... mitä vaadittaisiin Osuuskaupan ym. yritysvaikuttajien vakuuttamiseksi joukkoliikenteen eduista? Tahtoa investoida asiakasvirtoihin on, ja sekä maailmalla että Helsingissäkin on ilmennyt raitiovaunujen kauppaa edistäviä vaikutuksia.
Ilmeisesti vaadittaisiin aivopesua totuuden puolesta sen sijaan, että nyt ovat liikkeellä ahkerat ja varakkaat lobbarit vakuuttelemassa, että torin ympäristön kauppiaat voivat menestyvä vain, jos saadaan houkutelluksi autoilijoita keskustaan kehämarkettien sijasta.
Olen joskus laskenut, minkälaisia asiakasvirtoja toriparkki edes voisi tuoda. Senhän määrittelee parkkiluolaan johtava katuverkko. Veikkaan, että edes teoreettinen maksimi asiakasvirta ei kata parkkiluolan kuluja, vaikka koko myyntikate käytettäisiin kustantamaan 100.000 €/autopaikka. Edelleen kauppias voisi verrata sitä, kumpi tuottaa paremmin, 100.000 € sijoitettuna liiketilaan vai pysäköintiruutuun. Kiinteistösijoitusyhtiö Sponda on Helsingissä sitä mieltä, että parkkiruutua paremmin kiinteistö tuottaa liikehuoneistona.
Kauppias voisi pohtia myös sitä, kumpi on hänelle parempi asiakapotentiaali: Talous, jonka ostovoimasta 200–600 € kuussa kuluu autoalaan vai talous, jonka ostovoima muuhun kulutukseen on tuon verran suurempi.
Kauppiaan edun mukaista olisi myös miettiä, kannattaako hänen antaa kaupungin sijoittaa joukkoliikenteeseen, joka tuo hänelle ostovoimaisempia asiakkaita kuin itse kustannettu Toriparkki, joka tuottaa joukkoliikennettä vähemmän pienemmän ostovoiman asiakkaita.
Kaikki edellä sanottu on niitä syitä, miksi joukkoliikenteellä tuetut kävelykeskustat menestyvät ja ovat halutumpia kauppapaikkoja kuin kauppakeskukset kaupungin ulkopuolella – joita kohtaan toriparkkihanke lietsoo kateutta.
Antero