Elielinaukion bussiterminaali

Mutta kun suurin osa pääsee perille -paremmin- suoraan tai vaihtamalla junaan.

Bussien ajamisessa Elielinaukiolle on se etu, että bussit palvelevat silloin myös niiden matkustajien keskustayhteytenä, jotka eivät nouse kyytiin kaupunkiratojen varrelta tai niiden liityntäalueelta eli esim. koko Mannerheimintietä.

Tuo käyttö tietysti poistuu sitten kun Mannerheimintielle tulee pikaratikka ja bussilinjoja muutetaan liityntälinjoiksi pikaratikkaan.
 
Tuo käyttö tietysti poistuu sitten kun Mannerheimintielle tulee pikaratikka ja bussilinjoja muutetaan liityntälinjoiksi pikaratikkaan.

Mielenkiintoista nähdä, millaiseksi matkustaminen sitten muodostuu. Tuleeko liityntäbusseista sellaisia, että niillä pääsee sekä junan että ratikan äärelle ja kumpaa kansa ryhtyy suosimaan. Juna on varmasti teoriassa nopeampi, mutta vuoroväli jäänee harvemmaksi ja junat jättävät matkustajat sen verran kauas Töölönlahdelle, että Kaivokadulle asti kulkeva ratikka saattaa ainakin joidenkin ryhmien kohdalla olla sen vuoksi suositumpi. Paljon on varmaan kiinni siitä, mitä Helsinki loppujen lopuksi tekee Manskun ratikkainfralle vai tekeekö (juuri) mitään.
 
Mutta kun suurin osa pääsee perille -paremmin- suoraan tai vaihtamalla junaan. Ja kun ruvetaan käymään läpi linjoja, joiden palvelualueille on hyötyä tuosta päätepysäkistä, ja ei tarvita enää kokonaista terminaalia, niin palveleeko se enää suurempaa asiakasmäärää? Tietenkin kun päätepysäkki on nyt tuolla, niin pidemmälle jatkavat matkustajat ajavat perille ja sitten vasta hakeutuvat jatkoyhteyksiin, vaikka vaihto esimerkiksi ratikkaan olisi kannattanut tehdä Mannerheimintien varressa, jolloin ei olisi tarvinnut kävellä 150m Kaivokadulle tai 200m Lasipalatsille.

Aika harvassa on kyllä Mannerheimintielläkin pysäkit, joilla ratikka ja bussi pysähtyvät lähes vierekkäin. Keskustan suuntaan tultaessa viimeinen tällainen pysäkki on nähdäkseni Töölön tulli. Toki vaihtomatka voi olla vähän lyhyempi vielä tämän jälkeenkin joillakin pysäkeillä, mutta ei nekään suoranaisesti optimaalisia vaihtopaikkoja ole keskustaan verrattuna huomioiden myös pysäkkien erilaiset linjatarjonnat.
 
Aika harvassa on kyllä Mannerheimintielläkin pysäkit, joilla ratikka ja bussi pysähtyvät lähes vierekkäin. Keskustan suuntaan tultaessa viimeinen tällainen pysäkki on nähdäkseni Töölön tulli. Toki vaihtomatka voi olla vähän lyhyempi vielä tämän jälkeenkin joillakin pysäkeillä, mutta ei nekään suoranaisesti optimaalisia vaihtopaikkoja ole keskustaan verrattuna huomioiden myös pysäkkien erilaiset linjatarjonnat.

Mannerheimintiellä bussi on selvästi raitiovaunua nopeampi. Jos Mannerheimintielle tulee pikaraitiovaunu, millähän toimenpiteillä se saadaan nykyisiä nopeammaksi.
 
Mannerheimintiellä bussi on selvästi raitiovaunua nopeampi.

Tämä ei ainakaan vielä 2017 pitänyt ruuhka-aikaan paikkansa. Silloin oli usein järkevämpi ottaa iltaruuhkassa ratikka Töölön hallilta keskustaan kuin bussi, sillä bussi jäi niin usein jumiin ruuhkaan. Toki hyvä, jos tämä tukos on saatu korjaantumaan. Ennen vanhaan ratikka oli kuitenkin tuohon aikaan varmempi valinta. Tuon jälkeen en ole säännöllisesti Mannerheimintiellä matkustanut, niin ei ole tuoreempia kokemuksia.
 
Saisinko vielä jonkunlaisen tiivistyksen niiltä, joiden mielestä sinne Elielinaukiolle ei saisi rakentaa mitään, että miksi ei saisi. Minusta se on tuulenpieksemä parkkikenttä, joka keskeisestä sijainnistaan on jonkinlaista epämiellyttävää laitakaupunkia. Jos siihen tulee toivon mukaan tyylikkään näköinen rakennus, niin kyllä se minusta on parannus nykytilanteeseen. Jäähän siihen vielä Asema-aukio taksikuskien tappelukentäksi ja Rautatientori bussien parkkipaikaksi ja kesätapahtumatoriksi.
 
Saisinko vielä jonkunlaisen tiivistyksen niiltä, joiden mielestä sinne Elielinaukiolle ei saisi rakentaa mitään, että miksi ei saisi. Minusta se on tuulenpieksemä parkkikenttä, joka keskeisestä sijainnistaan on jonkinlaista epämiellyttävää laitakaupunkia. Jos siihen tulee toivon mukaan tyylikkään näköinen rakennus, niin kyllä se minusta on parannus nykytilanteeseen. Jäähän siihen vielä Asema-aukio taksikuskien tappelukentäksi ja Rautatientori bussien parkkipaikaksi ja kesätapahtumatoriksi.

Lähtisin itse niinpäin, että miksi sinne pitää rakentaa ? Kysyin mitä siihen Klyygaan tulee, niin siihen Makke ei vastannut. Jos kerran rakennus halutaan siihen, luulisi että olisi reilua kertoa, mitä rakennuksen sisälle on suunniteltu.
 
Lähtisin itse niinpäin, että miksi sinne pitää rakentaa ? Kysyin mitä siihen Klyygaan tulee, niin siihen Makke ei vastannut. Jos kerran rakennus halutaan siihen, luulisi että olisi reilua kertoa, mitä rakennuksen sisälle on suunniteltu.

Mähän sanoin jo edellisessä viestissä, että toimitiloja. Ilmeisesti on tulossa liiketilojakin. Ne on siellä Uusi Eliel sivulla selvitetty, muttei tietenkään ole lyöty lukkoon, jos jollakulla on esitettävänä sille muunlaistakin käyttöä, kuten "ideakilpailuissa" on tapana käydä.
 
Mähän sanoin jo edellisessä viestissä, että toimitiloja. Ilmeisesti on tulossa liiketilojakin. Ne on siellä Uusi Eliel sivulla selvitetty, muttei tietenkään ole lyöty lukkoon, jos jollakulla on esitettävänä sille muunlaistakin käyttöä, kuten "ideakilpailuissa" on tapana käydä.

Toimitiloista onkin huutava pula.
 
Jos niistä ei ole pulaa, miksi pitää tärvellä yksi harvoista jäljellä olevista aukioista?

Ihan oikeasti, mistä rinnakkaistodellisuudesta tässä nyt näitä viestejä lähetellään.

Kaikki aukeat tilat menevät, vaikka nytkin ilman Elielinaukiota lähin 'tyhjä' tilä on 0 metrin päässä eteläpuolella, seuraavat 100 metrin päässä asemarakennuksen ja Postilalon toisilla puolilla ja kolmannet eli usean hehtaarin puistot 250m päässä koilliseen ja luoteeseen.
 
Mähän sanoin jo edellisessä viestissä, että toimitiloja. Ilmeisesti on tulossa liiketilojakin. Ne on siellä Uusi Eliel sivulla selvitetty, muttei tietenkään ole lyöty lukkoon, jos jollakulla on esitettävänä sille muunlaistakin käyttöä, kuten "ideakilpailuissa" on tapana käydä.

http://www.uusieliel.fi/

Eipä tuolta tarkempaa erittelyä löytynyt, mutta toimistoista, konttoreista sekä työpaikoista on puhuttu lehtiartikkeleissa puhuttu. Luin juuri Länsiväylästä, että pääasiassa etätyötä tekevien mielenkiinto palata takaisin toimistoon tai työpisteeseen on voimakasta 4%:lla. 46 % haluaa palata osittain ja 50 % ei laisinkaan. Tämä siis sen jälkeen jos korona mahdollisesti hellittää.

Helsingissä on tyhjää toimitilaa vaikka kuinka paljon. Vaikea ymmärtää, mitä pitkäjännitteistä kaupunkisuunnittelua on työntää suojeltujen arvorakennusten keskelle liian korkea ja massiivinen laatikko. Katajannokalle haluttiin tunkea ristin muotoinen lasinen hotelli, onneksi lopultua kaikki tajusivat hankkeen sopimattomuuden. Kirjava Satama hanke Olympiaterminaalin ja Etelärannan läheisyyteen tukehtui kanssa omaan mahdottomuuteensa. Tämä Klyyga voidaan samalla tavalla heittää mappiin Ö, kun äärimmilleen hehkutettu propagandatyyppinen sanoma on loppuun kaluttu.
 
http://www.uusieliel.fi/

Eipä tuolta tarkempaa erittelyä löytynyt, mutta toimistoista, konttoreista sekä työpaikoista on puhuttu lehtiartikkeleissa puhuttu.

Kyllä ne on siellä, kun viitsii lukea usein kysyttyihin kysymyksiin asti.

Luin juuri Länsiväylästä, että pääasiassa etätyötä tekevien mielenkiinto palata takaisin toimistoon tai työpisteeseen on voimakasta 4%:lla. 46 % haluaa palata osittain ja 50 % ei laisinkaan. Tämä siis sen jälkeen jos korona mahdollisesti hellittää. Helsingissä on tyhjää toimitilaa vaikka kuinka paljon. Vaikea ymmärtää, mitä pitkäjännitteistä kaupunkisuunnittelua on työntää suojeltujen arvorakennusten keskelle liian korkea ja massiivinen laatikko.

Mielipidekyselyiden perusteella on typerää ruveta arvioimaan tarvetta, kun vaikka oltaisiin mielummin etänä, niin jos se työnteko onnistuu paremmin kasvotusten, niin takaisinpäin se siirtyy. Eikä sitä kuitenkaan mielipiteiden perusteella päätetä mennäänkö takaisin paikan päälle, vaan johtoportaassa. Siksi toiseksi ne mielipiteet voi muuttua moneen kertaan ennen kuin päästää normaalioloihin takaisin. Jos nyt ei korkeiden tapausmäärien aikaan miellytä muiden kanssa samassa konttorista istuminen, niin ei se välttämättä pidä paikkaansa enää silloin.

Elielinaukio on niin keskeisellä paikalla, että siinä on aina kysyntää, vaikka koko Helsingin tai edes kantakaupungin tasolla ei olisi. Muutenkin kantakaupungissa on koronoista huolimatta kova kysyntä asunnoille, eli yli jäävät toimitilat voi muuttaa niiksi, jos ei saa muuten menemään. Rautatieaseman ympäristö on kuitenkin liian vilkas asunnoille.
 
Ihan oikeasti, mistä rinnakkaistodellisuudesta tässä nyt näitä viestejä lähetellään.

Kyllä aukiot ja mauttomat rakennukset ovat nähtävissä ihan tavallisessa silmin nähtävässä todellisuudessa. Näyttää siltä, että aukioita ei enää valmisteta, surkeaa arkkitehtuuria sitä vastoin riittää.
 
Takaisin
Ylös