Tuli mieleen, että mitä järkeä koko bussi-Jokerissa on jos ainoastaan 4-5 vuodessa matkustajamäärät ovat jo niin korkeat, ettei mitkään apulinjatkaan riitä.
Bussirunkolinjalla onkin aina rajoituksena kapasiteetti. Hyvin menestyvä linja tukehtuu nopeasti eikä asialle voi tehdä paljoakaan. Busseja siis välttämättä kannata edes harkita, jos on syytä kuvitella kysynnän ylittävän bussien kapasiteetin.
Tietysti Jokerille voidaan lisätä nivelbusseja, mutta sopimus menee silloinkin poikki. Voidaan myös tihentää vuoroväliä ja heikentää luotettavuutta. Varmasti kaikki mahtuvat sitten kyytiin, kun matkustajamäärän kasvu pysähtyy epäluotettavuuteen. Itse asiassa jo nyt matkustajamääriä saattaa rajoittaa kapasiteetin puute.
Todennäköisesti paras pikaratkaisu tässä tilanteessa on nyt valittu tukilinja. Vaikka yhden linjan vuoroväliä on hankalaa lyhentää nykyisestään, useampaa linjaa ei mielletä samalla tavalla toisistaan riippuviksi ja sopivin järjestelyin voidaan siksi ajaa tiheämpää yhdistettyä vuoroväliä. Edellytyksenä tietysti se, että linjoissa on sen verran eroa, että matkustajat eivät valitse ensimmäistä kohdalle tulevaa autoa, vaan sen sopivan auton. En kyllä osaa arvata missä raja lopulta tulee vastaan Jokerin tapauksessa. Länsiväylällä ajetaan toki erittäin tiheästi, mutta busseilla onkin siellä täysin oma infra.