Eipä näytä olevan metrolinjaa rakenteilla, eikä varmaankaan edes esitetty rakennettavaksi (minkä hyvin tiedät). Estääkö metronkin rakentamista ideologia?
HKL:n entinen suunnittelujohtaja Seppo Vepsäläinen on esittänyt, että ”toinen metrolinja” voisi kulkea Viikkiin ja sieltä Itäkeskukseen. Sillä ehdotuksella käytännössä tyrmätään Jokeri raitiotienä. Ja toisin päin, Ratikkajokeri on metrosuunnitemille uhka, koska kaikki vähänkin vahvemmat joukkoliikennekäytävät pitää ”säästää” joskus rakennettavia metrolinjoja varten. Vepsäläisen ajatus oli, että vuosittain pitäisi rakentaa metroa noin 70 M€:lla. Jotta näin voitaisiin tehdä, pitäisi olla osoittaa paikkoja, missä se 70 M€ joka vuosi käytettäisiin.
Minulla on ihan yleisesti käsitys että olet innokas raideliikenteen ja ilmeisesti nimen omaan pikaratikka kannattaja,...
Kannatan joukkoliikennettä, koska sen avulla saadaan parempaa kaupunkia kuin autoilla. Kannatan parhaita joukkoliikenneratkaisuja, jotta saadaan hyvä palvelutaso ja järkevät kustannukset. Sattuu nyt vain olemaan niin, että Helsingin seudun maankäytön tehokkuudella nykyaikainen raitiotie on usein optimaalinen ratkaisu. Tämä on tietenkin ikävää niille, jotka ideologisista tai muista syistä haluavat, että joukkoliikennettä pitää hoitaa busseilla tai metroilla. Busseille kyllä on kysyntää seudulla, jonka maankäytön tehokkuus harvenee vahvasti kantakaupungista poispäin. Mutta metrolle ei täällä ole tosiasiassa tarvetta missään. Siksi on päätetty, että jo rakennetunkin radan kapasiteettia alennetaan 33 %.
Jokerille nivelbussi suurella seisomatilalla on ratikkaa halvempi ratkaisu hankkia koska ei vaadi kallista rakentamista, käyttökustannuksiin en ota kantaa,...
Joukkoliikennesuunnittelussa ei voi ajatella niin, ettei välitetä käyttökustannuksista. Bussilla ne ovat suurempi osuus kokonaiskuluista kuin bussien ostaminen, raitiotiellä noin puolet. Sama koskee väylää.
Vielä kannattavampi ratikka olisi, jos Jokerilinjan bussien kustannuksiin laskettaisiin niiden aiheuttama väylän kulutus. Täkäläisellä laskentatavalla bussit eivät maksa väylistään pennin jeniä, vaikka bussi kuluttaa väyläänsä enemmän kuin ratikka.
Niinpä. Ei bussikatu tai -kaista ole ilmainen, vaan maksaa saman verran kuin raitiotien rata. Bussilla on väyläkustannuksessa etu vain silloin, kun liikenne on niin harvaa, että bussi voi häiriöttä ajaa autojen seassa ja siten jakaa väyläkustannuksen autoilun kanssa. Mutta tämä ei ole Jokerin tilanne. Erillinen väylä, bussikatu tai raitiotie takaa sen, että muu liikenne ei kulkua haittaa. Silloin siis maksetaan vaunujen estettömästä kulusta, ei siitä, että on raitiotie.
HSL tuhlaa meidän rahojamme sillä, että se haluaa pyörittää Jokeria busseilla. En tiedä kuka nykyään on asian takana, mutta historiasta tiedän.
Antero