Bussien kunto

Oiotaanpas vähän.

8700:ssa ja sen seuraajamalleissa kattokanavien puhallus taukoaa ovien mennessä kiinni, jotta matkustamoon ei muodostu ylipainetta. Tässä Volvo ajatellut, että matkustaja ei halua tuntea korvisssaan pamahdusta joka kerta ovien mennessä kiinni. Kylmän tuleminen, ilmastoinnin kompressorin pyöriminen ei lakkaa sen ollessa moottorin apulaite. Kuitenkin loppujen lopuksi harvassa 8700 on edes ilmastointia ollutkaan. Lisäksi jos Volvossa edes yksi matkustamon kattopuhaltimista vikaantuu on koko järjestelmä monesti pois pelistä.

Scaloissa sen sijaan hyvin yleisesti kaikissa '10 valmistetuista eteenpäin on jäähdytysilmastointi. Scalojen, VDL:lien sekä monen muun Cummins johdannaismoottorien ilmastointi toimii moottorinapulaitteena hihnavälityksellä. Näissä sitten on hyvin yleistä kompressorin laakeroinnin tullessa tiensä päähän, että hihna vain irroitetaan sen sijaan, että koko laitteisto korjattaisiin.

B7R Deutz moottoreissa ilmastoinnin voima otetaan moottorilta kardaanilla joten edellä mainittua havainnointia vaikempi toteuttaa.
 
HelB #620 saa legendaarisen matkan jos menee, Volvon varoitusääni huutaa Piip Piip Piip siihen väliin tiit tiit jonka jälkeen jatkuu piip piip piip.
 
Toivottavasti HSL on tästä tietoinen ja sakottaa. 44 istumapaikkaa on jo alhainen lukema niveleen, ja 42 alittaa jo HSL:n löysän 43 paikan vaatimuksenkin.
 
Toivottavasti HSL on tästä tietoinen ja sakottaa. 44 istumapaikkaa on jo alhainen lukema niveleen, ja 42 alittaa jo HSL:n löysän 43 paikan vaatimuksenkin.

Puhelimeen on näppärää pistää hsl.fi/palaute kirjanmerkkeihin, helpottaa palautte(id)en antamista pitkin matkaa. :D
 
Matkustan juuri NF #1344 (BYD B13E01) linjalla 561 ja nyt täytyy sanoa että ainakin tämän sarjan tämä yksilö vaikuttaa oikein laadukkaalta ja se STOP äänikin on säädetty hiljemmalle, ei nitise eikä natise.

Ehkä nuo aikaisemmat mainitsemani negatiiviset ongelmat koskevat vain tuota vanhempaa sarjaa tai ovat auto kohtaisia.

Lisäksi huomasin että BYDistä löytyy katosta avattava ja suljettava ilmaistointikanava (samantapainen kuin Scania Vest Centerissä) joka on positiivinen yllätys myöskin.
 
Teli-Yutongien takakulmat näyttävät olevan varsin kovilla. Esim. 59:llä liikennöivistä autoista jo melko useassa on erityisesti oikea takakulma saanut kyytiä. Näitä autoja ovat ainakin mm. 929, 933, 935, 936 ja 940.
 
HelB 1518: kuulutuksen aikana kaiuttimista kuuluu vain erittäin kovaääninen ja sangen häiritsevä ujellus, joka muuttuu kierrosluvun mukaan.

Lisäksi bussin lähtiessä liikkeelle useamman kerran ensimmäisessä automaatin vaihteenvaihdossa aiheutuu sangen tuntuva nykäisy. Onkohan tuo jokin tyyppivika, kun jokin toinen 15xx-bussi tekee samalla tavalla.
 
HelB 1518: kuulutuksen aikana kaiuttimista kuuluu vain erittäin kovaääninen ja sangen häiritsevä ujellus, joka muuttuu kierrosluvun mukaan.

Lisäksi bussin lähtiessä liikkeelle useamman kerran ensimmäisessä automaatin vaihteenvaihdossa aiheutuu sangen tuntuva nykäisy. Onkohan tuo jokin tyyppivika, kun jokin toinen 15xx-bussi tekee samalla tavalla.

On joo muissakin autoissa samoja vikoja etenkin tuota ensimmäistä vikaa esiintyy monessakin yksilössä
 
Ylellä juttu bussien kunnosta. Koskee sekä paikallis- että kaukoliikennettä ympäri Suomea, mutta tämä oli sopivin lanka. Ei kyllä hirveästi herätä luottamusta alan toimijoihin Suomessa. Itsekin olen matkustajana nähnyt, kun bussissa oli mustaa teippiä vikavalopaneelin päällä. Olisi kiinnostavaa saada jatkojuttu, jossa yrittäjät selittelisivät että kyllä kalusto on turvallista… 😁

Otteita jutusta:

Ajamassani linja-autossa paloi kolme jarrujen varoitusvaloa, hälytysääni piippasi ja kojelaudassa oli varoitus jarruviasta.
Yrityksestä sanottiin minulle, että ”niin kauan mennään kunnes menee metsään”.
Jarrujen vikavalot palavat todella monessa autossa. Se on kuin vakiovaruste, siihen ei enää reagoida.
Yksi yleinen vika on, että tietyn merkin autoissa palaa aina varoitusvalo, joka käskee pysäyttämään, koska auto on tulessa.
Ilmastointilaitteet kyllä toimisivat, mutta koska kylmäaine on nykyään niin kallista, niin laitteistossa ei ole kylmäainetta.
Käytännössä joka toisen auton ohjaus puoltaa. Jos päästät ratista irti, niin hetkessä ollaan pois tieltä.
Edit. Lisätty yksi lause
 
Viimeksi muokattu:
Pahimpia romuja tällä hetkellä tuntuvat olevan vdl: ät ja römisevät uudet scaniat. Vanhat volvot ja scalat ovat ikäisekseen suhteellisen hyvässä kunnossa. Usein olen nähnytkin scanioissa ja vdl: issä kojetaulussa vikailmoituksen, kriittinen moottoritilan tai paineongelma...
 
Pahimpia romuja tällä hetkellä tuntuvat olevan vdl: ät ja römisevät uudet scaniat. Vanhat volvot ja scalat ovat ikäisekseen suhteellisen hyvässä kunnossa. Usein olen nähnytkin scanioissa ja vdl: issä kojetaulussa vikailmoituksen, kriittinen moottoritilan tai paineongelma...
Varmaan valmistajien välisiä laatueroja on, mutta uskon että enemmän vaikutusta on jutussa mainitulla huoltojen laiminlyönnillä liikennöitsijöiden toimesta.

Jyväskylässä, jossa nykyisin vaikutan, oli Länsilinjoilla pelkkiä Volvoja, uudempia ja vanhoja. Niissä usein etupenkillä matkustaessa näki keltaisia vikavaloja (ei sentään punaisia), ja yhdessä autossa tosiaan nuo vikavalot oli teipattu piiloon. Muutenkin olivat aika surullisessa kunnossa.

Kun taas Koiviston auton VDL:issä, Kabuseissa ja Scanioissa en vikavaloja ole juurikaan nähnyt, enkä myöskään Mennään Bussilla Oy:n Scanioissa. Ilmastoinnin huollot Koivisto täällä selvästi laiminlyö, mutta muuten VDL:tkin vaikuttavat useimmiten olevan säädyllisessä kunnossa ainakin matkustajan näkökulmasta ikäänsä ja ajokilometreihinsä nähden.

HSL-alueelta omat havainnot viime vuosilta on rajallisia, mutta täällä ainakin tosiaan tuntuu liikennöitsijä merkitsevän paljon enemmän kuin bussin merkki.
 
Takaisin
Ylös