Bussi-Jokeri

Vs: Uudet bussit, syksy 2013

Mutta kyllä minusta hyvän tiedottamisen kulmakivi on aina, että se mikä on ulos kerrottu, siitä myös pidetään kiinni. Eli ei poikkeuksien poikkeuksia.

Näin on. Eli tiedotetaan alunperin, että poikkeusreitti alkaa silloin-ja-silloin ja että linjat palaavat omille reiteilleen niin pian kuin se suinkin on mahdollista. Ja vedetään lippusiimalla koko pysäkkialue kiinni (joo, myös Aleksilla), niin johan huomaa tyhmempikin, että jotain on pielessä. Ne lippusiimat on myös nopeat poistaa sitten, kun taas liikenne kulkee. Jolloin toki pannaan ulos myös uusi tiedote siitä, että linjat ovat palanneet omille reiteilleen.

Poikkeuksen poikkeukset ne vasta kamalia ovatkin – tiedota nyt siinä sitten, että 3B ja 3T ovat jatkossa 2 ja 3, eikä reitit muutu, kun 3 on heti aluksi poikkeusreitillä...

Tuosta vakiopaikka-asiasta on kokemusta New Yorkista. Siellä tiedotteet lätkitään ihan joka paikkaan pitkin asemia ja junia, joten niitä vaan ei voi olla huomaamatta. Ja se lätkintä tehdään ainakin viikkoa ennen, joten päivittäismatkustaja ehtii lukea sen monta kertaa tylsän matkansa aikana. Tiedotteet noudattavat myös tiukasti tiettyä kaavaa, jossa linjatunnukset, ne pallerot, näkyvät ylhäällä isolla ja samoin ylhäällä näkyy, mitä aikaa poikkeus koskee (weekend, night, all day jne). Siispä tiedät, että jos aiot käyttää kakkosta sunnuntaina, lue tuo tiedote. Jos et aio, ei tarvitse vaivautua.
 
HSL:n tiedotus on kyllä aika kauheaa. Jokerin avorahastuksesta ei ole ollut pienintäkään puhetta. Enemmän oli silloinkin kun CapaCity tai Hessin tuplanivel oli täällä testauksessa. Viimeistään nyt olisi aika tiedottaa muutoksista, onhan tässä vielä viikko aikaa.

Tiedotuksen tasoa kuvastaa minusta hyvin se, että hiljattain bongasin jostain bussista ilmoituksen "h47 lakkautetaan xx.xx.xxxx" ja "Metroliikenne ei kulje Kulosaaren ja Ruoholahden välillä 14.-22.7.2012".
 
Vs: Uudet bussit, syksy 2013

Haluatko kuulla vaikkapa niistä ihmisistä, jotka viikonloppuna odottivat Stockan pysäkillä Aleksilla nelosta ja seiskaa? Kiveystyöt valmiit, rata ajokelpoinen, museoliikenne kulki siitä mutta linjaliikenne ei. Perustelu: HSL oli tiedottanut, että linjaliikenne on poikkeusreitillä maanantaihin asti. No, olihan se pysäkkikilpi huputettu nätisti, mutta kyllä lähes jokaisella kierroksella tuossa oli odottajia. Huutelin sitten sieltä avoperävaunusta, että menkää rautatieaseman pysäkille. Tiedotusta sekin... Eikö olisi ollut parempi vaan aloittaa linjaliikenne heti, kun se oli mahdollista? Viedä vaikka sinne rautatieaseman pysäkille joku postimerkin kokoinen plakaatti, että ne linjat, jotka eivät yleensä kulje tästä ja joita te kuitenkaan ette odota tässä, eivät kuljekaan tästä.
Stockan pysäkillä odottelevat eivät kuitenkaan luulleet museoraitiovaunua nelosen tai seiskan vaunuksi? Vanhahko raitiovaunu + tilausajokilvitys ei sekään aina estä vuorovaunua odottavia matkustajia yrittämään kyytiin. :D

Hyvä psykologinen havainnointipaikka on myös Helsingin rautatieasema. Varikolle menossa oleva juna eli linjakilvet pimeänä sekä mahdollisesti sisävalot myös sammutettu -> ei estä joitain matkustajia kokeilemasta josko ovi aukeaisi painonapista. Ei auennut ovi - edes viidennellä yrittämällä.
 
