Bussiterminaali Kauppatorin alle - spekulaatioita Turussa!

mutta ehkäpä sitä toria voisi vähän edes siistiä.

Turun Kauppatoria ei valitettavasti uusita, ennen kuin toriparkista lopullisesti luovutaan. Toivottavasti tämä tapahtuu tämän kevätkauden aikana.

Kamppiin vertaaminen on ylipäätään Turun Kauppatorin suhteen hyvin kaukaa haettua. Kauppatorilla on nykyisin optimaalisesti toimiva ja hyvin järjestetty bussiterminaali Eerikinkadulla ja Aurakadulla. Kauppatori ja ko. kadut ovat Engelin asemakaavan mukaisia, eikä niitä muuteta tonttimaaksi.

Kamppiin paremmin vertautuva hanke on Turun Matkakeskus, jossa Linja-autoaseman kentän tilalle rakennettaisiin liikekeskus. Tämä hanke on ihan OK kunhan siinä muistetaan tavoitteeksi asettaa joukkoliikenteen palvelutason parantaminen. Pelkkä liikekeskuksen rakentaminen bussiterminaalin päälle ei juuri paranna joukkoliikenteen palvelutasoa - niin kuin ei parantanut Kampissakaan.
 
Pelkkä liikekeskuksen rakentaminen bussiterminaalin päälle ei juuri paranna joukkoliikenteen palvelutasoa - niin kuin ei parantanut Kampissakaan.

Kyllä minä ainakin huomasin palvelutason paranevan kaukobussien säännöllisenä käyttäjänä. Ennen oli minimaalisesti odotustilaa vanhan terminaalin sisällä. Busseja joutui odottamaan ajoittain heikossakin kelissä ulkosalla ja juoksemaan bussien väleistä lähteviin busseihin arvaillen oikeita laitureita. Nyt on paljon istumapaikkoja ja oman vuoron löytäminen on selkeää LCD-kilpien avulla. Enää eivät matkustajat juoksentele bussien perässä, kun lähtölaiturin ovet saadaan lukkoon vuoron lähdettyä. Lähtevää bussia odotellessa voi käydä helposti ruokakaupassa ja muilla asioilla, silti ehtii hyvin mennä läheisille laitureille. Bussien imagokin parani huomattavasti. Kyllä Helsingissä mukavempi on käyttää kaukobusseja kuin Tampereella tai Turussa, joiden terminaalit eivät ole järin kehuttavia tai keskeisellä paikalla. Oulussa on sen sijaan mukava bussiasema, vielä kun niitä bussejakin kulkisi sieltä enemmän :)

Eikö Turun kauppatorin alle voitaisi tehdä terminaalia kaukobusseille? Se voisi olla aika hyödyllinen ja bussien kilpailukykyä parantava toimenpide. Ei tarvitsisi kävellä keskustaan sieltä laidalta, vaan pääsisi bussilla sinne mihin pitääkin. Juna-asemallekin olisi lyhyt kävelymatka.
 
Eikö Turun kauppatorin alle voitaisi tehdä terminaalia kaukobusseille?

Turun kauppatorin alla on 60-70 m savea, ympärillä puupaalutetut talot ja heti pinnan alla arkeologista kulttuurikerrosta niin paljon, että pelkät kaivaukset kestävät 30 roudatonta kuukautta.

On järkevää todeta, että torin alle ei kannata rakentaa yhtään mitään. Samalla rahalla saa maan pinnan alle tai torin luoteispuolisiin kallioihin lähes mitä tahansa.
 
