JT
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 29 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 2,384
Mutta ei tämä mikään yllätys ole. Linja on liikaa hoidettavaksi busseilla. Kun bussien kuormitusta ei saa tasata kaikkien eri linjojen kesken, autot eivät kestä. Jos tulevan sopparin aikana tulee muitakin kohteita, joissa saa käyttää puoliksi oranssin värisikisi maalattuja busseja, tilanne vähän helpottuu.
Linjalla 550 on noin 50% vain ruuhkassa ajavia busseja ja 50% kokopäivää ajavia busseja. Tämä tarkoittaa sitä, että busseille kertyvää kilometrisuoritetta voidaan tasata pelkästään linjan 550 sisällä sillä tavalla, että säännöllisesti vaihdetaan kokopäivää ajavat autot ruuhka-autoiksi ja toisin päin. HSL-alueella on runsaasti linjoja, joiden aikataulurakenne on sellainen että kokopäivävuoroja on suhteessa selvästi enemmän kuin ruuhkavuoroja (esim. 741), jolloin tietyt autot saattavat joutua liikennöimään useita vuosia joka päivä aamusta yöhön. Tästä päästäänkin siihen ettei linja 550 todellisuudessa ole kovin kuormittava bussikalustolle kilometrisuoritteessa mitattuna, joten minusta Anteron perustelu bussien kestävyydestä ontuu.