Niistä kuulutuksista, minulla on yhä vain tunne että turha kaataa kuljettajien niskaan asiaa joka pitäisi hoitaa HSL:n toimesta. Kuulutuksen pitäisi myös tulla suurella volyymilla jotta se kuuluu hälinän keskellä aina ja että ehkä jopa kuulokkeilla kuuntelevat havahtuvat siihen. Mahtaisiko kukaan edes tajuta että joku kuuluttelee ellei ääni ole todella kovalla, lisäksi kuulutuksen pitäisi olla hyvin selkeä ääntämisen ja sisällön osalta että joku siitä jotain ymmärtää. Siksi sen kuulutuksen pitäisi olla ammattilaisen tekemä ja soida nauhalta.

Ne tarrat voisivat tottakai olla hyvin suuret. Bussin koko kyljen ikkunalinjaan saakka voisi peittää kahdella tarralla jotka molemmat kertoisisivat kuvina bussissa olevan avorahastus ja keskiovella myös lipunleimauslaite, ja tekstinä että sisäänkäynti keskeltä aina jos ei osta paperista lippua kuljettajalta.

Jopa bussin keulassa voisi olla tarra joka kertoisi kuvana että sisään keskiovesta. Samoin pysäkeillä olisi isot ilmotukset kaikilla seinillä ulko- ja sisäpuolella sekä selkät ohjeet jotka jopa idiootti ainakin lähes ymmärtäisi. Linjakilvessä voisi vaihdella vuorotellen avorahastus teksti ja määränpää.

Nuolia ei ehkä huomaa tai tajua paniikissa ovea kohti ryntäilevä matkustaja.

Sisällä olisi myös opastustarroja penkkien selkänojissa siltä varalta että joku ei ulkona huomannut tarroja, näitä tarroja olisi varastossa muutaman viikon uusimis tarpeisiin jotta ne voidaan uusia kun huomataan että niitä on revitty.

Kaikki tämä voisi olla ne ensimmäiset pari viikkoa käytössä. Ainoastaan pysäkeille jäisi tarrat pysyvästi kahden viikon tai kuukauden päästä aloituksesta.
 
Yritin katsoa aikataulukirjasta tietoa tuosta avorahastuksesta. Ei löydy ainakaan 550:n aikataulun yhteydestä eikä liikennemuutoksista. Onko sitä siellä missään?!
 
Odotan jo kauhistuksella sitä, miten jengi alkaa pikkuhiljaa tunkea kaikkiin busseihin myös keskiovesta tai ei näytä lippuaan kortinlukiajlle. Voi sitä riemua, kun saat kerta toisensa jälkeen selitellä että joo joo, jokerilla tämä on kyllä mahdollista, mutta tämä on neljäkolmonen... :mad:
 
Koska tuo laitettiin jo nyt niin on odotettavissa että ihmiset käsittävät sen niin että 550 linjan busseissa alkaa se keskiovesta meneminen heti kun tuossa on päivämäärä ainostaan sille ettei tarvitse korttia enää näyttää muttei sille koska keskiovea saa alkaa käyttämään.
 
