Bussien kunto

Tänään 11.8 KAH 1324 linjalla 600 aivan karmeassa kunnnossa. Bussi meinaa aina hyytyä eli kone sammua kun lähtee liikkeelle, gardaani akseli kuulostaa hinkkaavan kiinni ja päästä hirveetä huutoa, sekä mutkassa koko dösä tärisee siten kuin rengas hinkkaisi runkoa vasten. Toinen etulamppu myös pimeänä ja sisällä haisi kärähtäneelle. Ylipäätään koko tunnelma oli sellainen, että milloin jotain hajoaa tai kone sammuu lopullisesti. Mites scala ressukka tähän kuntoon on päästetty? Ei kai poistoon lähdössä kohta?
 
Jyväskylässä, jossa nykyisin vaikutan, oli Länsilinjoilla pelkkiä Volvoja, uudempia ja vanhoja. Niissä usein etupenkillä matkustaessa näki keltaisia vikavaloja (ei sentään punaisia), ja yhdessä autossa tosiaan nuo vikavalot oli teipattu piiloon. Muutenkin olivat aika surullisessa kunnossa.
Tähän on pakko todeta, että volvossa aika harva mittariston keltaisista merkkivaloista tarkoittaa varsinaisesti mitään vikaa. Stop-valo on keltainen, keltainen merkkivalo näkyy myös jos autoon on asennettu ajopiirturi eikä sitä käytetä. Keltaisia on myös peilien lämmityksen, niiauksen ja telinkevennyksen merkkivalot. Keltainen "check" loistaa mittaristossa myös jos tietokoneella on jotain turhanpäiväistä kerrottavaa kuljettajalle. Keltainen "jäätelötuutti", jonka yli menee renkaanjäljet kertoo regeneroinnin olevan käynnissä. Volvot on suunniteltu niin, että kuljettajaa häiritään turhilla varoituksilla niin paljon ettei kukaan edes reagoi kun jotain on oikeasti pielessä. Suosikkini on "pysäytä varovasti! ei tietoja". Joitain kuljettajia valot häiritsee ja teippaavat niitä piiloon. Korjaamolla on muut keinot sammuttaa ne.
 
Taitaa lähes joka toinen KAH #15xx runko Omneista pitää hirveetä melu tärinää etenkin suurissa nopeuksissa.. Nytkin #1514 kuulostaa siltä kuin voisi jo tänään heittää romuriviin.
 
Taitaa lähes joka toinen KAH #15xx runko Omneista pitää hirveetä melu tärinää etenkin suurissa nopeuksissa.. Nytkin #1514 kuulostaa siltä kuin voisi jo tänään heittää romuriviin.
Eivät ne pelkät 15xx metelöi vaan myös 18xx ja 19xx päästää hirveetä meteliä. Ainoat hyvät tuntuu olevan 13xx numeroiset bussit jotka ovat ikäisekseen yllättävän tasaisia. Mistä tuo meteli jothuu niin siihen en ole saanut ikinä vastausta. Ehkäpä on kyse moottorin kiinnikkeiden löystymisestä
 
Eivät ne pelkät 15xx metelöi vaan myös 18xx ja 19xx päästää hirveetä meteliä. Ainoat hyvät tuntuu olevan 13xx numeroiset bussit jotka ovat ikäisekseen yllättävän tasaisia. Mistä tuo meteli jothuu niin siihen en ole saanut ikinä vastausta. Ehkäpä on kyse moottorin kiinnikkeiden löystymisestä
Saman olen havainnut. Muistan esimerkiksi erään 18XX runko-Scanian joka piti niin kovaa meteliä että kuului varmaan 200m päähän. Ei edes ollut regeneroinnista tms kyse.
 
Takaisin
Ylös