Elielinaukion bussiterminaali

En osaa vastata kysymykseen mutta miksi Helsingin pitäisi olla länsieurooppalaainen, tai edes itäeurooppalainen? Valittaisiinkos sensijaan suomalainen?

Niin. Meillä tosiaan on piiitkät perinteet siinä, että tehdään väkisinkin eri lailla kuin muualla. Koskee paitsi joukkoliikennettä, myös monta muutakin asiaa. Mutta aika harvoin on niin, että kun sata ihmistä tekee yhdellä tavalla ja minä väen väkisin haluan tehdä jollain toisella, niin se minun tapani olisi sitten parempi.

- Tukholma, Cityterminalen päärautatieaseman yhteydessää ja Slussenin kompleksi.
- Tallinna, tosin kaukana toisistaan ovat bussi ja junaterminaalit.

t. Rainer

Eikös Tukholman bussiterminaali ole kaukoliikennettä varten? Ei siellä SL-busseja ole. Ja Slussenia puretaan parhaillaan.
 
Tuon alueen lähihistoriaa voi tarkastella oman muistin lisäksi kuvista ja karttapalveluista. Ylen areenasta voi katsoa Arto Nybergiä jonkun jakson ja todeta siitä alueen aukiotilanteen. Se on aukioiden kannalta masentava, parhaat mahdollisuudet on jo hukattu ja Kiasmaa ei ikävä kyllä olla purkamassa, vaan sen kuori uusitaan. Kokonaisuuden joukossa Elielin aukio on enää niin pieni osa, että menköön nyt sekin. Jos Vlaltavan talo koetaan tärkeäksi, voidaan se jättää kokonaisena uudisrakennuksen sisälle. Bussiliikenne keskustaan tulee joka tapauksessa vähenemään raideliikenteen osuuden lisääntyessä, joten eiköhän Kampin terminaali ja heilurilinjat riitä busseille.
 
Niin. Meillä tosiaan on piiitkät perinteet siinä, että tehdään väkisinkin eri lailla kuin muualla. Koskee paitsi joukkoliikennettä, myös monta muutakin asiaa. Mutta aika harvoin on niin, että kun sata ihmistä tekee yhdellä tavalla ja minä väen väkisin haluan tehdä jollain toisella, niin se minun tapani olisi sitten parempi.

Kun esitetään että pitää tehdä samalla tavalla kuin Euroopassa, niin pitää silloin myös perustella miksi pitää tehdä samalla tavalla. Suomen väkiluku ja pinta-ala ovat sellaisia tekijöitä ilmastoa unohtamatta, että moni asia kannattaa toteuttaa eri tavalla kuin muualla Euroopassa.


Eikös Tukholman bussiterminaali ole kaukoliikennettä varten? Ei siellä SL-busseja ole. Ja Slussenia puretaan parhaillaan.

Slussenilla on valtavat muutostyöt käynnissä. Alue halutaan nykyistä paremmaksi. Slussen siis säilyy, mutta muuttuu. Bussitermilaalia siinä on jo uudistettu ainakin osittain. Eli alueella säilyy bussiterminaali myös.

---------- Viestit yhdistetty klo 11:34 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 11:27 ----------

Tuon alueen lähihistoriaa voi tarkastella oman muistin lisäksi kuvista ja karttapalveluista. Ylen areenasta voi katsoa Arto Nybergiä jonkun jakson ja todeta siitä alueen aukiotilanteen. Se on aukioiden kannalta masentava, parhaat mahdollisuudet on jo hukattu ja Kiasmaa ei ikävä kyllä olla purkamassa, vaan sen kuori uusitaan. Kokonaisuuden joukossa Elielin aukio on enää niin pieni osa, että menköön nyt sekin. Jos Vlaltavan talo koetaan tärkeäksi, voidaan se jättää kokonaisena uudisrakennuksen sisälle. Bussiliikenne keskustaan tulee joka tapauksessa vähenemään raideliikenteen osuuden lisääntyessä, joten eiköhän Kampin terminaali ja heilurilinjat riitä busseille.

