Tähän Jos katsoo minne suorat linjat keskustasta menevät, miltei jokainen niistä menee alueille jotka ovat kaukana metrosta. Selvästi metro, ei 10min vuorovälillä kulkeva juna, on ainoa tapa muuttaa suurin osa suorista linjoja vaihdollisiksi.
Tämä ei johdu niinkään liikennevälineen tekniikasta vaan siitä, että metro ajaa samaa reittiä keskustaan kuin Länsiväylältä ja Itäväylältä tulevat bussit ajaa, kun taas bussit ajaa osin hyvin eri reittejä kuin juna.
Tämä liittyy rakentamisen ajankohtaan ja maantieteeseen. Rautatiet rakennettiin kauan aikaa sitten ajamaan sisämaahan Helsingin niemeltä ja sisämaahan menee monia erilaisia teitä rautateiden lisäksi. Metro taas rakennettiin äskettäin länteen ja itään. Se rakennettiin äskettäin, koska länteen ja itään on paljon vähemmän luontevaa rakentaa raskasraideliikenteen linjat kuin sisämaan suuntaan, ja sinne rakennettiin metro junan sijaan koska se oli trendikästä rakennusajankohtana.