Ei riitä. Tämän asian on tuonut myös esille HSL.
Keskustaan tulevien bussien määrä on putoamassa tällä hetkellä, eikä ole mitään syytä olettaa, että se väheneminen loppuisi seinään.
Helsingin Kaupunkiympäristö on myös antanut
vastineensa HSL:n lausunnosta. Vaikkakin minusta perustelut ontuvat. KYMP vetoaa Länsiväylän bussien loppumiseen Kivenlahden metron myötä (-19), nivellinja 40 kääntämiseen katuverkossa (-7) ja 37 lopettamiseen (tai katkaisuun) Vihdintien ratikan myötä (-5), joilla saadaan lähtöjen määrä 71:een. Lisäksi halutaan, että linjasto perustuisi edelleen telibusseihin.
Tuo 19 lähdön vähennys siis kattaa koko nykyisen Länsiväylän vuoromäärän. Kivenlahden metron liityntälinjastossa on kuitenkin suunniteltu kahta suoraa linjaa Kamppiin joiden vuoromäärä on yhteensä 12. Eli se on todellisuudessa vain 7 vuoron vähennys.
37 tuskin myöskään katkaistaan, koska se muodostaa runko-osuuden linjojen 41 ja 42 kanssa Töölöön sisälle ja Kamppiin sekä vaihtoyhteyden Mannerheimintietä keskustaan asti kulkevilta linjoilta. Viimeaikaisista tyriytyneistä keskustan bussivuorojen vähentämisyrityksistähän yksi oli 41 ja siten Haagan Topeliuksen- ja Runeberginkadun yhteyksien loppuminen. Raitiolinja Korppaanmäentieltä Topeliuksenkatua Kamppiin voisi ehkä korvata noita linjoja, mutta se edellyttäisi 4:n vuorojen vähentämistä ja ehkä 7:aa Munkkiniemeen sen lisäksi. Nelosen jo nyt suunnitellut muutokset kohtaavat niin itsepäistä vastustusta, että tuskin edes viitsivät ehdottaa.
Epäilen myös, että bussivuorojen vähentäminen olisi jokin HSL vastaan Helsinki asia, kun noista tyriytyneistä vähennyksistä (71 Kalasatamaan, Runkolinja 610 ja 61:n katkaisu, 321 ja 345 lopettaminen, 41 lopettaminen) ainoastaan HäViLi:iin liittyvillä 321 ja 345:lla vastustus tuli Helsingin ulkopuolelta. Muutenkaan vaikka kaupunki ajaisi bussien katkaisua kokonaan ja heillä on enemmistö HSL:n hallituksessa, kanta tuskin saadaan hallituksen edustajien kesken yhtenäiseksi. Hämeenlinnanväylällekkään ei saada ratikkaa ja juna-asemaa Kivihakaan busseja korvaamaan kokonaan ennen seuraavaa yleiskaavaa, vaikka väylän bulevardisoinnin kanssa ristiriitainen maakuntakaava onkin ymmärtääkseni muutettu.
Mikään raideliikennejärjestelmä ei tällä hetkellä eikä lähitulevaisuudessa korvaa Vihdintien suunnan bussilinjoja, jotka tarjoavat vaihdottoman yhteyden esim. Luoteis-Helsingistä ydinkeskustaan. Siten keskuteltaessa Elielinaukiosta on hyvä pitää mukana myös 0-vaihtoehto, eli että Elielinaukiota ei toistaiseksi rakenneta. Rakentamisen pääsyyksi on esitetty mm. viihtyisyystekijöitä, mutta todellinen pääsyy tietenkin on se 40 000 jalankulkijaa, jotka aukion ohittavat.
Vihdintien varresta yli 10min nopeampi reitti Rautatieasemalle aikataulun mukaan on vaihtaa Valimon asemalta junaan, kun se on uudistettu. Käytännössä vielä enemmän, kun matka-ajoissa on suuri hajonta. Jos bussit kääntyvät Pohjoiselle Rautatiekadulle ja sitä kautta Kamppiin, palvelualue on identtinen päätepysäkkiä lukuunottamatta. Ja kun Elielinaukiolle menijän on kannattanut vaihtaa jo kantakaupungin ulkopuolella, palvelualue on Kamppi pääteasemana laajempi.
Kumpaakin terminaalia pitää muokata, jotta voidaan ajaa nivelbusseilla, niin onhan se silloin Kamppi, jota kannattaa kehittää siihen suuntaan. Ja samalla yrittää löytää keino, jolla voidaan ajaa enemmän vuoroja sieltä. Elielinaukiosta hyötyisi vain 2-5 linjaa, kuten aikaisemmassa viestissä olen luettellut. Se määrä linjoja voidaan hoitaa pienellä kääntöpaikalla sekä kadunvarsipysäkeillä junalaitureiden vieressä Sanomatalon kohdalla.