Bussi-Jokeri

Vs: Varsinainen Jokeri-linja aloitti 13.8.2006

Sunnuntain Hesarin kaupunkisivuilla kerrotaan lyhyesti, että 550:n lauantain vuorovälejä tihennetään ensi syksystä alkaen 15:stä minuutista 10:een minuuttiin. Ja kyllähän se siltä näyttää, että tihentämiselle olisi tarvetta ja kyllä minusta sunnuntaisinkin voisi tihentää vuorovälejä 15:een minuuttiin n. 11-16 välillä.

Kyllä oma mielipiteeni tätä 10 minsan väliä tukee myöskin. Toisinaan kun on lauantaina vuorossa Jokerilla ollut, niin kyllä sielä porukkaa melkosen paljon saattaa olla. 10 minsan vuoroväli tois kyllä vähän väljyyttä auton sisälle myös. Eiköhän tuo ihan hyvä juttu ole.
 
Vs: Varsinainen Jokeri-linja aloitti 13.8.2006

HKL:n liikennesuunnittelusta vastattiin tiedusteluuni, että Jokerin tukilinja päättyy Pitäjänmäen asemesta Munkkiniemen aukiolle. Sen suunnittelussa tullaan ottamaan huomioon Latokartanon pohjoisosan uuden asuinalueen poikittaisyhteyden puute. Vielä kun 68 vietäisiin Myllypuron asemalle, olisi paletti koossa senkin alueen osalta.
 
Vs: Varsinainen Jokeri-linja aloitti 13.8.2006

No nytpä selvisi, miksi se on juuri 52V. Taitaa olla tungosta tuolla päättärialueella, kun sinne syksyllä parkkeeraa 52, 52A, 52V ja 539. Ahdasta siellä on välillä nytkin kolmen bussin seistessä pysäkillä aikaa tasaamassa. Vai vaikuttaakohan tuo 52A:han jotenkin?
 
Vs: Varsinainen Jokeri-linja aloitti 13.8.2006

Vai vaikuttaakohan tuo 52A:han jotenkin?

Keskiviikon 31.1.2007 Helsingin Uutisissa liikennesuunnittelija Leo Kallionpää kertoo, että "uudella linjalla ei ole vaikutuksia 52A:n kulkuun". Koko uutinen löytyy Helsingin Uutisten näköislehden sivulta 5.
 
Vs: Varsinainen Jokeri-linja aloitti 13.8.2006

Entä vaikuttaako uusi linja alkuperäisen 52:n kulkuun? Kun 52 aloitti, niin silloinhan 52:sen vuorovälejä harvennettiin. Nykyisin 52:n vuoroväli on ruuhka-aikoinakin lyhimmillään 20 minuuttia! Kyseessä on kuitenkin ainoa yhteys Arabian/Kumpulan ja Ogelin (päärata, jokeri) välillä. Hyödyllinen yhteysväli, jolle olisi varmasti potentiaalista käyttäjäkuntaa, mutta nykyisellään linjan käyttö ei ole kovinkaan mielekästä.
 
Vs: Varsinainen Jokeri-linja aloitti 13.8.2006

Jos tahtoa löytyisi niin, kuinka nopeasti Jokeri muuttuisi Raidejokeriksi(Raitiotie)
 
Vs: Varsinainen Jokeri-linja aloitti 13.8.2006

Jos tahtoa löytyisi niin, kuinka nopeasti Jokeri muuttuisi Raidejokeriksi(Raitiotie)

Nopeimmillaan raitiotien rakentaisi noin 2 - 3 vuodessa. Näin laaja hanke ei onnistu nopeammin, koska rataa varten on pakko hankkia uudet vaunut.

Raidejokerilla asioita nopeuttavat:
- Hankalimmille kohdille (Eliel Saarisen tie, yhteys Oulunkylä-Viikki) on jo tehty joukkoliikenneväylä.
- Useat muut kohdat (mm. Leppävaara) on jo huomioitu asemakaavassa

Realistisempana aikatauluna pitäisin sitä, että Raidejokeri olisi valmis silloin, kun linjan 550 nykyinen, seitsemän vuotta kestävä sopimus on päättymässä. Tällöin kaikki asiat - suunnittelu, kaavan- ja liikennesuunnitelman muutokset, rakennustyöt, kaluston ja liikennöinnin kilpailutus ehdittäisiin tekemään "kaikessa rauhassa".
 