Ei riitä. Tämän asian on tuonut myös esille HSL. Mikään raideliikennejärjestelmä ei tällä hetkellä eikä lähitulevaisuudessa korvaa Vihdintien suunnan bussilinjoja, jotka tarjoavat vaihdottoman yhteyden esim. Luoteis-Helsingistä ydinkeskustaan. Siten keskuteltaessa Elielinaukiosta on hyvä pitää mukana myös 0-vaihtoehto, eli että Elielinaukiota ei toistaiseksi rakenneta. Rakentamisen pääsyyksi on esitetty mm. viihtyisyystekijöitä, mutta todellinen pääsyy tietenkin on se 40 000 jalankulkijaa, jotka aukion ohittavat.
 
Eikös Tukholman bussiterminaali ole kaukoliikennettä varten? Ei siellä SL-busseja ole. Ja Slussenia puretaan parhaillaan.

Lähtee Cityterminalenista joitain SL-busseja, mutta hyvin vaatimattomasti, enimmillään 13 vuoroa/h. Katuverkkoon sijoitetulta Vattugatan-nimiseltä pysäkiltä lähtee enimmillään 19 vuoroa/h. Työnjako näyttäisi olevan tällä hetkellä se, että Cityterminalenin bussit kulkee Värmdöhön ja Nackan koilliosaan ja Vattugatanin Tyresöhön. Nämä ovat samalla ainoat isot alueet ilman raideliikennettä Tukholman seudulla. Slussenin bussit kulkevat Värmdöhön ja Nackan koillisosaan eli samaan paikkaan kuin Cityterminalenin. Kokonaisuutena busseja lähtee keskustasta selkeästi vähemmän kuin Helsingissä.

Tuohon tilanteeseen ei kuitenkaan olla päästy vain lakkauttamalla bussiliikennettä, vaan laajentamalla määrätietoisesti raideliikennettä siten, että se on hyvin kattavaa Helsinkiin verrattuna. Elielinaukion bussiterminaali on perusteltu nykyisellä raideliikenteen verkostolla, mutta pitäisi pyrkiä siihen, että sitä ei tarvittaisi.

Ja määrätietoinen raideliikenteen laajentaminen on hyvin tyypillistä, eipä tule mieleen toista länsieurooppalaista kaupunkia, jossa olisi samanlainen bussiralli.
 
Viimeksi muokattu:
Ja määrätietoinen raideliikenteen laajentaminen on hyvin tyypillistä, eipä tule mieleen toista länsieurooppalaista kaupunkia, jossa olisi samanlainen bussiralli.
Edelleenkin. Euroopassa on erilainen ilmasto, väestöntiheys ja kulttuuri kuin Suomessa. Meillä on sensijaan toteutettava nämä suunnitelmat omalla parhaalla tavalla, ei niinkuin muut. Olen todella huolissani kun lähdetään tähän "kun kaikki muutkin" ajatteluun. Se ei toimi ja osoittaa vain ajattelun ulkoistamista muualle. Missä Suomalainen sisukkuus ja järjen käyttö nykyään?
 
Ja määrätietoinen raideliikenteen laajentaminen on hyvin tyypillistä, eipä tule mieleen toista länsieurooppalaista kaupunkia, jossa olisi samanlainen bussiralli.

Kyllä! Mutta tuskaisen hidasta on Helsingissä kantakaupungin bussirallista pääseminen. Itäisestä kantakaupungista ei olisi nykyiselläänkään pakko ajaa yhtäkään bussia Rautatientorille, ei edes Hakaniemeen, vaan kaikki olisi mahdollista päättää/käännyttää kohtalaisin pienin investoinnein Kalasataman ja Käpylän välillä. Jostain syystä tätä ei ole suunnitelmista huolimatta saatu toteutukseen. Sen sijaan toteutukseen saatiin Hämeentien bussiväylä - takuuepäviihtyisä bussipörinäbaana läpi Kallion ytimeen saakka.
 
Ei riitä. Tämän asian on tuonut myös esille HSL.

Keskustaan tulevien bussien määrä on putoamassa tällä hetkellä, eikä ole mitään syytä olettaa, että se väheneminen loppuisi seinään.


Helsingin Kaupunkiympäristö on myös antanut vastineensa HSL:n lausunnosta. Vaikkakin minusta perustelut ontuvat. KYMP vetoaa Länsiväylän bussien loppumiseen Kivenlahden metron myötä (-19), nivellinja 40 kääntämiseen katuverkossa (-7) ja 37 lopettamiseen (tai katkaisuun) Vihdintien ratikan myötä (-5), joilla saadaan lähtöjen määrä 71:een. Lisäksi halutaan, että linjasto perustuisi edelleen telibusseihin.

Tuo 19 lähdön vähennys siis kattaa koko nykyisen Länsiväylän vuoromäärän. Kivenlahden metron liityntälinjastossa on kuitenkin suunniteltu kahta suoraa linjaa Kamppiin joiden vuoromäärä on yhteensä 12. Eli se on todellisuudessa vain 7 vuoron vähennys.

37 tuskin myöskään katkaistaan, koska se muodostaa runko-osuuden linjojen 41 ja 42 kanssa Töölöön sisälle ja Kamppiin sekä vaihtoyhteyden Mannerheimintietä keskustaan asti kulkevilta linjoilta. Viimeaikaisista tyriytyneistä keskustan bussivuorojen vähentämisyrityksistähän yksi oli 41 ja siten Haagan Topeliuksen- ja Runeberginkadun yhteyksien loppuminen. Raitiolinja Korppaanmäentieltä Topeliuksenkatua Kamppiin voisi ehkä korvata noita linjoja, mutta se edellyttäisi 4:n vuorojen vähentämistä ja ehkä 7:aa Munkkiniemeen sen lisäksi. Nelosen jo nyt suunnitellut muutokset kohtaavat niin itsepäistä vastustusta, että tuskin edes viitsivät ehdottaa.

Epäilen myös, että bussivuorojen vähentäminen olisi jokin HSL vastaan Helsinki asia, kun noista tyriytyneistä vähennyksistä (71 Kalasatamaan, Runkolinja 610 ja 61:n katkaisu, 321 ja 345 lopettaminen, 41 lopettaminen) ainoastaan HäViLi:iin liittyvillä 321 ja 345:lla vastustus tuli Helsingin ulkopuolelta. Muutenkaan vaikka kaupunki ajaisi bussien katkaisua kokonaan ja heillä on enemmistö HSL:n hallituksessa, kanta tuskin saadaan hallituksen edustajien kesken yhtenäiseksi. Hämeenlinnanväylällekkään ei saada ratikkaa ja juna-asemaa Kivihakaan busseja korvaamaan kokonaan ennen seuraavaa yleiskaavaa, vaikka väylän bulevardisoinnin kanssa ristiriitainen maakuntakaava onkin ymmärtääkseni muutettu.

Mikään raideliikennejärjestelmä ei tällä hetkellä eikä lähitulevaisuudessa korvaa Vihdintien suunnan bussilinjoja, jotka tarjoavat vaihdottoman yhteyden esim. Luoteis-Helsingistä ydinkeskustaan. Siten keskuteltaessa Elielinaukiosta on hyvä pitää mukana myös 0-vaihtoehto, eli että Elielinaukiota ei toistaiseksi rakenneta. Rakentamisen pääsyyksi on esitetty mm. viihtyisyystekijöitä, mutta todellinen pääsyy tietenkin on se 40 000 jalankulkijaa, jotka aukion ohittavat.

Vihdintien varresta yli 10min nopeampi reitti Rautatieasemalle aikataulun mukaan on vaihtaa Valimon asemalta junaan, kun se on uudistettu. Käytännössä vielä enemmän, kun matka-ajoissa on suuri hajonta. Jos bussit kääntyvät Pohjoiselle Rautatiekadulle ja sitä kautta Kamppiin, palvelualue on identtinen päätepysäkkiä lukuunottamatta. Ja kun Elielinaukiolle menijän on kannattanut vaihtaa jo kantakaupungin ulkopuolella, palvelualue on Kamppi pääteasemana laajempi.

Kumpaakin terminaalia pitää muokata, jotta voidaan ajaa nivelbusseilla, niin onhan se silloin Kamppi, jota kannattaa kehittää siihen suuntaan. Ja samalla yrittää löytää keino, jolla voidaan ajaa enemmän vuoroja sieltä. Elielinaukiosta hyötyisi vain 2-5 linjaa, kuten aikaisemmassa viestissä olen luettellut. Se määrä linjoja voidaan hoitaa pienellä kääntöpaikalla sekä kadunvarsipysäkeillä junalaitureiden vieressä Sanomatalon kohdalla.
 
Edelleenkin. Euroopassa on erilainen ilmasto, väestöntiheys ja kulttuuri kuin Suomessa.

Missä on tämä mystinen "Eurooppa" johon Suomi ei kuulu? Viimeksi kun katsoin niin Eurooppa näytti tältä.
2021-03-25 21_12_37-Window.png
 

Liitetiedostot

  • 1024px-Europe_(orthographic_projection).svg.jpg
    1024px-Europe_(orthographic_projection).svg.jpg
    75.7 KB · Lukukerrat: 462
Viimeksi muokattu:
Missä on tämä mystinen "Eurooppa" johon Suomi ei kuulu? Viimeksi kun katsoin niin Eurooppa näytti tältä.
Kyllä minä tiedän että Suomi maantieteellisesti kuuluu Eurooppaan mutta se ei tarkoita että meidän pitäisi mennä sen takia johonkin yleiseurooppalaiseen muottiin ja verrata itseämme muihin Euroopan valtioihin. Nuo edellä listaamani asiat ovat päivän selvää. Meillä on karu ilmasto jossa pelkän raideliikenteen varaan ei voida rakentaa pääkaupunkia. Diesel linja-autot sopivat pohjolan karuihin oloihin parhaiten, se on fakta. Mitä väestöntiheyteen; verrattuna muihin kaupunkeihin, Helsingissä asutaan väljästi ja hyvä näin. Me suomalaiset arvostamme omaa tilaa, ja tämä on osa kulttuuriamme joten vaalikaamme sitä
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä! Mutta tuskaisen hidasta on Helsingissä kantakaupungin bussirallista pääseminen. Itäisestä kantakaupungista ei olisi nykyiselläänkään pakko ajaa yhtäkään bussia Rautatientorille, ei edes Hakaniemeen, vaan kaikki olisi mahdollista päättää/käännyttää kohtalaisin pienin investoinnein Kalasataman ja Käpylän välillä. Jostain syystä tätä ei ole suunnitelmista huolimatta saatu toteutukseen. Sen sijaan toteutukseen saatiin Hämeentien bussiväylä - takuuepäviihtyisä bussipörinäbaana läpi Kallion ytimeen saakka.

En muuten aikanaan seurannut tai meni ohi se keskustelu Kalasataman ja Käpylän syöttöliikenneasemista. Täällä foorumilla varmaan tiedetään, mihin nämä suunnitelmat sitten ovat tyssänneet. Jos A-juna liikennöi 10 minuutin välein Valimon terminaalin valmistuttua, niin kyllä se siinä tapauksessa hyvin palveleet täältä Konalasta matkustavia.
 
Diesel linja-autot sopivat pohjolan karuihin oloihin parhaiten, se on fakta.

Aikamoiset faktat sulla. Seuraamalla Hämeentien ruuhka-aikojen bussiliikennettä (myös ennen koronaa), ei voi kuin toivoa HSL:n lopettavan keskustaan suuntautuvan yksitysbusseilun ja keskittyvän joukkoliikenteen järjestämiseen. Jopa yksityisautoilusta on kantakaupungissa yksityisbusseilua vähemmän haittaa, mutta enemmän hyötyä.

Jotta ei mene täysin aiheen vierestä, kilpailutöistä Elielinsaaristo oli omaan silmääni miellyttävin. Yleisestikin suhtaudun positiivisesti aukion kehittämiseen - nyt aukio tuntuu erikoiselta tyhjältä tilalta junan ja keskustan välissä.

Joku kaipasi aiemmin realistisia ehdotuksia Elielin korvaamiseksi bussiliikenteen näkökulmasta. Miten olisi bussien kääntö ympäri Tukholmankadun paikkeilla - tällöin Meilahden työpaikoille pohjoisesta matkustaville ei tulisi pakollista vaihtoa lyhyelle matkalle toisella kulkuvälineellä. Joku linja voisi myös olla hyvä jatkaa Meilahdesta Ruoholahden kautta Lauttasaareen, voisi ajatella noilla seuduilla asuvan suhteellisen paljon Meilahdessa työssä käyviä - ja toisaalta pohjoisessa myös Ruoholahteen matkaavia.
 
Viimeksi muokattu:
Ja linjojen saapuessa Jaakonkadun ramppia pitkin Lapinrinteen sijaan, piti näille rakentaa saapumislaiturit, jotka söivät 4(?) vanhaa lähtölaituria. Tosin kaksi laituria toimi Espoon linjojen aikaan pääosin varalaitureina. Eli terminaalin kapasiteetti on laskenut Länsimetron tuomien muutosten myötä.

Laiturit 56, 57 olivat varalla.

Länsimetron myötä myös laiturit 54, 55 on purettu pois, konkreettisemmin laiturit tasattiin betonilla.

Laituri 55 : 171-174Z
Laituri 54 : 105,165
Laituri 53 : 158,160


lainaan tähän laiturikartan alle

Kampin lähiliikenneterminaalin linjat ja laiturit 3.1.2018 alkaen:

Laituri 41: 37 Honkasuo
Laituri 42: 41 Kannelmäki
Laituri 43: 42 Kannelmäki
Laituri 44: 63 Paloheinä
Laituri 45: 69 Jakomäki
Laituri 46: 70 Malmi
Laituri 48: 206 Kera
Laituri 49: 212 Kauniainen, 213 Kauklahti

Yöliikenne:
Laituri 41: 551N Tapiola
Laituri 43: 112N Friisilä
Laituri 46: 113N ja 114N Leppävaara
Laituri 47: 118N Jorvi
Laituri 48: 125N Latokaski
Laituri 49: 134N Tuomarila
Laituri 50: 146N Saunalahti
Laituri 51: 147N Kivenlahti
Laituri 52: 165N Kauklahti, 173N Upinniemi
 
Kyllä! Mutta tuskaisen hidasta on Helsingissä kantakaupungin bussirallista pääseminen. Itäisestä kantakaupungista ei olisi nykyiselläänkään pakko ajaa yhtäkään bussia Rautatientorille, ei edes Hakaniemeen, vaan kaikki olisi mahdollista päättää/käännyttää kohtalaisin pienin investoinnein Kalasataman ja Käpylän välillä. Jostain syystä tätä ei ole suunnitelmista huolimatta saatu toteutukseen. Sen sijaan toteutukseen saatiin Hämeentien bussiväylä - takuuepäviihtyisä bussipörinäbaana läpi Kallion ytimeen saakka.

Toisaalta täytyy ottaa huomioon se, että muualla Euroopassa ei bussilinjoja ole katkaistu tuolla tavalla väkivaltaisesti, vaan raideliikenne muodostaa rungon ja bussilla kuljetaan lyhyt matka raideliikenteen asemalle, tai jos ei ole raideliikennettä vaan palvelu toteutetaan bussein, puhutaan pienemmistä bussimääristä kuin mitä Helsingissä.

Tuusulanväylän ja Lahdenväylän suuntaan olisi siis muualla Euroopassa jonkinlaista raideliikennettä. Alueita ei välttämättä olisi rakennettu täysin samalla tavalla, jos raideliikenne ja asuinalueet olisi suunniteltu samaan aikaan, mutta jos ajatellaan Lahdenväylän suuntaa ja ajatellaan, että alueet olisi samat kuin nyt, muualla Euroopassa oltaisiin rakennettu Sörnäinen - Viikinranta - Viikki - Pihlajamäki - Jakomäki - Hakunila metro, ja Pohjois- ja Keski-Sipoon ja Porvoon liikenne perustuisi Porvoon radalla kulkevaan henkilöjunaliikenteeseen.
 
Takaisin
Ylös