Vs: Uudet bussit, syksy 2013
Minusta tuosta ei ole hirveästi hyötyä ellei sitä kuuluteta joka pysäkillä ennen ovien avaamista siten että että se kuuluu myös bussin ulkopuolelle. Muuten viesti tavoittaa vain hyvin pienen osan matkustajista.
Viesti tavoittaa aina kaikki bussissa olijat, mikä ei ole hyvin pieni osa matkustajista, kunhan kuulutusvälit valitaan ruuhkaisimpien nousupysäkkien jälkeen tai ylipäätään silloin, kun bussissa on iso kuorma. Se ei ole yhtään pienempi osa silloin. Joka pysäkillä kuulutusta ei tietenkään voi tehdä, koska siinä menisivät sekä kuljettajan että matkustajien hermot. Väitän, että viidellä hyvin valitulla pysäkkien välisellä kuulutuksella tavoitetaan 80 % linjan matkustajista. Se ei tietenkään tehoa enää edelliseen pysäkkiin, mutta tehoaa kuulijoihin seuraavalla kerralla, kun he nousevat bussiin. Bussiin astuessaan ihmiset ovat yleensä jo päättäneet, miten toimivat, joten heidän käyttäytymistään on vaikea siinä enää muuttaa. Bussissa istuessaan ihmiset saavat rauhassa pureksia ajatuksen läpi.
Lisäksi kyseisellä linjalla matkustaa usein ihmisiä jotka eivät normaalisti matkusta sillä ja heiltä tämä viesti jäisi kokonaan väliin jos eivät parin ekan viikon aikana sattuisi sillä matkustamaan.
Jos kuulutus ei tavoita ihan kaikkia, tekeekö se kuulutukset turhaksi? Enhän minä sanonut, että kuulutuksen takia täytyisi muita keinoja jättää pois. Mutta jos turvaudutaan pelkkiin tarroihin, teho on paljon hitaampi. Ihmiset kun menevät arkiliikkumisessaan aina melko autopilotilla. Ei mikään keino tavoita kaikkia ihmisiä, mutta kuulutus tavoittaa varmasti suuren osan sellaisia ihmisiä, joihin eivät tarrat tehoa. Jos osa matkustajista onkin satunnaisliikkujia, se kuulutus tehoaa silti erittäin hyvin kaikkiin niihin, jotka kuitenkin matkustavat sillä säännöllisesti. Tärkeintähän on saada ns. kriittinen massa oppimaan asia, jolloin muut osaavat seurata perässä. Ja ne jotka eivät osaa, ovat jo hyvin pieni joukko. Etuovestahan kuuluu kuitenkin mennä myös iso osa ihmisiä.
Eihän mainoksiakaan telkkarissa pyöritetä kuin kampanjan pituuden verran. Tässä on kyse ihan samasta asiasta: nopeasti tehoavasta kampanjasta, kun ne tarrat taas ovat vain pitkän ajan vahvistuksia.
Jos voidaan liimata pari tarraa ja homma on sillä selvä niin ei ole mitään järkeä tehdä asiaa yhtään vaikeammin.
Tämä on juuri tämän seudun joukkoliikenteen perinteinen markkinointimalli: miksi tehdä asioita hyvin, kun asiat voi tehdä paljon huonomminkin vähäisemmällä vaivalla? Ihanko nyt oikeasti uskot, että pari tarraa bussin ovissa on ihan riittävä saamaan ihmisille tämä asia perille? Luulet aika paljon liikoja ihmisten tällaisten asioiden omaksumiskyvystä.
339-DF voisi varmaan taas tähän väliin kertoa pari tarinaa ihmisistä, jotka seisovat huputetuilla ratikkapysäkeillä odottamassa ratikkaa, joka ei koskaan tule. Tämä lienee helsinkiläinen versio Godot'n odottamisesta.