Kampin matkakeskus paransi huomattavasti joukkoliikenteen tasoa, jos ajatellaan infraa. Bussia voi odotella miellyttävissä sisätiloissa ja rauhallisessa ympäristössä.Ei hankkeella kait edes tavoiteltu joukkoliikenteen kasvua, vaikka matkustus on kait rahtusen lisääntynytkin, vaan viihtyisyyden kasvua. Entinen kurainen kenttä on nyt viihtyisä 2-tasoinen terminaali, josta on sujuva vaihto metroon (ennen ei ollut, piti kävellä kentän läpi tuulessa) ja tulevaisuudessa myös ratikoihin. Joukkoliikenteen palvelu siis parani infran kannalta huomattavasti ja samalla iskulla saatiin valtava alue kävelijöille, ennen aluetta hallitsivat linja-autoisäntien kaasuttavat autot. Kyllä Kamppi oli loistopäätös, josta en paljon haukkuja ole kuullut. Turussa päätöksenteko junnaa kahden asian, pennisillan ja sen toriparkin ympärillä. Kumpikin on tarpeeton ja kummastakaan ei löydy yksimielisyyttä. Onko Turussa koskaan käyty keskustelua siitä, miten Turun kauppatori on tuhottu pahemmaksi kuin Hakaniemi mm. purkamalla rakennuksia?
 
Tässä on ollut joillekin keskustelijoille perusasiat kovin epäselviä. Kaupunkijoukkoliikenne järkevästi tiheävuorovälisiksi heilurilinjoiksi järjestettynä ei tarvitse katettuja bussiterminaaleja. Se, että Kampissa on rakennettu liikekeskus linja-autoaseman ja Espoon päättyvien bussilinjojen terminaalin päälle, ei käy Turun kaupunkijoukkoliikenteen kehittämisen esikuvaksi. Turussa on jo 1930-luvulta alkaen toteutettu joukkoliikenne keskustan läpi kulkeviksi heilurilinjoiksi, joiden vaihto- ja ajantasauspaikka on Kauppatorilla.

Maanalaisen terminaalin rakentaminen Kauppatorille maksaisi useita kymmeniä miljoonia euroja ja ainoastaan alentaisi joukkoliikenteen palvelutasoa ja käyttöä. Se ei paranna joukkoliikenteen palvelutasoa (vuorotiheyttä, säännöllisyyttä) mitenkään ja odotuksen laatua se todennäköisesti heikentäisi kun odotus siirrettäisiin maan alle. Huolimatta siitä, että Kauppatorille on toki rakennettu ikäviä rakennuksia, on se kuitenkin oleellisesti viihtyisämpi kaupunkitila kuin Kampin sisätilat. Turussa laatu todennäköisesti olisi samaa tasoa kuin Viru-keskuksessa.

Samalla nettokustannuksella voidaan Turkuun toteuttaa 10 minuutin välein kulkeva 8-10 linjan runkolinjasto, jonka 2-3 kuormitetuinta linjaa ovat pikaraitioteitä ja 6-7 linjaa teli- tai nivelbusseilla. Tällainen linjasto lisäisi merkittävästi joukkoliikenteen matkamääriä ja lipputuloja sekä vähentäisi liikennöintikustannuksia matkaa kohden.
 
Ennemmin kyllä suosisin ratikkayhteyksien palauttamista kuin mitään suureellisia polttoainepohjaiseen joukkoliikenteeseen pohjautuvaa suurinvestointia.
 
Taas on tämäkin aihe kaivettu esiin... Tällä kertaa kaupunginhallituksen varapuheenjohtaja Seppo Lehtinen on asialla. Täällä lisää.
 
Kyseessä on ilmeisesti se, että toripysäköinnille pyritään saamaan kaupunki ja valtio osamaksajiksi.
Seppo Lehtinen on ollut toripysäköinnin innokkaimpia poliittisia kannattajia Turussa, ja ilman hänen tukeaan koko hanke olisi jo aikaisemmin todettu kuolleeksi.

Tässä on kyse myös melkoisesta irtiotosta. Kannattaa muistaa, että Turun nk. ryhmien välisessä sopimuksessa ei ole sanaakaan tällaisesta bussiterminaalista eikä myöskään toriparkista. Sen sijaan pikaraitiotiestä on. Lehtinen ei toimi tässä ryhmien välisen sopimuksen mukaisesti.
 
