Bussien kunto

Varmaan valmistajien välisiä laatueroja on, mutta uskon että enemmän vaikutusta on jutussa mainitulla huoltojen laiminlyönnillä liikennöitsijöiden toimesta.

Jyväskylässä, jossa nykyisin vaikutan, oli Länsilinjoilla pelkkiä Volvoja, uudempia ja vanhoja. Niissä usein etupenkillä matkustaessa näki keltaisia vikavaloja (ei sentään punaisia), ja yhdessä autossa tosiaan nuo vikavalot oli teipattu piiloon. Muutenkin olivat aika surullisessa kunnossa.

Kun taas Koiviston auton VDL:issä, Kabuseissa ja Scanioissa en vikavaloja ole juurikaan nähnyt, enkä myöskään Mennään Bussilla Oy:n Scanioissa. Ilmastoinnin huollot Koivisto täällä selvästi laiminlyö, mutta muuten VDL:tkin vaikuttavat useimmiten olevan säädyllisessä kunnossa ainakin matkustajan näkökulmasta ikäänsä ja ajokilometreihinsä nähden.

HSL-alueelta omat havainnot viime vuosilta on rajallisia, mutta täällä ainakin tosiaan tuntuu liikennöitsijä merkitsevän paljon enemmän kuin bussin merkki.
Vaihtelee paljon tosiaan liikkennöitsijästä. Pohjolan liikenne huoltaa hyvin, mutta onhan heillä uutta kalustoakin vielä paljon. Mitähän yutongit 10v päästä näyttävät😅
 
Vaihtelee paljon tosiaan liikkennöitsijästä. Pohjolan liikenne huoltaa hyvin, mutta onhan heillä uutta kalustoakin vielä paljon. Mitähän yutongit 10v päästä näyttävät😅
10v päästä en ihmettelisi vaikka 444-476 olisivat paalissa mutta etenkin nämä 9XX-10XX-sarjan autot lienevät edelleen varsin mainiossa kunnossa, sen verran paljon parannusta laadussa tapahtunut.

Edit: nyt kun miettii niin eivätköhän 10v päästä nuo 444-476 ole joka tapauksessa paalissa kun tuolloinhan niilläkin alkaisi hiljalleen olla maksimi-ikä täynnä.
 
Viimeksi muokattu:
10v päästä en ihmettelisi vaikka 444-476 olisivat paalissa mutta etenkin nämä 9XX-10XX-sarjan autot lienevät edelleen varsin mainiossa kunnossa, sen verran paljon parannusta laadussa tapahtunut.

Edit: nyt kun miettii niin eivätköhän 10v päästä nuo 444-476 ole joka tapauksessa paalissa kun tuolloinhan niilläkin alkaisi hiljalleen olla maksimi-ikä täynnä.
En ole perehtynyt PL kylkinumeroihin niin en ole varma mistä bussimalleista kyse
 
En ole perehtynyt PL kylkinumeroihin niin en ole varma mistä bussimalleista kyse

#444-476 on Leppävaaran ja Keravan Yutong E12:sia, vanhimmasta päästä. Vm.2018.

#9XX-10XX ovat uudempia, 59:llä, Kirkkonummella ja 500-530:lla ajavia teli-Yutongeja. Vm.2021-2023.

Plus menihän niistä Nobinan Leppävaaran paketin Citeoista leijonaosa suoraan poistoon kun soppari loppui 2018. Lepuskin soppari on usein niin pitkä, että autot alkaa väkisin olla vanhanaikaisia ja uudempiin sopimuksiin kelpaamattomia, varsinkin HSL:n päästövaatimusten kiristyttyä tiuhaan tahtiin 2010-luvun loppupuolella.
 
Ylellä juttu bussien kunnosta. Koskee sekä paikallis- että kaukoliikennettä ympäri Suomea, mutta tämä oli sopivin lanka. Ei kyllä hirveästi herätä luottamusta alan toimijoihin Suomessa. Itsekin olen matkustajana nähnyt, kun bussissa oli mustaa teippiä vikavalopaneelin päällä. Olisi kiinnostavaa saada jatkojuttu, jossa yrittäjät selittelisivät että kyllä kalusto on turvallista… 😁

Otteita jutusta:






Edit. Lisätty yksi lause
Kuitenkaan kyseisten yritysten toimihenkilöt ei suostuisi työskentelemään päivääkään saunaa muistuttavassa toimistossa tai käyttäisi jatkuvasti piippaavaa ja kaatuilevaa tietokonetta. Tai istumaan 10 tuntia työtuolissa joka on linttaan painunut ja jossa suurin osa säädöistä ei toimi. Siitä nousisi aivan järkyttävä meteli ja asiat korjattaisiin heti. Olisi varmasti isot otsikot lehdissä asti. On tää kyllä jotenkin surkuhupaisaa miten eri arvoisessa asemassa firman työntekijät yhä edelleenkin ovat vaikka yritykset kilpaa kehuvat kuina henkilöstöstä pidetään huolta ja kaikki ovat tasa-arvoisia ym. Pelkkää sanahelinää varsinkin suurten konsernien kohdalla. Yrityksen johtoa ei oikeasti kiinnosta kuljettajan työolot pätkääkään, kunhan autot liikkuu ja ajamattomia ei tule, se on pääasia.
 
#444-476 on Leppävaaran ja Keravan Yutong E12:sia, vanhimmasta päästä. Vm.2018.

#9XX-10XX ovat uudempia, 59:llä, Kirkkonummella ja 500-530:lla ajavia teli-Yutongeja. Vm.2021-2023.

Plus menihän niistä Nobinan Leppävaaran paketin Citeoista leijonaosa suoraan poistoon kun soppari loppui 2018. Lepuskin soppari on usein niin pitkä, että autot alkaa väkisin olla vanhanaikaisia ja uudempiin sopimuksiin kelpaamattomia, varsinkin HSL:n päästövaatimusten kiristyttyä tiuhaan tahtiin 2010-luvun loppupuolella.
Luulisi noiden 444-476 vielä ainakin 5v pltkivän eteenpäin, muuten on laatu aika heikkoa. Muistan aikoinaan linjalla 63 vdl transdevit joissa oli leijonan ääntä muistuttava kone
 
Ylellä juttu bussien kunnosta. Koskee sekä paikallis- että kaukoliikennettä ympäri Suomea, mutta tämä oli sopivin lanka. Ei kyllä hirveästi herätä luottamusta alan toimijoihin Suomessa. Itsekin olen matkustajana nähnyt, kun bussissa oli mustaa teippiä vikavalopaneelin päällä. Olisi kiinnostavaa saada jatkojuttu, jossa yrittäjät selittelisivät että kyllä kalusto on turvallista… 😁


Virkavalta kommentoi https://yle.fi/a/74-20092442
 
Mikä noissa on vikana?
Samaa itekkin mietin. Toki ymmärrettävää että ensimmäiset Kiinalaiset sähköbussit Suomessa ja vähän kaikkea modailua tänne sopivaksi on Kiinassa tehty joten ei oo välttämättä yhtä laadukas vaikutelma kaikilta osin. Ovat nuo silti parempia kuin Iveco Crosswayt. Ja mitä kunnolta osaan sanoa niin matkustamo nyt joissain tuon Yutong-sarjan autoissa ainakin täällä Keravalla saattaa olla ihan matkustajien toimesta töhritty, mutta on niitä myös todella siistissä kunnossa.
 
Viimeksi muokattu:
Samaa itekkin mietin. Toki ymmärrettävää että ensimmäiset Kiinalaiset sähköbussit Suomessa ja vähän kaikkea modailua tänne sopivaksi on Kiinassa tehty joten ei oo välttämättä yhtä laadukas vaikutelma kaikilta osin. Ovat nuo silti parempia kuin Iveco Crosswayt. Ja mitä kunnolta osaan sanoa niin matkustamo nyt joissain tuon Yutong-sarjan autoissa ainakin täällä Keravalla saattaa olla ihan matkustajien toimesta töhritty, mutta on niitä myös todella siistissä kunnossa.
10v päästä en ihmettelisi vaikka 444-476 olisivat paalissa mutta etenkin nämä 9XX-10XX-sarjan autot lienevät edelleen varsin mainiossa kunnossa, sen verran paljon parannusta laadussa tapahtunut.

Edit: nyt kun miettii niin eivätköhän 10v päästä nuo 444-476 ole joka tapauksessa paalissa kun tuolloinhan niilläkin alkaisi hiljalleen olla maksimi-ikä täynnä.
Siteerasi tähän viestiin aiemmin keskustelussa
 
Lieköhän PL 474 ovijarrussa tms. jotain vikaa. Kuljettaja nimittäin avasi ovet ainakin veräjäkujan pysäkillä (tarkisti myöskin ulkona silloin jotain) sekä Sibeliuksentien ja Lintulammenkadun/Sampolankadun liikennevaloissa. Oli siis matkalla varikolta Keravan asemalle, joten ei mitään perus pysähdyksiä. Tuo liikennevaloissa avaaminen siis toi ensimmäisenä ovijarruvian mieleen.

En tiedä onko tässä olettamassa mitään järkeä, mutta siis kyseisessä autossa etuoven toista ovilehteä on taivutettu ja lehtien välissä on arviolta peukalonpaksuinen rako. Onko mahdollista että ovilehtien raon takia ilma tai joku muu asia häiritsisi ovisensoreita ja saisi järjestelmän luulemaan että ovi on auki. Yutongeissahan siis etuovet toimivat paineilmalla, joten en tiedä millainen tekniikka Kiinalaisessa paineilmatoimisessa ovijärjestelmässä on.

Edit: en tiedä muistanko väärin, mutta muistelisin näiden yutongien etuovissa olleen pari vuotta sitten jonkin verran ovivikoja.
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös