vristo
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 28 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 4,198
Tuossa HSL:n runkobussiketjussa keskustelimme jo jotain Göteborgin joukkoliikenteestä, jossa muutamat foormulaiset esittivät kritiikkiä ko. kaupungissa yleisessä käytössä olevista vahvoista joukkoliikenne-etuuksista, joita ei käytä pelkästään ratikat, vaan myös bussit, erittäin laajassa mitassa.
Alkuun esitän melko summittaisesti valitun videopätkän Göteborgin bussiliikenteestä. Tässä videossa ajetaan Grön Express-linjaa, joka on käsittääkseni jonkinlainen seudullinen pikalinja. Näitä liikennöidään hyvin vaihtelevalla kalustolla.
Tällaisella:
http://i832.photobucket.com/albums/zz250/gurran87/Bussar/Orust70368.jpg
Tai, jopa tällaisia saattaa olla noilla Express-linjoilla:
http://i832.photobucket.com/albums/zz250/gurran87/Bussar/Orust7034.jpg
Ajovideo siis tässä:
http://www.youtube.com/watch?v=hvpGg75h7AQ&feature=relmfu
Minua suuresti miellyttää tuossa videossa huomata, kuinka jopa tällainen seudullinen bussilinja ajaa moninpaikoin aivan omia kaistojaan, jotka on erotettu paitsi rakenteellisesti muusta liikenteestä, niin myös asiaomaisella liikennemerkillä, jonkalaista ei esimerkiksi Suomen tieliikennelainsäädäntö tunne ollenkaan.
Nio mil busskörfält i Göteborg (linkki: http://www.busstidningen.se/)
Edelleen, kun videossa mennään moottoritietä kohti Göteborgia ja saavutaan ilmeisestikin kaupungin tuntumaan, siirtyy bussi lähes raitiovaunumaiseen liikenteeseen ja sen joukkoliikennekaistoilla on omat nopeilla etuuksilla varustetut ratikkaliikennevalot ja pian mennäänkin jo ihan fyysisesti samoja kaistoja pitkin kuin raitiovaunut. Näyttää nopealta ja tehokkaalta. Linjan varrella olevat vaihtopaikat on suunniteltu niin, että vaihtoliikennevälineestä toiseen olisi mahdollisimman helppoa. Pysäkit on matkan varrella suunniteltu niin, että niihin saa bussin helposti suoraksi, koko pituudeltaan. Sama koskee koko bussiliikennettä.
Miten ihmeessä Göteborgissa liikenneinfra suunnitellaan ja rakennetaan niin, että se huomioi -rakenteellisesti-alusta saakka joukkoliikenteen sujuvuuden? Ihailen suuresti tällaista asennetta joukkoliikennettä kohtaan, oli se sitten bussi, ratikka tai mikä hyvänsä joukkoliikenneväline. Jollain on ollut selvästi ajatus sujuvasta joukkoliikenteestä noita suunnitellessaan.
Meillä Helsingin alueella bussi on "vain" auto, jonka paikka on liikenneruuhkissa muiden autojen joukossa. Vain, ehkäpä Länsiväylän bussikaistat ovat jotain sinnepäin, mutta voisin hyvin kuvitella, että Göteborgissa se olisi viety vieläkin pidemmälle.
Korostan vielä, etten ole itse käynyt vielä Göteborgissa, mutta tulevana kesänä sen varmasti teen.
---------- Viesti lisätty 18.4.2012 kello 0:19 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu 17.4.2012 kello 23:39 ----------
Yksi linkki vielä aiheesta:
http://www.busstidningen.se/2012/02/24/kraftig-utbyggnad-av-busstrafiken-i-goteborg/
Alkuun esitän melko summittaisesti valitun videopätkän Göteborgin bussiliikenteestä. Tässä videossa ajetaan Grön Express-linjaa, joka on käsittääkseni jonkinlainen seudullinen pikalinja. Näitä liikennöidään hyvin vaihtelevalla kalustolla.
Tällaisella:
http://i832.photobucket.com/albums/zz250/gurran87/Bussar/Orust70368.jpg
Tai, jopa tällaisia saattaa olla noilla Express-linjoilla:
http://i832.photobucket.com/albums/zz250/gurran87/Bussar/Orust7034.jpg
Ajovideo siis tässä:
http://www.youtube.com/watch?v=hvpGg75h7AQ&feature=relmfu
Minua suuresti miellyttää tuossa videossa huomata, kuinka jopa tällainen seudullinen bussilinja ajaa moninpaikoin aivan omia kaistojaan, jotka on erotettu paitsi rakenteellisesti muusta liikenteestä, niin myös asiaomaisella liikennemerkillä, jonkalaista ei esimerkiksi Suomen tieliikennelainsäädäntö tunne ollenkaan.
Nio mil busskörfält i Göteborg (linkki: http://www.busstidningen.se/)
Edelleen, kun videossa mennään moottoritietä kohti Göteborgia ja saavutaan ilmeisestikin kaupungin tuntumaan, siirtyy bussi lähes raitiovaunumaiseen liikenteeseen ja sen joukkoliikennekaistoilla on omat nopeilla etuuksilla varustetut ratikkaliikennevalot ja pian mennäänkin jo ihan fyysisesti samoja kaistoja pitkin kuin raitiovaunut. Näyttää nopealta ja tehokkaalta. Linjan varrella olevat vaihtopaikat on suunniteltu niin, että vaihtoliikennevälineestä toiseen olisi mahdollisimman helppoa. Pysäkit on matkan varrella suunniteltu niin, että niihin saa bussin helposti suoraksi, koko pituudeltaan. Sama koskee koko bussiliikennettä.
Miten ihmeessä Göteborgissa liikenneinfra suunnitellaan ja rakennetaan niin, että se huomioi -rakenteellisesti-alusta saakka joukkoliikenteen sujuvuuden? Ihailen suuresti tällaista asennetta joukkoliikennettä kohtaan, oli se sitten bussi, ratikka tai mikä hyvänsä joukkoliikenneväline. Jollain on ollut selvästi ajatus sujuvasta joukkoliikenteestä noita suunnitellessaan.
Meillä Helsingin alueella bussi on "vain" auto, jonka paikka on liikenneruuhkissa muiden autojen joukossa. Vain, ehkäpä Länsiväylän bussikaistat ovat jotain sinnepäin, mutta voisin hyvin kuvitella, että Göteborgissa se olisi viety vieläkin pidemmälle.
Korostan vielä, etten ole itse käynyt vielä Göteborgissa, mutta tulevana kesänä sen varmasti teen.
---------- Viesti lisätty 18.4.2012 kello 0:19 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu 17.4.2012 kello 23:39 ----------
Yksi linkki vielä aiheesta:
http://www.busstidningen.se/2012/02/24/kraftig-utbyggnad-av-busstrafiken-i-goteborg/
Viimeksi muokannut moderaattori: