Elielinaukion bussiterminaali

Kyllä aukiot ja mauttomat rakennukset ovat nähtävissä ihan tavallisessa silmin nähtävässä todellisuudessa. Näyttää siltä, että aukioita ei enää valmisteta, surkeaa arkkitehtuuria sitä vastoin riittää.

Elielinaukio rakennettiin vasta 1999 ja pian sitten poistettiin käytöstä bussien taukoparkit. Rakentamalla surkeaa arkkitehtuuria niiden päälle. Ja nyt ollaan poistamasaa koko aukiota
Sellaista...
 
Kyllä ne on siellä, kun viitsii lukea usein kysyttyihin kysymyksiin asti.



Mielipidekyselyiden perusteella on typerää ruveta arvioimaan tarvetta, kun vaikka oltaisiin mielummin etänä, niin jos se työnteko onnistuu paremmin kasvotusten, niin takaisinpäin se siirtyy. Eikä sitä kuitenkaan mielipiteiden perusteella päätetä mennäänkö takaisin paikan päälle, vaan johtoportaassa. Siksi toiseksi ne mielipiteet voi muuttua moneen kertaan ennen kuin päästää normaalioloihin takaisin. Jos nyt ei korkeiden tapausmäärien aikaan miellytä muiden kanssa samassa konttorista istuminen, niin ei se välttämättä pidä paikkaansa enää silloin.

Elielinaukio on niin keskeisellä paikalla, että siinä on aina kysyntää, vaikka koko Helsingin tai edes kantakaupungin tasolla ei olisi. Muutenkin kantakaupungissa on koronoista huolimatta kova kysyntä asunnoille, eli yli jäävät toimitilat voi muuttaa niiksi, jos ei saa muuten menemään. Rautatieaseman ympäristö on kuitenkin liian vilkas asunnoille.

Kyllä ne rahamiehet tunkisivat jokaisen tyhjän kolon Helsingin keskustassa täyteen ja kyllä niille tietysti jokin käyttäjä aina saadaan. Mutta kun tämä Elielinaukion hanke ei lähtenyt kaupunkilaisista, vaan sijoittajista. Eivät kaupunkikuvalliset kysymykset ole heille tärkeitä, vaan se että kuinka paljon rahaa saadaan revittyä irti kustakin kohteesta. Siksi on käsittämätöntä että Helsingin kaupunkisuunnittelut virkamiehet ovat lähteneet mukaan hankkeeseen, joka jo lähtökohtaisesti on epäonnistumaan tuomittu.

Tässä olisi laadukasta toimitilaa Elielinaukion tuntumassa, täytetään nämä ensin: https://toimitilat.kauppalehti.fi/List/toimitilat/helsinki

---------- Viestit yhdistetty klo 20:26 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 20:10 ----------

Saisinko vielä jonkunlaisen tiivistyksen niiltä, joiden mielestä sinne Elielinaukiolle ei saisi rakentaa mitään, että miksi ei saisi. Minusta se on tuulenpieksemä parkkikenttä, joka keskeisestä sijainnistaan on jonkinlaista epämiellyttävää laitakaupunkia. Jos siihen tulee toivon mukaan tyylikkään näköinen rakennus, niin kyllä se minusta on parannus nykytilanteeseen. Jäähän siihen vielä Asema-aukio taksikuskien tappelukentäksi ja Rautatientori bussien parkkipaikaksi ja kesätapahtumatoriksi.

Tässä muutamia syitä:
- Elielinaukio sijaitsee rautatieaseman vieressä, laatikkomainen nykyarkkitehtuurin laatikkomainen pilaa ympäristön ja räikeästi ei kunnioita Eliel Saarisen arkkitehtuuria

- Elilelinaukio ei ole parkkikenttä vaan merkittävän joukkoliikenneyhteyden joukkoliikenneterminaali. Sieltä lähtevät bussit tarjoavat suorat yhteydet keskustaan luoteissuunnan asuinalueille Helsingissä, sekä Espoota ja Vantaata myöten

- Aluetta käyttävänä en näe enkä koe Elielinaukiota epämiellyttävänä, kaukojunasta kävellään 40-50 m Elielinaukion laiturille, jolloin kätevästi voidaan odottaa jatkoyhteyttä, joka yleensä lähtee 10 minuutin sisällä

- Uusi rakennus muuttaa aukion ahtaaksi paikaksi kävelijöille, pyörälijöille sekä on suurimmasta ajastaan pimeä ja pelottava.

-Elielinaukion rakentamisajatus ei lähde kaupunkilaisten tarpeista eikä joukkoliikenteen käyttäjien tarpeista, vaan kiinteistösijoittajien tarpeista.

-Elielinaukion rakentamisajatus on yksi tyypillinen osoitus Helsingin kaupunkisuunnittelun jatkuvasta epäonnistumisesta. Osoitus siitä on järjettömän ajatuksen päästäminen yleensä edes näin pitkälle.

Tässä muutamia ajatuksia nykyisen Elielinaukion säilyttämisen puolesta, laitanko lisää ?
 
En ota kantaa uusiin rakennuksiin, mutta eipä tuo nykyinen Elielinaukio kovin viihtyisä ole.
 
En ota kantaa uusiin rakennuksiin, mutta eipä tuo nykyinen Elielinaukio kovin viihtyisä ole.
Siinä on toimiva joukkoliikenneterminaali. Sekö 10-kerroksinen lasilaatikko aukion viihtyisäksi tekisi ? Ja onko se sen jälkeen uudistettu "aukio".

---------- Viestit yhdistetty klo 21:26 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 21:21 ----------

Tarkka vastaus "miksi ei pidä rakentaa" - selviää tästä kirjasta. Kirjassa tarkastellaan Helsingin kaupunkisuunnittelun kriisiä.
https://icomos.fi/kenen-kaupunki/?/

---------- Viestit yhdistetty klo 21:30 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 21:26 ----------

Tässä tarkemmin Elielinaukio
https://icomos.fi/wpolku/wp-content/uploads/2021/03/12-Kaupunkilaisten-etupihat.pdf
 
Jos niistä ei ole pulaa, miksi pitää tärvellä yksi harvoista jäljellä olevista aukioista?

Aiemmin jo mainittiinkin, ettei kyse ole mitenkään harvassa olevasta aukiosta, mutta mitä tuossa siis oikeastaan tärvellään? Kumpikaan aukioista ei ole viihtyisä, ei Elielinaukio eikä Asema-aukio. Hyvällä tuurilla Asema-aukiosta sellainen jopa suunnitelmien myötä tulee. Jos ei, niin tuskin tuonne viihtyisää aukiota saisikaan. Aukioitahan tuolla kyllä riittää, vaikka yksi lähtisikin.

Toinen asia on sitten muutoksen onnistuminen ja vaikutus joukkoliikenteeseen, josta en ole itsekään vakuuttunut, onko suunta aivan oikea. Alue kyllä mielestäni selvästi kaipaa muutosta viihtyisämpään suuntaan, mutten ole oikein varma, onko voittajaehdotus oikein harmoniassa ympäristönsä kanssa ja luoko sekään sitä viihtyisää ympäristöä. Joukkoliikenteen osalta lopputulos jää nähtäväksi, se voi sinänsä olla ihan hyväkin huomioiden mm. tulevat pikaratikat.
 
Siinä on toimiva joukkoliikenneterminaali. Sekö 10-kerroksinen lasilaatikko aukion viihtyisäksi tekisi ? Ja onko se sen jälkeen uudistettu "aukio".

Kaipaatko myös Simonkenttää?

Ne Elielin bussit lähtevät joka tapauksessa, tuli siihen rakennusta tai ei. Aika harvassa ovat ne länsieurooppalaiset pääkaupungit, joissa ydinkeskustassa on kymmenien bussien päätepysäkkejä suurina "terminaaleina". Minusta ei ole meriitti, että Helsinki kuuluu näihin.

Aiemmin jo mainittiinkin, ettei kyse ole mitenkään harvassa olevasta aukiosta, mutta mitä tuossa siis oikeastaan tärvellään? Kumpikaan aukioista ei ole viihtyisä, ei Elielinaukio eikä Asema-aukio. Hyvällä tuurilla Asema-aukiosta sellainen jopa suunnitelmien myötä tulee. Jos ei, niin tuskin tuonne viihtyisää aukiota saisikaan. Aukioitahan tuolla kyllä riittää, vaikka yksi lähtisikin.

Asema-aukio ja Rautatientori, samoin kuin leveä Kaivokatu, kuitenkin puolustavat paikkaansa minusta ihan siksi, että rautatieaseman ympäristöön on kiva ja hyvä jättää runsaasti tilaa. Mutta ei siellä aseman takapihalla tuollaista paraatitilaa tarvita. Kukaan ei ole sitä paraatitilaa kaivannut itäpulellakaan, vaan Kansallisteatteri lähikortteleineen saa nököttää paikallaan ihan rauhassa.
 
Kaipaatko myös Simonkenttää?

Ne Elielin bussit lähtevät joka tapauksessa, tuli siihen rakennusta tai ei. Aika harvassa ovat ne länsieurooppalaiset pääkaupungit, joissa ydinkeskustassa on kymmenien bussien päätepysäkkejä suurina "terminaaleina". Minusta ei ole meriitti, että Helsinki kuuluu näihin.
Rakentamisen on kuitenkin tarkoitus alkaa jo muutaman vuoden päästä eikä Helsingin seudun kantakaupunkia pidemmälle ulottuva raideliikenne ole vielä silloin kokoon nähden esimerkisi Tukholman tasolla. Rakentamisen aloitusta pitäisi vähintäänkin siirtää 2030-luvulle.
 
Helsinki on täynnä kehnoja aukioita. Ei ne Elielinaukion kautta lopu. Sunnuntaina kävelin Kontulasta Itäkeskukseen ja törmäsin autioihin ja kehnoihin aukioihin mm. Kurkimäessä ja Myllypurossa. Ei ollut ketään nauttimassa toisesta etupihastaan.

Tuntuu vähän siltä, että aukioiden puolestapuhujat eivät toimi kuten he saarnaavat.
 
Rakentamisen on kuitenkin tarkoitus alkaa jo muutaman vuoden päästä eikä Helsingin seudun kantakaupunkia pidemmälle ulottuva raideliikenne ole vielä silloin kokoon nähden esimerkisi Tukholman tasolla. Rakentamisen aloitusta pitäisi vähintäänkin siirtää 2030-luvulle.

Jonkinlainen raitiovaunuhuuma on tällä hetkellä menossa. Raitioteitä ollaan suunnittelemassa sinne ja tänne. Ongelma on kuitenkin se että emme varmuudella tiedä, kuinka hyvin raitioliikenne toimii, kun mennään Ruskeasuolta pohjoiseen ja luoteeseen. Raitioliikenteen merkitystä kantakaupungissa ei kiistä kukaan, mutta olen tosiaan samaa mieltä siitä, että turhaa kiirettä taas pidetään. 300-alkuiset linjat jossain vaiheessa kootaan yhdeksi 300-runkolinjaksi. Mannerheimintien ylikapasiteetin vähentäminen on perusteltua, mutta on pohdittava myös, korvaako tuleva raitioliikenne Vihdintietä kulkevat linjat palvelutasoa heikentämättä.

Raitiovaunu on hyvä joukkoliikenneväline, mutta onko siitä bussin korvaajaksi silloin kun linja ulottuu esim Elielinaukiolta 20 kilometrin päähän.

---------- Viestit yhdistetty klo 12:17 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 12:12 ----------

Helsinki on täynnä kehnoja aukioita. Ei ne Elielinaukion kautta lopu. Sunnuntaina kävelin Kontulasta Itäkeskukseen ja törmäsin autioihin ja kehnoihin aukioihin mm. Kurkimäessä ja Myllypurossa. Ei ollut ketään nauttimassa toisesta etupihastaan.

Tuntuu vähän siltä, että aukioiden puolestapuhujat eivät toimi kuten he saarnaavat.
Elielinaukio on hyvä joukkoliikenneterminaali, käytän sitä usein. Se palvelee nykyisessä käytössään siis hyvin joukkoliikenteen käyttäjiä. Loputtoman massiivisen rakentamiosen puolestapuhujat eivät toimi kuten saarnaavat. Iso rakennus itsessään on itseisarvo. Kun ei voida kertoa mitä siihen rakennukseen tulee.
 
Ongelma on kuitenkin se että emme varmuudella tiedä, kuinka hyvin raitioliikenne toimii, kun mennään Ruskeasuolta pohjoiseen ja luoteeseen.

Tampereella näkyy ainakin toimivan ihan hyvin ;)

Mutta ihan vakavasti: miksi se alkaisi toimia sen huonommin, kun olosuhteet muuttuvat vähemmän haastaviksi? Eiköhän tuosta ole maailmalla jo ihan riittävästi kokemusta.
 
Kaipaatko myös Simonkenttää?
Aluehan rakennettiin mm. silloisen apulaiskaupunginjohtaja Pekka Korpisen jankutuksen pohjalta osittain ja Hesari komppasi. Tietysti, koska oma lehmä ojassa. Alueesta väännettiin tuolloin paljoin puolesta ja vastaan. Kun minulta nyt kysytään, niin vähemmän massiivinen rakentaminen olisi toiminut kompromissiratkaisuna.

Ne Elielin bussit lähtevät joka tapauksessa, tuli siihen rakennusta tai ei. Aika harvassa ovat ne länsieurooppalaiset pääkaupungit, joissa ydinkeskustassa on kymmenien bussien päätepysäkkejä suurina "terminaaleina". Minusta ei ole meriitti, että Helsinki kuuluu näihin.
Sen sijaan että katsomme, mitä muualla tehdään, voisimme tarkastella toimiiko keskustan saavutettavuus joukkoliikenteellä. Minusta on hieno juttu että Helsingissä joukkoliikenteen solmualueelle pääsee myös sähköbusseilla(jonkin ajan kuluttua). Niitähän on muuten terminaaleja ihan naapurimaissakin, asiahan oli esillä tässä ketjussa. Elielinaukion bussilaituri eivät ole mikään kovin massiivinen terminaali. Mutta siitä nyt etsitään kaikenlaista kielteistä, kun kiinteistösijoittajat lähtivät liikkeelle.



Asema-aukio ja Rautatientori, samoin kuin leveä Kaivokatu, kuitenkin puolustavat paikkaansa minusta ihan siksi, että rautatieaseman ympäristöön on kiva ja hyvä jättää runsaasti tilaa. Mutta ei siellä aseman takapihalla tuollaista paraatitilaa tarvita. Kukaan ei ole sitä paraatitilaa kaivannut itäpulellakaan, vaan Kansallisteatteri lähikortteleineen saa nököttää paikallaan ihan rauhassa.

Ymmärsinkö oikein että olisit valmis hyväksymään rakentamisen myös Kansallisteatterin läheisyyteen ?

---------- Viestit yhdistetty klo 12:40 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 12:36 ----------

Tampereella näkyy ainakin toimivan ihan hyvin ;)

Mutta ihan vakavasti: miksi se alkaisi toimia sen huonommin, kun olosuhteet muuttuvat vähemmän haastaviksi? Eiköhän tuosta ole maailmalla jo ihan riittävästi kokemusta.

Toimivat sähköniveletkin hyvin. Eikö kannattaisi näistä nyt kerätä kokemukseen perustuvaa tietoa ja vähän toppuutella Elielinaukion projektia.
 
Rakentamisen on kuitenkin tarkoitus alkaa jo muutaman vuoden päästä eikä Helsingin seudun kantakaupunkia pidemmälle ulottuva raideliikenne ole vielä silloin kokoon nähden esimerkisi Tukholman tasolla. Rakentamisen aloitusta pitäisi vähintäänkin siirtää 2030-luvulle.

Kampissahan on kallis terminaali vajaakäytöllä. Mun käsittääkseni niitä Elielin linjoja ollaan muutenkin siirtämässä sinne.

Ymmärsinkö oikein että olisit valmis hyväksymään rakentamisen myös Kansallisteatterin läheisyyteen ?

Et ymmärtänyt. Tarkoitin, että vastaavalla logiikalla, jonka mukaan asemarakennuksen länsisiiven luo ei saisi rakentaa, pitäisi itäsiiven luota purkaa rakennuksia pois, että saadaan sinne aukeaa tilaa. Tarkoitin siis, että sinun pitäisi vaatia Kansallisteatterin purkamista. Jotta ei synny lisää väärinymmärryksiä, tarkennan, että kyse oli huumorista.
 
Kampissahan on kallis terminaali vajaakäytöllä. Mun käsittääkseni niitä Elielin linjoja ollaan muutenkin siirtämässä sinne.

Täällä on kirjoitettu että ei mahdu, ja toisaalta ei se kyllä ole sama asia jos bussi vie Kamppiin. Palvelutaso heikkenee. Mutta aiheesta löytyy paljon kommentteja täällä verkossa.



Et ymmärtänyt. Tarkoitin, että vastaavalla logiikalla, jonka mukaan asemarakennuksen länsisiiven luo ei saisi rakentaa, pitäisi itäsiiven luota purkaa rakennuksia pois, että saadaan sinne aukeaa tilaa. Tarkoitin siis, että sinun pitäisi vaatia Kansallisteatterin purkamista. Jotta ei synny lisää väärinymmärryksiä, tarkennan, että kyse oli huumorista.

Kansallisteattarin osa meinattiin purkaa, säilyy kuitenkin, joskus kannattaa valittaa.
https://www.rakennuslehti.fi/2021/0...kustannukset-karkasivat-viivastymisen-vuoksi/

Makkaratalo on rakennettu, Sanomatalo on rakennettu, mutta Glyykan voisi jättää rakentamatta. Miten sitten hankkeesta vetäydytään kasvot säilyttäen. Ei Sinnemäki tule tekohymynsä kanssa kameraan kertomaan, että hanke on toteuttamiskelvoton, mutta ainahan voi tehdä "lisäselvityksiä" siihen saakka kunnes toimittajat ja kansalaiset lakkaavat kyselemästä.
 
Kyllä ne rahamiehet tunkisivat jokaisen tyhjän kolon Helsingin keskustassa täyteen ja kyllä niille tietysti jokin käyttäjä aina saadaan. Mutta kun tämä Elielinaukion hanke ei lähtenyt kaupunkilaisista, vaan sijoittajista. Eivät kaupunkikuvalliset kysymykset ole heille tärkeitä, vaan se että kuinka paljon rahaa saadaan revittyä irti kustakin kohteesta. Siksi on käsittämätöntä että Helsingin kaupunkisuunnittelut virkamiehet ovat lähteneet mukaan hankkeeseen, joka jo lähtökohtaisesti on epäonnistumaan tuomittu.

Joka paikassa raha ratkaisee, ei se muuta mitään muita arvioitavia suureita asiasta. Ja edelleenkään ei kaupunki toimisi sillai, että pitää kaupunkilaisten erikseen pyytää, että jotain rakennetaan. Jos ei tarkasti seuraa, niin jonkin toteuttamatta jättäminen näkyy vasta kun tulee ongelmia ja hyvä suunnittelu on juuri sitä, että tehdään ennakoivasti.


Tässä olisi laadukasta toimitilaa Elielinaukion tuntumassa, täytetään nämä ensin: https://toimitilat.kauppalehti.fi/List/toimitilat/helsinki

Et kai nyt tosissasi väitä, että kaiken tilan pitää olla käytössä ennen kuin lisää saa rakentaa? Kyllä nyt pitäis sen vertaa ymmärtää, että näissä on aina pientä vaihtuvuutta eli tiloja on vapaana vaikka olisi kuinka pula. Muutenkin suurin osa noista on kantakaupungin ulkopuolella ja mikään niistä ei ole niin keskeisellä paikalla kuin Elielinaukio.

Tässä muutamia syitä:
- Elielinaukio sijaitsee rautatieaseman vieressä, laatikkomainen nykyarkkitehtuurin laatikkomainen pilaa ympäristön ja räikeästi ei kunnioita Eliel Saarisen arkkitehtuuria

Jos laatikkoimainen nykyarkkitehtuuri pilaa asemarakennuksen, niin sitten se peli on jo menetetty, kun Holiday Inn ja Sanomatalo rakennettiin viereen. Ihan turha sitten suojella rippeitä, menemään vaan.

- Aluetta käyttävänä en näe enkä koe Elielinaukiota epämiellyttävänä, kaukojunasta kävellään 40-50 m Elielinaukion laiturille, jolloin kätevästi voidaan odottaa jatkoyhteyttä, joka yleensä lähtee 10 minuutin sisällä

Minä mittasin 75m. Tai sitten voisit jäädä Pasilassa ja ottaa 59:n, joka kulkee päivälläkin vielä useammin.

- Uusi rakennus muuttaa aukion ahtaaksi paikaksi kävelijöille, pyörälijöille sekä on suurimmasta ajastaan pimeä ja pelottava.

Vaikka avointa tilaa on vähemmän, niin ei siitä ahdas tai pimeä tarvitse tulla, ja muutenkin noin keskeiset paikat valaistaan aika tehokkaasti. Eihän Postitalon ja Sokoksen väliäkään voi pimeäksi kutsua.

