Kyllä ne rahamiehet tunkisivat jokaisen tyhjän kolon Helsingin keskustassa täyteen ja kyllä niille tietysti jokin käyttäjä aina saadaan. Mutta kun tämä Elielinaukion hanke ei lähtenyt kaupunkilaisista, vaan sijoittajista. Eivät kaupunkikuvalliset kysymykset ole heille tärkeitä, vaan se että kuinka paljon rahaa saadaan revittyä irti kustakin kohteesta. Siksi on käsittämätöntä että Helsingin kaupunkisuunnittelut virkamiehet ovat lähteneet mukaan hankkeeseen, joka jo lähtökohtaisesti on epäonnistumaan tuomittu.
Joka paikassa raha ratkaisee, ei se muuta mitään muita arvioitavia suureita asiasta. Ja edelleenkään ei kaupunki toimisi sillai, että pitää kaupunkilaisten erikseen pyytää, että jotain rakennetaan. Jos ei tarkasti seuraa, niin jonkin toteuttamatta jättäminen näkyy vasta kun tulee ongelmia ja hyvä suunnittelu on juuri sitä, että tehdään ennakoivasti.
Tässä olisi laadukasta toimitilaa Elielinaukion tuntumassa, täytetään nämä ensin:
https://toimitilat.kauppalehti.fi/List/toimitilat/helsinki
Et kai nyt tosissasi väitä, että kaiken tilan pitää olla käytössä ennen kuin lisää saa rakentaa? Kyllä nyt pitäis sen vertaa ymmärtää, että näissä on aina pientä vaihtuvuutta eli tiloja on vapaana vaikka olisi kuinka pula. Muutenkin suurin osa noista on kantakaupungin ulkopuolella ja mikään niistä ei ole niin keskeisellä paikalla kuin Elielinaukio.
Tässä muutamia syitä:
- Elielinaukio sijaitsee rautatieaseman vieressä, laatikkomainen nykyarkkitehtuurin laatikkomainen pilaa ympäristön ja räikeästi ei kunnioita Eliel Saarisen arkkitehtuuria
Jos laatikkoimainen nykyarkkitehtuuri pilaa asemarakennuksen, niin sitten se peli on jo menetetty, kun Holiday Inn ja Sanomatalo rakennettiin viereen. Ihan turha sitten suojella rippeitä, menemään vaan.
- Aluetta käyttävänä en näe enkä koe Elielinaukiota epämiellyttävänä, kaukojunasta kävellään 40-50 m Elielinaukion laiturille, jolloin kätevästi voidaan odottaa jatkoyhteyttä, joka yleensä lähtee 10 minuutin sisällä
Minä mittasin 75m. Tai sitten voisit jäädä Pasilassa ja ottaa 59:n, joka kulkee päivälläkin vielä useammin.
- Uusi rakennus muuttaa aukion ahtaaksi paikaksi kävelijöille, pyörälijöille sekä on suurimmasta ajastaan pimeä ja pelottava.
Vaikka avointa tilaa on vähemmän, niin ei siitä ahdas tai pimeä tarvitse tulla, ja muutenkin noin keskeiset paikat valaistaan aika tehokkaasti. Eihän Postitalon ja Sokoksen väliäkään voi pimeäksi kutsua.
Tarkka vastaus "miksi ei pidä rakentaa" - selviää tästä kirjasta. Kirjassa tarkastellaan Helsingin kaupunkisuunnittelun kriisiä.
https://icomos.fi/kenen-kaupunki/?/
Tässä tarkemmin Elielinaukio
https://icomos.fi/wpolku/wp-content/uploads/2021/03/12-Kaupunkilaisten-etupihat.pdf
Voisit kyllä vähän kertoa tarkemmin linkkailemistasi sivuista. Rupeaa olemaan aika huonoa keskustelukulttuuria, mitä olet harrastellut linkailla, täällä asioita ja sanoa vaan "tämä on hyvin kirjoitettu" tai "yhdyn tähän". Jos ei muuten niin edes siksi, että näytät itsekkin lukeneneen tekstin ja oikeasti ymmärtäneen mitä siinä sanotaan.
Rakentamisen on kuitenkin tarkoitus alkaa jo muutaman vuoden päästä eikä Helsingin seudun kantakaupunkia pidemmälle ulottuva raideliikenne ole vielä silloin kokoon nähden esimerkisi Tukholman tasolla. Rakentamisen aloitusta pitäisi vähintäänkin siirtää 2030-luvulle.
Tuskin alkaa jo parin vuoden päästä. Tässä ollaan ihan kaavoitusprosessin alkuvaiheessa, eli lautakunta ja valtuustokäsittely on täysin käymättä ja sitä ennen tulee vielä varmasti useampi kaavaehdotus. Ja sitten vielä varmasti jotain oikeuskäsittelyä, jonka jälkeen sovitaan vasta maankäyttösopimus. Hyvällä tuurilla tuskin ehtii ennen kuin Espoon kaupunkirata valmistuu.
Jonkinlainen raitiovaunuhuuma on tällä hetkellä menossa. Raitioteitä ollaan suunnittelemassa sinne ja tänne. Ongelma on kuitenkin se että emme varmuudella tiedä, kuinka hyvin raitioliikenne toimii, kun mennään Ruskeasuolta pohjoiseen ja luoteeseen. Raitioliikenteen merkitystä kantakaupungissa ei kiistä kukaan, mutta olen tosiaan samaa mieltä siitä, että turhaa kiirettä taas pidetään. 300-alkuiset linjat jossain vaiheessa kootaan yhdeksi 300-runkolinjaksi. Mannerheimintien ylikapasiteetin vähentäminen on perusteltua, mutta on pohdittava myös, korvaako tuleva raitioliikenne Vihdintietä kulkevat linjat palvelutasoa heikentämättä.
Kun on kaikin keinon jarruteltu raitioverkon laajentamista 50-vuotta ja annettu kaupunkirakenteen hajautua sen ulkopuolelle, niin tule pieni huuma täytuukin olla kiriä menetetty aika takaisin.
Loputtoman massiivisen rakentamiosen puolestapuhujat eivät toimi kuten saarnaavat. Iso rakennus itsessään on itseisarvo. Kun ei voida kertoa mitä siihen rakennukseen tulee.
Väläytät taas vähän liikaa korttejasi kun arvostelet yhden rakennuksen ja aukion rakentamista loputtomana rakentamisena. Jokainen lisärakennus aina vie loputkin tilat ja tuhoaa kaiken. Taas näkee, että on kyseessä yleinen muutoksenvastustus.
Johan tässä nyt on sanottu moneen kertaan, mitä sinne on tulossa ja että ei sitä kannata lukkoon lyödä näin varhaisessa vaiheessa. Itsekkin linkkailit työtiloja aikaisemmassa viestissä mukamas vastauksena, mutta taas alkoi levy alusta. Ei kai uutta asuintaloakaan varten tarvitse olla asukkaat valmiina muuttamaan, kun aletaan rakentaamaan, saati kaavoittamaan.
Etkä vieläkään ole vastannut, mikä siitä tekee massiivisen. Saman kokoinen rakennus kuin vieressä olevat.
Toimivat sähköniveletkin hyvin. Eikö kannattaisi näistä nyt kerätä kokemukseen perustuvaa tietoa ja vähän toppuutella Elielinaukion projektia.
Tarviitko oikeasti selvitystä siihen, että puolet lyhyempään välineeseen mahtuu puolet vähemmän matkustajia?