Bussi-Jokeri

Mikä ei kuitenkaan poista kuljettajan velvollisuutta valvoa maksaneisuutta.
Tekstiviestilipun kysessä ollessa, mä en kyllä ala asiakkaiden käynnyköitä räpläämään. Mulle riittää, että sellainen näytetään (jossa näkyy voimassaoloaika).
 
Allaoleva tiedote Hsl:n sivuilta, eli Jokeri-brändi siis poistuu 12.8.2013 alkaen.

Tuskin siellä silti pysäkkikatoksia vaihdetaan?

Mikä ei kuitenkaan poista kuljettajan velvollisuutta valvoa maksaneisuutta.

Ei kai tuo koske Jokeria enää 12.8. alkaen?

Mitkä ovat seuraukset kuljettajalle, jos bussista löytyy (paljon) liputta matkustavia?

"Huijausta" on tapahtunut myös toiseen suuntaan. Tiedän tapauksen, jossa matkustaja tilasi tekstiviestilipun hyvissä ajoin. Tämän jälkeen pysäkillä seistessä vieläpä vastasi tulleeseen puheluun, puhui koko ajan puhelimessa, nousi puhelimessa puhuen raitiovaunuun, kunnes jo valmiiksi vaunun sisällä olleet tarkastajat tulivat tarkistamaan lippua, jolloin lopetti puhelun ja kaivoi kännykän näytölle saapuneen tekstiviestilipun. Tarkastajat väittivät, että matkustaja tilasi lipun siinä puhelun lopettamisen jälkeen. Vastalauseet eivät auttaneet, vaan sakkolappu kirjoitettiin. Matkustaja teki valituksen HSL:lle, mutta valitus ei mennyt läpi.

En ymmärrä, miten tämä on mahdollista. Eikö viestissä näy saapumisaika? Minä en kyllä olisi antanut periksi.

Kerran tilasin tuon lipun eikä se tullut, vaikka odotin ratikkaa useamman minuutin. Oli jotain häikkää jossain. Onneksi oli matkakortilla arvoa, joten maksoin sitten sillä. Soitto HSL:ään ja kertoivat jostain systeemiviasta. Lupasivat hyvittää ostamani lipun, joka ei koskaan tullut, matkapuhelinlaskulle. En tiedä, hyvittivätkö. Palvelu oli silti asiallista, mutta ei se epätietoisuus siinä pysäkillä ja vaunun saapuessa kovin kivalta tuntunut eikä ole erityisemmin rohkaissut käyttämään tekstarilippua sen jälkeen.

Silti olen sitä mieltä, että sen kelpoisuutta ilman muuta on laajennettava niin, että se käy koko HSL-alueella kaikissa liikennevälineissä ja että kännykkään voi tilata myös lastenlipun, seutulipun jne.

Lion's City LL tai vastaava olisi ollut hyvä.

Näyttää ainakin kuvissa oikein hyvältä. Ei kai mikään estäisi HSL:ää vaatimasta tietyntyyppistä bussia tietylle linjalle. Saahan niitä jokainen liikennöitsijä vapaasti ostaa.
 
Viimeksi muokattu:
Mitkä ovat seuraukset kuljettajalle, jos bussista löytyy (paljon) liputta matkustavia?

Tietääkseni kuljettajaa ei sanktioda tällaisesta, vaan asiakkaalle kirjoitetaan normaalin käytännön mukaan tarkastusmaksu. Varsinkin kuntarajan ylittävillä linjoilla on kuljettajan mahdoton seurata kuka on ostanut sisäisen lipun ja kuka seutulipun. Pitäisi laittaa auto rajalla parkkiin ja tarkistaa liput uudemman kerran. Tällaiseen ei vain aikataulut anna myöden.

Itse kyllä tarkistan sisään tulevilta matkustajilta liput, mutta ruuhka-aikaan on mahdoton huomata, jos joku livahtaa keski- tai takaovesta sisään maksamatta.



Silti olen sitä mieltä, että sen kelpoisuutta ilman muuta on laajennettava niin, että se käy koko HSL-alueella kaikissa liikennevälineissä ja että kännykkään voi tilata myös lastenlipun, seutulipun jne.

Tuossahan olisi mobiilisovellus paikallaan, josta olisi helppo tilata haluamansa lippu ilman, että tarvitsee muistaa tilauskoodeja ja numeroita.
 
Näyttää ainakin kuvissa oikein hyvältä. Ei kai mikään estäisi HSL:ää vaatimasta tietyntyyppistä bussia tietylle linjalle. Saahan niitä jokainen liikennöitsijä vapaasti ostaa.

En oikein usko, että HSL voi määrittää, että jollekin linjalle ostetaan joku tietynmerkkinen ja -mallinen bussi. Tällaisessa on aina se vaara, että suositaan jotain liikennöitsijää. En tiedä, mutta voisin kuvitella, että liikennöitsijöillä on omia diilejään autonvalmistajien kanssa, jolloin saanevat jotain etuja siitä, että tilaavat pitkiä sarjoja samalta firmalta.
 
Mikä ei kuitenkaan poista kuljettajan velvollisuutta valvoa maksaneisuutta.

Tämän suhteen on syytä olla hyvin varovainen. Kuljettajan velvollisuus valvoa maksaneisuutta kuuluu menneeseen maailmaan, jolloin kuljettaja oli vielä jonkinlaisessa auktoriteettiasemassa suhteessa matkustajiin. Vanhemmat kolleegat ovat kertoneet, että tällainenkin maailmanaika on ollut olemassa. Nykyäänhän tilanne on niin huono, että kun aamulla toivottelet ihmisille hyvää huomenta - niin reaktiot on sitä luokkaa että hyvä on ettei syljetä naamalle. Kuljettajan on aina syytä arvioida tapauskohtaisesti miten menettelee, jos huomaa liputtoman matkustajan tai vanhan lipun. Missään tapauksessa ei pidä poistua kuljettajan paikalta matkustamoon vaatimaan maksua. Silloin saattaa tulla nyrkistä tai puukosta tms. Kuljettajan työturvallisuus menee aina tilaajan lipputulojen edelle. Tarkastajien määrän reilua lisäystä kannatan. Kustannusten kattamiseksi tarkastusmaksua voidaan nostaa tarvittavan korkealle - eihän tämä mitään hyväntekeväisyyttä ole kuitenkaan. Rekrytointi luulisi olevan helppoa satojentuhansien työttömien maassa.
 
Helsingin Sanomat näkyy kirjoittavan vielä Jokeribussista -- Sanaa runkolinja ei mainita kertaakaan ko.jutussa.

Ei kannata tästä vetää vielä mitään johtopäätöksiä, koska Hesari kirjoittaa niin kahdesta mahdollisesta syystä: 1) se on lukijoille tuttu, toisin kuin runkolinja, 2) toimittajat eivät vaan osaa.
 
Ei kannata tästä vetää vielä mitään johtopäätöksiä, koska Hesari kirjoittaa niin kahdesta mahdollisesta syystä: 1) se on lukijoille tuttu, toisin kuin runkolinja, 2) toimittajat eivät vaan osaa.

Mun mielestä on ihan hyvä kun puhutaan jokerista, sehän se kuitenkin matkustajien mielissä edelleenkin on. Sitten kun oranssi-brändätyt runkolinjat lisääntyvät, niin kannattaa alkaa käyttämään yleisemmin nimitystä runkolinja.
 
En nyt keksinyt muuta ketjua johon kirjoittaa tämä, mutta montako noista Nobinan Jokerivolvoista on vielä Jokeriväreissä ja aiotaanko ne kaikki pitää ajossa muilla Nobinan linjoilla jatkossa?
 
En nyt keksinyt muuta ketjua johon kirjoittaa tämä, mutta montako noista Nobinan Jokerivolvoista on vielä Jokeriväreissä ja aiotaanko ne kaikki pitää ajossa muilla Nobinan linjoilla jatkossa?

En osaa vastata sulle, mutta raportoin vain, että 453 nähty tänään 550:llä HSL-sinisessä.

Itselleni heräsi ennemminkin mielenkiinto siitä, että onko Nobina luopunut nyt kokonaan yhtiöväreihin maalaamisesta HSL-alueella? HSL:hän ei käsittääkseni edelleenkään vaadi käytettyjen bussien maalaamista tilaajaväreihin. Turhaahan sen Nobina-värityksen käyttö minusta on, mutta ainakin HSL-värityksen alkuaikoina siihenkin vielä maalattiin käytettyjä busseja. Ainakin h55:llä olen niitä nähnyt. Ja uskoisin, että HSL-väreissä on myös jo hitunen positiivista karmaa, joilla voi saada matkustajien laatuarviot himpun ylöspäin. Jossain vaiheessa ei-HSL-värit kun alkavat leimautua kaikkein vanhimpien rotiskojen väreiksi.

Ilmeisesti vanhoista Jokeri-busseista on myös Helmi-laitteet otettu jo irti, koska sisätilan näytöt eivät näyttäneet pysäkkejä. (Vai eikö laite vain ollut päällä?)
 
En nyt keksinyt muuta ketjua johon kirjoittaa tämä, mutta montako noista Nobinan Jokerivolvoista on vielä Jokeriväreissä ja aiotaanko ne kaikki pitää ajossa muilla Nobinan linjoilla jatkossa?

Ainakin joku osa Jokerivolvoista ajaa jo nyt s109:ää ja 5 kappaletta Jokerivolvoja menee vuoden 2014 alussa h79:lle, kun linjan liikennöitsijä vaihtuu Nobinaksi.
 
Heinäkuun lopussa vuonna 2006 kaikki 29 Jokeri-bussia olivat valmiita aloittamaan yhden aikakauden Helsingin seudun joukkoliikenteessä. Se aikakausi loppuu kuluvan liikennöintivuorokauden päättyessä.

jokerit.jpg
 
Takaisin
Ylös