En muuten aikanaan seurannut tai meni ohi se keskustelu Kalasataman ja Käpylän syöttöliikenneasemista. Täällä foorumilla varmaan tiedetään, mihin nämä suunnitelmat sitten ovat tyssänneet. Jos A-juna liikennöi 10 minuutin välein Valimon terminaalin valmistuttua, niin kyllä se siinä tapauksessa hyvin palveleet täältä Konalasta matkustavia.
Bussiliikenteen katkominen syöttöliikenneasemille oli alkujaan vahvasti Pisaran sidottu hanke. Pisara ei (ole) toteutunut. Käpylän ja Valimon(?) suunnitelmat on sittemmin yhdistetty bulevardisointiin. Kalasataman bussiterminaali on ainoa toteutunut, mutta suunniteltiin ymmärtääkseni Pisaraoletuksella: että pääradan varresta pääsisi suoralla yhteydellä myös Hakaniemeen. Ei pääse, enkä tiedä, mahtuuko Kalasatamaan lisää Tuusulan- ja Lahdenväylän välissä pyöriviä bussilinjoja. Tuskin.
---------- Viestit yhdistetty klo 12:34 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 12:12 ----------
Tämä on tietysti totta. Helsingin liikennejärjestelmä kantaa aika raskasta historiallista painolastia. Paitsi että seudun yhdyskuntarakenteesta suuri osa on autouskovaista modernismia, metrossa valittiin yliraskas malli, jota ei kannata ja jota ei ole varaa laajentaa. Jälkimmäisen vuoksi niin Viikin kuin Tuusulan suunnan metrolaajennukset ovat jääneet pitkälti visioiksi ja alustaviksi suunnitelmiksi.Toisaalta täytyy ottaa huomioon se, että muualla Euroopassa ei bussilinjoja ole katkaistu tuolla tavalla väkivaltaisesti, vaan raideliikenne muodostaa rungon ja bussilla kuljetaan lyhyt matka raideliikenteen asemalle, tai jos ei ole raideliikennettä vaan palvelu toteutetaan bussein, puhutaan pienemmistä bussimääristä kuin mitä Helsingissä.
Tuusulanväylän ja Lahdenväylän suuntaan olisi siis muualla Euroopassa jonkinlaista raideliikennettä. Alueita ei välttämättä olisi rakennettu täysin samalla tavalla, jos raideliikenne ja asuinalueet olisi suunniteltu samaan aikaan, mutta jos ajatellaan Lahdenväylän suuntaa ja ajatellaan, että alueet olisi samat kuin nyt, muualla Euroopassa oltaisiin rakennettu Sörnäinen - Viikinranta - Viikki - Pihlajamäki - Jakomäki - Hakunila metro, ja Pohjois- ja Keski-Sipoon ja Porvoon liikenne perustuisi Porvoon radalla kulkevaan henkilöjunaliikenteeseen.
Tietysti voi miettiä sitäkin, että onko vielä 2000-luvullakaan osattu tehdä oikeita valintoja hankkeiden suhteen/välillä, jos tavoitteena on viihtyisä kaupunki ja toimiva joukkoliikenne. Länsimetrolla jatkeineen ja kehäradalla on saatu lähinnä lisää lähiöitä pelloille.