Mikko Laaksonen
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 28 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 2,789
Kuukanko: Nyt et ymmärtänyt pointtia.
Turussa on tehty erilaisia analyysejä keskustan liikennejärjestelyiden muutoksista. Niissä on toistuvasti päädytty teknisin, taloudellisin ja liikenteellisin perusteluin siihen, että nykyisen terminaalin perusratkaisu, eli bussiliikenteen keskittäminen Aurakadulle ja Eerikinkadulle ja katupysäkit niillä, on toimivin ratkaisu. Muita ratkaisuja on tutkittu, mutta niiden osalta on osoittautunut, että niistä saatavat parannukset ovat pienempiä kuin saatavat heikennykset.
Tähän liittyen on kehitelty erilaisia pieniä parannuksia, esimerkiksi informaatiota, paremmat katokset, keskitetty infokioski, yksi suojatie Eerikinkadulle Kauppiaskatu - Aurakatu - välille. Näiden toteutuksen on estänyt toriparkilla haihattelu.
Raitiotien toteuttaminen, josta on tehty periaatepäätös, mahdollistaa terminaalin parantamisen siltä osin, että kun yksikkökoko suurenee 70 matkustajan telibusseista 150-250 matkustajan raitioteihin, terminaalia voidaan toiminnallisesti tiivistää. Nähdäkseni on saatavilla olevan tiedon perusteella selvää, että raitiotien toteuttaminen on se kohta, jossa Kauppatorin terminaalille voitaisiin saada selvä tasonkorotus. Pienet parannukset ovat asia erikseen.
Runkolinjastojärjestelyn kautta voidaan saada muita parannuksia, esimerkiksi ohjattua osa vaihdoista linjojen välillä muualle kuin Kauppatorille.
Torialueen pienentäminen bussiterminaalin alueen suurentamiseksi on poliittisesti mahdoton ajatus, jossa lisäksi taustalla on, että Kauppatorin torikaupan liikevaihtokin on tasoa 20-25 miljoonaa euroa vuodessa.
Ikävintä asiassa on, että Turun keskustan ja sen liikennejärjestelyjä haittaa eniten Toriparkki - epähanke. Hankkeesta ei ole koskaan tehty tarkempia suunnitelmia tai kunnollista kustannusarvioita, ja osittaisissakin selvityksissä on osoittautunut hyvin kiusallisia asioita, kuten vaikka se, että rakennustyöt kestäisivät 4,5 - 6 v tai se, että koko hankkeen viimeinen kierros oli rakennettu vain Marina Palacen pysäköintilaitoksen tiedoille, unohtaen että Kauppatorilla oli useita muuttujia, joita ei ollut Marina palacessa, kuten torikauppa, joukkoliikenne, arkeologiset kaivaukset ja torin ajettavuus raskailla ajoneuvoilla.
Toriparkki on se Turun käenpoika.
Turussa on tehty erilaisia analyysejä keskustan liikennejärjestelyiden muutoksista. Niissä on toistuvasti päädytty teknisin, taloudellisin ja liikenteellisin perusteluin siihen, että nykyisen terminaalin perusratkaisu, eli bussiliikenteen keskittäminen Aurakadulle ja Eerikinkadulle ja katupysäkit niillä, on toimivin ratkaisu. Muita ratkaisuja on tutkittu, mutta niiden osalta on osoittautunut, että niistä saatavat parannukset ovat pienempiä kuin saatavat heikennykset.
Tähän liittyen on kehitelty erilaisia pieniä parannuksia, esimerkiksi informaatiota, paremmat katokset, keskitetty infokioski, yksi suojatie Eerikinkadulle Kauppiaskatu - Aurakatu - välille. Näiden toteutuksen on estänyt toriparkilla haihattelu.
Raitiotien toteuttaminen, josta on tehty periaatepäätös, mahdollistaa terminaalin parantamisen siltä osin, että kun yksikkökoko suurenee 70 matkustajan telibusseista 150-250 matkustajan raitioteihin, terminaalia voidaan toiminnallisesti tiivistää. Nähdäkseni on saatavilla olevan tiedon perusteella selvää, että raitiotien toteuttaminen on se kohta, jossa Kauppatorin terminaalille voitaisiin saada selvä tasonkorotus. Pienet parannukset ovat asia erikseen.
Runkolinjastojärjestelyn kautta voidaan saada muita parannuksia, esimerkiksi ohjattua osa vaihdoista linjojen välillä muualle kuin Kauppatorille.
Torialueen pienentäminen bussiterminaalin alueen suurentamiseksi on poliittisesti mahdoton ajatus, jossa lisäksi taustalla on, että Kauppatorin torikaupan liikevaihtokin on tasoa 20-25 miljoonaa euroa vuodessa.
Ikävintä asiassa on, että Turun keskustan ja sen liikennejärjestelyjä haittaa eniten Toriparkki - epähanke. Hankkeesta ei ole koskaan tehty tarkempia suunnitelmia tai kunnollista kustannusarvioita, ja osittaisissakin selvityksissä on osoittautunut hyvin kiusallisia asioita, kuten vaikka se, että rakennustyöt kestäisivät 4,5 - 6 v tai se, että koko hankkeen viimeinen kierros oli rakennettu vain Marina Palacen pysäköintilaitoksen tiedoille, unohtaen että Kauppatorilla oli useita muuttujia, joita ei ollut Marina palacessa, kuten torikauppa, joukkoliikenne, arkeologiset kaivaukset ja torin ajettavuus raskailla ajoneuvoilla.
Toriparkki on se Turun käenpoika.
Viimeksi muokattu: