Noniin tässä sitä nyt ollaan!
Eli jokerin historia tiivistettynä:
Aluksi ryhdytään selvittämään kehämäistä raitioitielinjaa. Joka kulkee pääpiirteittäin kehä 1:n suuntaisesti. (JOukkoliikenteen KEhämäinen Raide Investointi). Kuitenkaan raitiotietä ei uskalleta, eikä haluta ottaa käyttöön vaan siirrytään bussivaihtoehtoon ja päätetään, että raitiovaunut tulevat "sitten joskus, kun on käyttäjiä".
Bussijokeria valmistellaan sekä joukkoliikennekadut rakennetaan. Vihdoin aloitetaan "esijokeri" joka kulkee vain arkisin ruuhkissa. Ennen lopullisen jokerin aloitusta päätetään viisaasti ja kaukonäköisesti lopettaa "päällekkäistä tarjontaa" kuten linjat h79V ja 522 sekä katkaista linja h57, jolloin sen poikittaishyöty päättyi kerrasta.
Lopulta aloitetaan ihan oikea "jokeri", [oikeasti linjan tyyliin sopivana se pitäisi olla JOukkoliikenteen KEhämäinen Linja-auto Investointi siis paremmin lapsenkin suuhun sopiva JOKELI]. Kuitenkin alusta alkaen huomataan, että matkustajia on "liikaa" ja siksi vuoroväliä tihennetään useaan otteeseen. Tämä ei tunnu riittävän, joten suunnitellaan apulinjaa 550B. Se ei kuitenkaan toteutunut. Perustetaan väkinäinen "ei mistään - ei mihinkään", jopa 20 minuutin välein kulkeva linja, jota yritetään brändätä. 52V ei kuitenkaan huonon vuorovälinsäkään vuoksi houkuttele matkustajia, eikä ihmiset oppineet sitä käyttämään, joten se päätetään lopettaa.
Jotain on kuitenkin tehtävä ja siten päätetään kokeilla tuplanivelbussia. Sen käyttökustannukset eivät kuitenkaan käy YTV:n kukkarolle, joten tuplaniveliä "ei toistaiseksi oteta käyttöön". Vitsit alkaa olla vähissä, kun 5 minuutin vuorovälin (+paikkausvuorot) eivät enää riitä, ja autot pullistelevat, kun kapasiteetti on lopussa. Lisäksi liikenteen pyörittäminen on muodostunut jo todella kalliiksi.
Nyt on pakko myöntää, että linja on muutettava pikaraitiotieksi, niin kuin alussa suunniteltiin. Koska tämä ei käy kädenkäänteessä, niin kuin joukkoliikenteen kehittäminen Suomessa yleensäkään, on jotain tehtävä sitä ennen. Ruuhkien vuoroväli päätetään puolittaa 2,5:een minuuttiin, ja keskipäiväksi suunnitellaan viittä minuuttia. Tämä ei onnistu kuitenkaan taikomalla, joten on hankittava lisää telejä. Koska ne tulevat kesken sopimuskauden, saatiin sentään matkustajia ilahduttamaan kaksi sisustuksestaan räjähtänyttä Scaniateli-ikarusta. Ja kuten mainoslausekin sanoo "kaikki jokeribussit täyttävät EU:n raskaille ajoneuvoille asettaman pakokaasupäästöjen tavoitetason." (joka siis ei ole ikaruksien Euro 3). Kerrotaan myös, että: kaikki linjan vuorot ajetaan uusilla busseilla. YTV kertoo tässä:
http://www.ytv.fi/FIN/liikenne/tietoa_liikenteesta/jokeri/tietoa_jokerista/Jokeri-bussit.htm Sentään kuva ikaruksesta.:biggrin:
Virheitä:
1) alusta alkaen olisi pitänyt suoraan tehdä pikaraitiotie. Bussijokerin kapasiteetti on yksinkertaisesti liian pieni.
2) lakkautettiin samansuuntaisia kuormitusta jakavia linjoja
3) luodaan epäkäytännöllisiä apulinjoja, joista ei ole mihinkään
Ongelmia:
1) tiheällä vuorovälillä bussit ketjuuntuvat helposti, joten täsmällisyys kärsii.
2) vuorovälejä on jatkuvasti pitänyt lyhentää, mikä kasvattaa kustannuksia. (tosin myös parantaa palvelutasoa.)
Etuja:
1) saatiin ensimmäinen kunnon poikittaislinja, jolle on kysyntää.
Vielä lopuksi ote tästä päivästä:
Otin tietoisen riskin ja menin tänään lumipyryisenä iltana odottamaan (ihan koemielessä) Viikinmäen pysäkille 550:aa Itäkkeskukseen. Tulin pysäkille 18.17. Aikataulun mukaan seuraavat lähdöt itään olivat 18.25, 18.39 ja 18.54. Kuitenkin yllättäen liikenne takkuili. Aluksi meni yksi auto Oulunkylään päin. Pidemmän odotuksen jälkeen meni kaksi autoa peräkkäin Oulunkylän suuntaan. Myöhemmin tuli yksi auto Oulunkylän suuntaan. Mutta koko aikana ei mennyt yhtään autoa itään. Lopulta tuli 550 Itäkeskukseen, siinä vaiheessa kello näytti 18.52. Eli ei tarvinnut odotella lumimyrskyssä kuin 35 minuuttia. No mikäs oli pysäkillä palellessa. Mieltähän lämmitti tieto, että ehkä kahdeksan vuoden päästä pitäisi tulla ratikka. Viikin tiedepuiston pysäkillä näyttö väitti seuraavan tulevan 11:a minuutin päästä. Melko luotettava linja, eikö? Ei taida pikaratikka lumisateessa noin paljon myöhästellä.
Saarna loppu.