Tarkka vastaus "miksi ei pidä rakentaa" - selviää tästä kirjasta. Kirjassa tarkastellaan Helsingin kaupunkisuunnittelun kriisiä.
https://icomos.fi/kenen-kaupunki/?/

Tässä tarkemmin Elielinaukio
https://icomos.fi/wpolku/wp-content/uploads/2021/03/12-Kaupunkilaisten-etupihat.pdf

Voisit kyllä vähän kertoa tarkemmin linkkailemistasi sivuista. Rupeaa olemaan aika huonoa keskustelukulttuuria, mitä olet harrastellut linkailla, täällä asioita ja sanoa vaan "tämä on hyvin kirjoitettu" tai "yhdyn tähän". Jos ei muuten niin edes siksi, että näytät itsekkin lukeneneen tekstin ja oikeasti ymmärtäneen mitä siinä sanotaan.

Rakentamisen on kuitenkin tarkoitus alkaa jo muutaman vuoden päästä eikä Helsingin seudun kantakaupunkia pidemmälle ulottuva raideliikenne ole vielä silloin kokoon nähden esimerkisi Tukholman tasolla. Rakentamisen aloitusta pitäisi vähintäänkin siirtää 2030-luvulle.

Tuskin alkaa jo parin vuoden päästä. Tässä ollaan ihan kaavoitusprosessin alkuvaiheessa, eli lautakunta ja valtuustokäsittely on täysin käymättä ja sitä ennen tulee vielä varmasti useampi kaavaehdotus. Ja sitten vielä varmasti jotain oikeuskäsittelyä, jonka jälkeen sovitaan vasta maankäyttösopimus. Hyvällä tuurilla tuskin ehtii ennen kuin Espoon kaupunkirata valmistuu.

Jonkinlainen raitiovaunuhuuma on tällä hetkellä menossa. Raitioteitä ollaan suunnittelemassa sinne ja tänne. Ongelma on kuitenkin se että emme varmuudella tiedä, kuinka hyvin raitioliikenne toimii, kun mennään Ruskeasuolta pohjoiseen ja luoteeseen. Raitioliikenteen merkitystä kantakaupungissa ei kiistä kukaan, mutta olen tosiaan samaa mieltä siitä, että turhaa kiirettä taas pidetään. 300-alkuiset linjat jossain vaiheessa kootaan yhdeksi 300-runkolinjaksi. Mannerheimintien ylikapasiteetin vähentäminen on perusteltua, mutta on pohdittava myös, korvaako tuleva raitioliikenne Vihdintietä kulkevat linjat palvelutasoa heikentämättä.

Kun on kaikin keinon jarruteltu raitioverkon laajentamista 50-vuotta ja annettu kaupunkirakenteen hajautua sen ulkopuolelle, niin tule pieni huuma täytuukin olla kiriä menetetty aika takaisin.

Loputtoman massiivisen rakentamiosen puolestapuhujat eivät toimi kuten saarnaavat. Iso rakennus itsessään on itseisarvo. Kun ei voida kertoa mitä siihen rakennukseen tulee.

Väläytät taas vähän liikaa korttejasi kun arvostelet yhden rakennuksen ja aukion rakentamista loputtomana rakentamisena. Jokainen lisärakennus aina vie loputkin tilat ja tuhoaa kaiken. Taas näkee, että on kyseessä yleinen muutoksenvastustus.

Johan tässä nyt on sanottu moneen kertaan, mitä sinne on tulossa ja että ei sitä kannata lukkoon lyödä näin varhaisessa vaiheessa. Itsekkin linkkailit työtiloja aikaisemmassa viestissä mukamas vastauksena, mutta taas alkoi levy alusta. Ei kai uutta asuintaloakaan varten tarvitse olla asukkaat valmiina muuttamaan, kun aletaan rakentaamaan, saati kaavoittamaan.

Etkä vieläkään ole vastannut, mikä siitä tekee massiivisen. Saman kokoinen rakennus kuin vieressä olevat.

Toimivat sähköniveletkin hyvin. Eikö kannattaisi näistä nyt kerätä kokemukseen perustuvaa tietoa ja vähän toppuutella Elielinaukion projektia.

Tarviitko oikeasti selvitystä siihen, että puolet lyhyempään välineeseen mahtuu puolet vähemmän matkustajia?
 
Takaisin
Ylös