Jokeri-pysäkeille on asennettu isoja infotauluja, joissa kerrotaan Jokerin avorahastuksesta.

http://i.imgur.com/AkBa7fi.jpg
Siis Jokeribusseissa on osittainen avorahastus, ei avorahastus, kuten raitiovaunuissa, junissa ja metroissa. On nimittäin eri asia oppia, että bussiin saa mennä sisään kaikista ovista kuin että on valikoima ovia, joista saa ja joista ei saa mennä. Eli jos ollaan täsmällisiä, bussissa on nyt kolmenlaisia ovia: etuovesta saavat mennä kaikki, keskiovesta ne, joilla on ennakkoon maksettu lippu, kausilippu tai matkakortti, jonka kanssa käyttää arvoa. Takaovesta ei saa mennä sisään kukaan. Erittäin yksinkertaista tämä avorahastus! Mitenkähän loppujen lopuksi on, jouduttaako vai hidastaako tämä pysäkkiaikoja. Ymmärrän tekniset järjestelyt, mutta...

Antero
 
Saapi nähdä alkaako pummilla kulkeminen lisääntyä. Täyteen bussiin on varmaan aika helppo livahtaa ilman lippua keskiovesta.

Koska tuo laitettiin jo nyt niin on odotettavissa että ihmiset käsittävät sen niin että 550 linjan busseissa alkaa se keskiovesta meneminen heti kun tuossa on päivämäärä ainostaan sille ettei tarvitse korttia enää näyttää muttei sille koska keskiovea saa alkaa käyttämään.

Häh?
 
Saapi nähdä alkaako pummilla kulkeminen lisääntyä. Täyteen bussiin on varmaan aika helppo livahtaa ilman lippua keskiovesta.
Nykyäänkin ihmisiä livahtaa ruuhkassa pummilla bussiin keski- ja takaovista. Tämän nyt tulevan muutokset ansioista heidän ei tarvitse edes livahtaa vaan voivat astua sisään bussiin ihan rennosti koska ihmiset olettavat tyypillä olevan kausikortti kun ei mitään leimaa.

Täh? :lol:

Siinä lukee että bussiin voit nousta etu- ja keskiovesta koska siellä on nyt matkakortinlukija ja kertalippuja saa normaalisti kuljettajalta jos tarvis. Sitten on maininta että kausikorttia ei enää tarvitse leimata (12.8.2013 alkaen).

Eli bussiin voi nyt jo nousta myös keskeltä mutta kausikortti tulee leimata 12.8.2013 asti silti, niin sen voisi joku käsittää.
 
Viimeksi muokattu:
Saapi nähdä alkaako pummilla kulkeminen lisääntyä.

Lisääntyy tietysti. Samalla lisääntyvät toivottavasti tarkastuksetkin.

Siis Jokeribusseissa on osittainen avorahastus, ei avorahastus, kuten raitiovaunuissa, junissa ja metroissa.

Mäkin ihmettelin tuota infojulistetta. Joko noissa busseissa ei pitäisi olla tuollaista hankalaa kiivettävää pikkutakaovea ollenkaan, tai sitten siitäkin pitäisi saada mennä sisään teoriassa – kuka sinne nyt muutenkaan haluaa kavuta? Mutta tuollainen sisään sieltä, ulos täältä, tuosta molempiin suuntiin ja illalla klo 21 jälkeen vain tästä ja ehkä tuosta on kuin suoraan 1970-80-lukujen ratikoista, jolloin piti valita kulkuovi sen mukaan, mikä ratikkamalli on kyseessä ja sattuuko siellä juuri silloin olemaan rahastaja vai ei.

Voi kunpa HSL olisi vaatinut Jokerille sellaisia busseja, joissa kaksilehtiselle takaovelle asti on matala lattia!
 
Siis Jokeribusseissa on osittainen avorahastus, ei avorahastus, kuten raitiovaunuissa, junissa ja metroissa.

No niin no. Avorahastus määritelmällisesti tarkoittaa mielestäni sitä, ettei kuljettaja tarkasta lippua. Siihen riittää yksikin ovi, josta voi mennä kuljettajan ohi. Takaoven nousukielto taas ei liity enää millään tavoin siihen, onko rahastus avo- vai suljettua mallia.
 
Takaisin
Ylös