko ängetä ensimmäiseen täyteen bussiin ja sitten hämmästellään kun bussi on näin täynnä! En käsitä miksei jossain sopivassa kohdassa etummainen bussi voisi päästää takana tulevaa ohi kun jokatapauksessa koko matka tullaan ajamaan peräkkäin ja tuskin seuraavallekaan kierrokselle päästään lähtemään aikataulun mukaan, joten sillä lähteekö oikea vai väärä vuoro ensimmäisenä ei ole suurtakaan merkitystä. Mietin myös onko painettuihin aikatauluihin mitään järkeä laittaa tarkkoja lähtö -ja välipisteaikoja kun ruuhka-aikaan näitä ei pystytä noudattamaan, voitaisiin aivan hyvin merkitä esim. näin:
Itäkeskuksesta
5.50
6.00
6.10
6.18
6.25-7.00 5 min välein
7.03-7.42 3 min välein
7.46-9.30 5 min välein
9.40
9.50
Näin merkittiin aikataulukirjoihin yleisesti 90-luvulla sellaisille linjoille joilla oli ruuhka-aikoina hyvin tiheät välit, muistelen että tällaisia linjoja oli ainaki h39V, h42, h63, h67, h70V, h73, h77 ja h84.