Vs: Varsinainen Jokeri-linja aloitti 13.8.2006

Onko jollakin käsitystä linjan 54 kuormituksen kehityksestä varsinaisen Jokeri liikenteen alkaessa ja kun linjan 54 reitti muutettiin kiertämään Malmin kautta? Reittimuutoksen myötä ajoaika on molempiin suuntiin noin 5 minuuttia pitempi. Ennen reittimuutosta linja 54 oli nopeudessaan varsin kilpailukykyinen Itäkeskuksen ja Pitäjänmäen Jokerin kanssa, mutta nyt Jokeri on nopeampi. Tämä tietysti aiheuttaa siirtymää matkustajavirroissa. Linjoilla on toki junasta vaihtajia, ja muiden yhteysvälien matkustajia.

Jos teoriani siirtymistä pitäisi paikkansa, olisi linjan 52V vaihtoehtona ajaa linjalla 54 kaikki ruuhka-ajan vuorot V-vuoroina Kehä I:tä Malmin ohi. Matka nopeutuisi siten 5 min/sivu. Jos lisäksi länteen päin mentäessä jätettäisiin Latokartanontien vähän käytetty pysäkki väliin, niin säästettäisiin sivussa 7 min ja kierroksessa 12 min. Tällä osa siirtyisi Jokerista linjalla 54. Linjalta saataisiin 1,0-1,7 autoa pois (kokonaisluvuksi pitäisi säätää vuorovälejä). Säästyneet autot siirrettäisiin linjalle 52A, joka jatkettaisiin Malmille. Tällöin Malmin ja Itäkeskuksen välillä palvelutaso putoaa syksyä 2006 edeltäneeseen aikaan.

Lisäksi siirtäisin mielelläni linjan linjan 54 lauantailiikenteen päätepysäkin Pitäjänmäeltä Leppävaaraan, jonka olettaisiin vetävän paremmin matkustajia.
 
Vs: Varsinainen Jokeri-linja aloitti 13.8.2006

Onko jollakin käsitystä linjan 54 kuormituksen kehityksestä varsinaisen Jokeri liikenteen alkaessa ja kun linjan 54 reitti muutettiin kiertämään Malmin kautta?

En tiedä entisestä kuormituksesta, mutta käsityksesi pitää tämän päivän osalta paikkansa. Esimerkiksi lauantaipäivänä 2/3-osaa Pitäjänmäen suunnan matkustajista jäi pois Malmilla. Saman verran väkeä tuli sitten Malmilta matkalle kohti Itäkeskusta. Ennen oli 522:lla sama ilmiö. Minusta tuo reitin muuttaminen oli kannattava toimenpide. Päällekkäinen tarjonta väheni. Malmin kiertäminen ei tuo kuin pari minuuttia lisää matka-aikaan, mutta lisää huomattavasti matkustajapotentiaalia.
 
Vs: Varsinainen Jokeri-linja aloitti 13.8.2006

Lisäksi siirtäisin mielelläni linjan linjan 54 lauantailiikenteen päätepysäkin Pitäjänmäeltä Leppävaaraan, jonka olettaisiin vetävän paremmin matkustajia.
Ja linjanumeroksi voisi valita 522:n.:)
 
Vs: Varsinainen Jokeri-linja aloitti 13.8.2006

Tällänen juttu oli Hesarissa.
Jokerilinjan kova suosio poikii syksyllä apulinjan

Julkaistu: 19.3.2007 21:35

Juha Salonen
helsingin sanomat


1135225956013.jpeg


Itäkeskuksen ja Westendin väliä liikennöivän Jokerilinjan suosio on ylittänyt kaikki ennakko-odotukset. Kysyntä on niin kovaa, että varsinaisen poikittaislinjan tueksi halutaan perustaa Viikin ja Munkkiniemen väliä liikennöivä apulinja 52V.
Etenkin aamuisin osa matkustajista on jouduttu jättämään pysäkille seuraavaa vuoroa odottamaan. Ylikuormitus on keskittynyt Jokerilinjan Helsingin puoleiselle osuudelle, Viikin ja Pitäjänmäen välille.

Jokerilinjalla matkustaa arkisin yli 20 000 ihmistä vuorokaudessa.
"Kuvittelimme, että 30 000 matkustajan raja saavutetaan noin neljässä viidessä vuodessa", HKL:n liikennesuunnittelija Leo Kallionpää sanoo.
Nyt tuosta lukemasta puuttuu kolmannes, ja linjaa on liikennöity vasta syksystä 2006 lähtien.
Uuden 52V:n tarkoituksena on keventää kaikkein ruuhkaisimpia jokerilähtöjä. Linjaa 52V suunnitellaan ajettavaksi neljän auton voimin.
Autot lähtisivät 10–30 minuutin välein Jokerin ruuhkakuormituksesta riippuen. Helsingin sisäisen linjan lisäkustannukset HKL:lle olisivat noin 300 000 euroa vuodessa.
Asiaa käsitellään Helsingin joukkoliikennelautakunnassa ensi torstaina.

Tähän asti Jokerilinjan sumaa on purettu kahdella lisäautolla. Ne ovat kulkeneet Viikistä Westendin asemalle.
Espoon puolella jokeribussien käyttöaste ei ole kuitenkaan sitä luokkaa, että lisäautojen ajaminen Westendin asemalle olisi perusteltua.
Nyt tarkoitus on keskittyä kuormitetuimmalle osuudelle. Bussilinjan 52V reitiksi on suunniteltu väliä Viikki–Oulunkylä–Munkkiniemi. Linjaa liikennöivillä busseilla on etuuksia liikennevaloissa.

Ensi syksystä lähtien Jokerilinjan viikonlopun vuorovälejä aiotaan lyhentää.
Lauantaisin linja lähtisi kymmenen minuutin välein nykyisen vartin sijasta, sunnuntaisin bussi kulkisi vartin välein nykyisen 20 minuutin sijasta.
http://www.hs.fi/kaupunki/artikkeli/Jokerilinjan+kova+suosio+poikii+syksyllä+apulinjan/1135225957150
 
"Kuvittelimme, että 30 000 matkustajan raja saavutetaan noin neljässä viidessä vuodessa", HKL:n liikennesuunnittelija Leo Kallionpää sanoo.

Tuli mieleen, että mitä järkeä koko bussi-Jokerissa on jos ainoastaan 4-5 vuodessa matkustajamäärät ovat jo niin korkeat, ettei mitkään apulinjatkaan riitä. Eli matkustajamäärät kasvaisivat vielä nykyhetkestä 1,5-kertaisiksi ja jos ajatellaan, että bussi-Jokerin maksimikapasiteetti on tuo reilu 20 000 nykyisellä vuorotiheydellä, niin 4 vuoden päästä Jokerin vuorovälin pitäisi olla n. 3 min ruuhka-aikaan.

Se on selvää, että ratikkaa ei neljässä vuodessa rakenneta, mutta millä konstilla aiotaan tulevaisuudessa ryhmitellä koko ajan kasvavia matkustajamääriä??
 
Miten olisikaan ne nivelbussit ensihätään? Mahtuu paljon enemmän väkeä, kuin teliin; istumapaikkaluku saattaa olla samaa luokkaa, mutta kokonaiskapasitetti on paljon korkeampi.
 
Tuli mieleen, että mitä järkeä koko bussi-Jokerissa on jos ainoastaan 4-5 vuodessa matkustajamäärät ovat jo niin korkeat, ettei mitkään apulinjatkaan riitä.

Sanopa muuta! Aika positiivisen ongelman edessä ollaan. Kun vaan saataisiin aikaan ainoa kapasiteettia riittävästi kasvattava päätös, eli raitiotien rakentaminen.
 
Takaisin
Ylös