Ikävän paljon mielipiteiden hajontaa Turussa. Onko Turun poliitikot huonosti valistuneita, kun konsensusta on vaikea saavuttaa. Nyt on näyttänyt viimeaikoina siltä, että ainoat joilla on selkeät päämäärät ja yhteistyökyky hallussa ovat he, jotka ajavat joidenkin suurten tahojen kaupallisia ja liiketaloudellisia etuja.

Otetaan sitten mikä tahansa aihe. pikaraitiotie, toriparkki tai maan käyttö. Tuntuu tulevan niin paljon lausuntoja mutu-tuntumalta ja tunteisiin perustuen. Pikaraitiotietä vastustetaan paljon siksi, että se koetaan uhaksi omalle henkilöautoilulle. Henkilöauton omistajan asemaan osataan samaistua, mutta liikuntarajoitteisten, kortittomien, köyhien asemaan ei.

Turussa on liikaa kotikutoisia filosofeja hääräämässä ja vaikka olen sitä varmaan itsekin, niin päätösten teon tulisi olla mielestäni määrätietoista parhaan ratkaisun etsimistä, jossa faktat johtavat nopeasti oikeaan lopputulokseen, josta on siten turha kiistellä.

No.. tuskinpa vääristellyn totuuden, haihattelun ja utopioiden aika on ihan heti ohi.
 
Torin alaista bussiterminaalia koskevat asia-argumentit on tullut jo läpikäytyä mm. Turun Sanomissa sekä aikaisemmin tässä ketjussa, tarkistakaa sieltä.

Pääasia lienee, että kyseessä olisi vähintään n. 55-70 miljoonan euron investointi ilman joukkoliikenteelle koituvia hyötyjä.
 
Turussa on liikaa kotikutoisia filosofeja hääräämässä ja vaikka olen sitä varmaan itsekin, niin päätösten teon tulisi olla mielestäni määrätietoista parhaan ratkaisun etsimistä, jossa faktat johtavat nopeasti oikeaan lopputulokseen, josta on siten turha kiistellä.

Kulttuurikaupunkihan se Turku on, ja kansalaisten ahkera kannanotto on aina parempi juttu kuin lammasmainen virran mukana meneminen, vei se virta sitten minne vain. Tällaista keittiöfilosofiaa tarvittaisiin tässä aikakaudessamme enemmän, kun kaikki villit ideat tyrmätään "realiteeteilla" ja taloudellisilla laskelmilla. Kuitenkin historiassa juuri villit ideat ovat johtaneet kehittymiseen, kaiken varmistelulla ja uuden tyrmäämisellä joudutaan vain taantumukseen ja kuihtumiseen.
 
En tarkoittanutkaan, että filosofisointi olisi pahasta, vaan sille on paikkansa suunnitteluvaiheessa, eikä niin, että tutkimusten jälkeen joku paukauttaa homman takaisin lähtöruutuun jonkun idean takia.

Esim. Bussit kauppatorin alla on hieno ajatuksena, mutta se on jo todistettu olevan epäkäytännöllinen todellisuudessa. Erilaiset puolihuolimattomat heitot ja ehdotukset poliitikkojen suusta herättävät hieman kaaosmaista epävarmuutta.

Hulluja ideoita siis tarvitaan, mutta se vaihe lienee torin osalta toistaiseksi ohitettu.
 
HS.fi tänään 12.58:
"Turun Kauppatorin alle rakennetaan todennäköisesti sittenkin kiistelty suuri maanalainen pysäköintilaitos."
 
Tulipa Turun torin alle mitä tahansa, on se merkittävä uhka torikaupalle. Turun eloisalla torilla on ilo kävellä etenkin kauniina kesäpäivänä.

Jyväskylän torin alle rakennettiin 1990-luvun alussa parkkihalli, eikä torikauppa rakennustyön aikaisen katkon jälkeen enää koskaan palannut ennalleen. En tiedä, onko Jyväskylän torilla nykyisin enää mitään toimintaa.
 
Puutorilla kävi juuri niin että torikauppa, se mitä siellä oli, kuoli pois parkkihallia tehdessä. Voi tätä turuntautia.
 
Takaisin
Ylös